در بسیاری از داستان‌هایی که برای کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود یا در برنامه‌های تلویزیونی، موش‌ها موجوداتی باهوش و زیرک تصویر می‌شوند که با آن جثه کوچکشان می‌توانند از پس کارهای بزرگی برآیند. به نظر می‌رسد در واقعیت نیز این موضوع پر بیراه نیست و این موجودات منفور در حال ترمیم وجهه اجتماعی‌شان هستند.
کد خبر: ۶۰۳۱۶۷

رتردام، دومین شهر بزرگ کشور هلند است، جایی که قرار است موش‌ها عزت و احترامی پیدا کنند و دیگر به آنها به چشم موجودات کثیف فاضلابی نگاه نشود. موش‌های هلندی در حال گذراندن دوره‌های مخصوصی هستند تا همیارانی ریزه میزه، ارزان‌قیمت و باهوش برای نیروی پلیس این کشور باشند و ماموران را در کشف جرم یاری رسانند.

پلیس هلند می‌کوشد از قوه بویایی قوی موش‌ها به نفع خود بهره ببرد و با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص، بوهای مشکل‌آفرین را به این ‌نیروهای ریزه میزه آموزش دهد. مزیت موش‌ها در قدرت یادگیری سریع‌شان است، به گونه‌ای که قادرند در ده تا 15 روز بوی خاصی را بیاموزند و تشخیص دهند. از سوی دیگر هزینه خریداری، آموزش و نگهداری از این موجودات دوست داشتنی به مراتب کمتر از سگ‌هاست.

نزدیک به دو سال است نیروی پلیس هلند در حال بررسی و آموزش است. دِرِک، مگنوم و پوآرو نام برخی دانش‌آموختگان مدرسه موش‌هاست که قادرند با دقتی نزدیک به 8‌/‌98 درصد بوهای غیرمجاز را تشخیص دهند. البته مشکل موش‌ها، نبود تمایل ذاتی‌شان به نزدیک‌شدن به چنین بوهایی است. به همین خاطر ماموران پلیس ناچار خواهند بود اجسام مشکوک را به قفس موش نزدیک و از حرکات و رفتارهایش موضوع را تشخیص دهند. مربیان آموزش این موش‌ها ابراز امیدواری می‌کنند، بزودی از این موجودات به طور حقیقی در ماموریت‌های روزانه پلیس هلند استفاده شود. با توجه به مزیت‌های ویژه‌ای که این جانوران دارند، شاید در آینده نزدیک روزی فرا برسد که ماموران پلیس زن بدون هیچ واهمه‌ای با همکاران موش خود برای کشف جرم و جنایت همراه شوند!

مترجم: حسین ملک محمدی

منبع: پاپیولار ساینس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها