مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت:

موافقت اصولی برای راه‌اندازی یک سفره‌خانه سنتی در بروجن

نیمی از شهر بروجن وقف فردی به نام حاج سلیمان در 123 سال پیش است، هم اکنون در این وقف 13 مدرسه، دادگستری، فرهنگسرا، پارک جنگلی، دانشگاه پیام نور، سالن ورزشی تندگویان و ... شهر بروجن واقع شده است.
کد خبر: ۶۰۱۹۰۲
نیمی از شهر بروجن وقف است

به گزارش مهر، فردی به نام حاج سلیمان سلیمان پور در 123 سال پیش در شهر ستان بروجن وقف بزرگی را انجام داده است که هم اکنون این وقف به عنوان دومین موقوفه بزرگ کشور شناخته شده است.

این موقوفه در دو شهر نقنه و بروجن در نزدیکی یکدیگر واقع شده است و هم اکنون بسیاری از ادارات دولتی و مراکز آموزشی در این موقوفه واقع شده است واین موقوفه دارای زمینهای کشاورزی بسیاری نیز است که در اجاره مردم است.

اگرچه این موقوفه دومین موقوفه بزرگ کشور به شمار می رود اما درآمد کسب شده از این موقوفه بسیار کم ودر حد بسیار اندک است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حاج سلیمان سلیمانی پور یکی از شخصیتهای برجسته شهرستان بروجن است که با تحقیقات انجام شده  اهل شهر نقنه است و در این شهر زندگی می کرده است.

حجت الاسلام محسن غلامیان ادامه داد: این مووقفه دومین موقوفه بزرگ کشور شناخته شده است و به عبارتی نیمی از شهر بروجن را شامل می شود که بسیاری از ادارات دولتی ومراکز آموزشی و فرهنگی شهر بروجن در این موقوفه واقع شده است.

وی اذعان داشت: این موقوفه بلوار مدرس، خیابان امام و بلوار امام شهر بروجن را شامل می شود که 13 مدرسه، دانشگاه پیام نور، بهزیستی، سالن ورزشی تند گویان، فرهنگسرا، مصلی بزرگ بروجن  و ... در آن قرار دارد.

در آمد موقوفه بسیار اندک است

وی در ادامه با اشاره به اینکه این موقوفع دومین موقفه بزرگ کشور است، گفت: متاسفانه درآمدی که از موقوفه حاج سلیمان کسب می شود بسیار اندک است و و شاید کمتر از16 میلیون باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سازمان اوقاف نقس برجسته ای در حفظ این وقف داشته است و اگر هم اکنون وقف حاج سلیمان زنده است به دلیل توجه و مراقبتهای اداره اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام محسن غلامیان بیان کرد: هم اکنون 286 جیریب از زمینها کشاورزی این موقوفه در دست کشاورزی است که  متاسفانه سالهاست که اجاره زمینها را پرداخت نکرده و اجاره پرداختی آن نیز بسیار اندک( سالی 120 هزار تومان) است و هم اکنون اداره اوقاف در این زمنیه وارد شده و در این خصوص شکایت کرده که  مراحل آخر دادگاه است و به زودی این مشکل حل می شود.

وی با اشاره به اقدامات دیگر اداره اوقاف در این خصوص، تاکید کرد: 12 هزار متر زمین این وقف دوباره زنده شده است و دو قطعه زمین از شهرداری به موقوفه برگردانده شده است.

newsQrCode
برچسب ها: بروجن وقف
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها