یک کشتی حامل مهاجران آفریقایی که قصد پناهندگی به ایتالیا را داشتند، در نزدیکی جزیره لامپیدوسا در ایتالیا آتش گرفت و 130 نفر از پناهجویان جان باختند.
کد خبر: ۶۰۳۳۷۳

به گزارش بی.بی.سی، 500 نفر از پناهجویان تونسی در این کشتی بودند که پس از آتش گرفتن کشتی، خود را به دریا انداختند و نیروهای امدادی و گارد ساحلی تا بعدازظهر جمعه در جستجوی افراد گمشده‌ای بودند که هنوز از سرنوشت آنها گزارشی منتشر نشده است.

در حالی که در ایتالیا در سوگ قربانیان این حادثه دلخراش یک روز عزای عمومی اعلام شده است، تلاش‌ها برای یافتن مفقودان این حادثه ادامه دارد .

روز پنجشنبه این کشتی که حامل حدود ۵۰۰ پناهجوی آفریقایی بود، در آب‌های نزدیک جزیره لامپیدوسا در منطقه پالرموی ایتالیا پس از آتش گرفتن، غرق شد.

تاکنون اجساد ۱۱۳ نفر از آب خارج شده که سه کودک و دو زن باردار نیز در میان آنها هستند و بیم آن می‌رود که تعداد کشته‌شدگان این حادثه به 300 نفر برسد.به گفته گروه‌های نجات، هنوز اجساد ده‌ها نفر در لاشه کشتی غرق شده قرار دارد.

بیش از ۱۵۰ پناهجو از این حادثه جان سالم به‌در برده‌اند. با این حال به گفته سخنگوی سازمان ملل، بیشتر پناهجویان در این کشتی از کشورهای اریتره و سومالی بوده‌اند.

آنجلینو آلفانسو، وزیر کشور ایتالیا پس از دیدار از جزیره لامپیدوسا، از دستگیری ناخدای این کشتی که یک تونسی سی‌و‌پنج ساله است،خبر داد و گفت او آوریل گذشته از ایتالیا اخراج شده بود.به گفته وزیر کشور ایتالیا، این کشتی از شهر مصراته در لیبی حرکت کرده بود و در نزدیکی جزیره لامپیدوسا، موتورهایش از کار افتاد و آب به داخل آن نشت کرد. گفته می‌شود پس از آن تعدادی از سرنشینان کشتی با آتش زدن پارچه درصدد علامت دادن به کشتی‌های عبوری برآمدند که این کار باعث آتش‌سوزی و گسترش آن به تمام کشتی شد.

انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا، از این حادثه به عنوان یکی از بدترین حوادثی که در سال‌های اخیر در سواحل کشورش رخ داد، یاد کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در جریان دیدار از آسیزی در مرکز ایتالیا، خواستار گرامیداشت یاد قربانیان این حادثه شد.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که جهان نسبت به افراد نیازمند از جمله کودکانی که از فرط گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند، بی‌اعتناست.

به گزارش بی.بی.سی، در این موقع از سال به دلیل جریان آرام آب‌های مدیترانه، کشتی‌ها و قایق‌ها روزانه پناهجویانی را از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه به سواحل جنوبی ایتالیا حمل می‌کند، اما این کشتی‌ها معمولا بیش از ظرفیت مسافر دارد.

به گفته سازمان سخنگوی ملل، شمار پناهجویانی که تا پایان ماه گذشته میلادی (سپتامبر) از راه دریا وارد ایتالیا شده‌اند، به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده که بیشتر این افراد از کشورهای سوریه، اریتره و سومالی هستند.

قاچاقچیان برای انتقال مهاجران به اروپا در کشتی‌های شلوغ و بدون کیفیت بیشتر از هزاران دلار از آنها پول می‌گیرند و حتی جلیقه نجات و دیگر تجهیزات ایمنی را در اختیار مسافران نمی‌گذارند. لامپیدوسا که در فاصله 113 کیلومتری تونس قرار دارد، تاکنون مقصد هزاران مهاجر غیرقانونی بوده است. مهاجرانی که وارد این جزیره می‌شوند بیشتر در اردوگاه‌ها ساماندهی می‌شوند و سپس به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی می‌شود. بیشتر آنها نیز معمولا به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها