500 نسخه خطی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی سامان‌دهی و مرمت شد.
کد خبر: ۵۹۹۲۹۵
سامان‌دهی 500 نسخه خطی توسط آستان قدس رضوی

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که این سازمان در راستای حفاظت و نگه‌داری آثار اسلامی، دیجیتال‌سازی دست‌نویس‌های کهن را در سال‌های اخیر آغاز کرده است، گفت: کارشناسان دیجیتال‌سازی سازمان، به منظور تهیه نسخه پشتیبان از دست‌نویس‌های کهن و حفظ آثار اسلامی، به شهرهای گوناگون سراسر کشور سفر کرده و کار دیجیتال‌سازی و سامان‌دهی این دست‌نویس‌ها را در محل نگه‌داری آن‌ها انجام داده‌اند.

محمدهادی زاهدی کتابخانه دیجیتال و جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی را با بیش از 4 میلیون جلد کتاب دیجیتالی، یکی از کتابخانه‌های الکترونیکی منحصر به فرد برشمرد و افزود: هم‌اکنون در این کتابخانه، بیش از 50 هزار تصویر از دست‌نویس‌های کهن کتابخانه‌های بزرگ جهان گردآوری شده و در اختیار دانش‌پژوهان قرار داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، نیز کتابخانه آستان قدس رضوی را گنجینه‌ای عظیم و پرافتخار برشمرد و گفت: این کتابخانه، مرجع و منبع بسیار ارزشمندی برای همه اندیشمندان و پژوهشگران است و ما شرایط بسیار مطلوبی را در اینجا شاهد هستیم.

فریدون فعالی یادآور شد: فعالیت‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه مرمت آثار تاریخی، می‌تواند به عنوان پایه و اساسی برای کل کشور در نظر گرفته شود.

وی گفت: در راستای حفاظت و نگه‌داری دست‌نویس‌های کهن اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، همکاری‌های بسیار خوبی با سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفته است.

فعالی افزود: بر همین اساس سامان‌دهی 500 دست‌نویس کهن میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و انجام اقدامات حفاظتی بر روی آن‌ها، طی تفاهم‌نامه‌ای توسط کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناسی، گردگیری، مستندنگاری، آفت‌زدایی و اسیدزدایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، 7 دست‌نویس کهن این اداره‌ نیز توسط مرمت‌گران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ جدید بین این دو نهاد فرهنگی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم  همه دست‌نویس‌های کهن، با تعیین اولویت توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مرمت شوند.

شایان ذکر است کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به واسطه انتساب به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع)، پذیرای بسیاری از دست‌نویس‌های نفیس، آثار موزه‌ای و اسناد ارزشمند بوده است و امروزه به عنوان گنجینه منحصر به فردی از میراث فرهنگی، تصویری بی‌بدیل از عشق و ارادت دانشمندان، نویسندگان، واقفان و دوستداران ائمه اطهار(ع) را به ما نشان می‌دهد.

newsQrCode
برچسب ها: نسخه خطی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها