نمایشگاه ایفا (IFA) از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گردهمایی‌های بزرگان دنیای تجهیزات الکترونیکی است که همه ساله اواخر تابستان در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۹۶۶۶۷
گردهمایی بزرگان دنیای دیجیتال

در این گردهمایی، تولیدکنندگان بزرگ این عرصه با دستی پر حضور پیدا می‌کنند تا با معرفی آخرین دستاوردها و محصولاتشان میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان باشند. این نمایشگاه یک رویداد بزرگ جهانی به شمار می‌آید و تصویری از آینده دنیای فناوری‌ها و تجهیزات الکترونیکی را به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه امسال با حضور 70 شرکت معتبر از سراسر دنیا از روز ‌جمعه( شانزدهم شهریور‌) فعالیت خود را آغاز کرد و ‌چهارشنبه (بیستم شهریور) نیز به کار خود پایان داد. نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی لاس‌وگاس (CES) و کنگره جهانی موبایل بارسلونا از دیگر رویدادهای مهم در حوزه فناوری‌های دیجیتال است که ‌ دی و بهمن هر سال برگزار می‌شود؛ اما در میان این رویدادها، نمایشگاه ایفا در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و غول‌های بزرگ دنیای فناوری از جمله سامسونگ، سونی، ال.جی و پاناسونیک به عنوان سردمداران این نمایشگاه، نهایت‌تلاششان را می‌کنند تا در حضور مخاطبان دنیای دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشند.

جالب است بدانید اپل تنها شرکتی است که هیچ گاه در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کند و در نمایشگاه امسال هم جای اپل در میان دیگر شرکت‌ها خالی بود. ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند با امکاناتی جدیدتر و همچنین تلویزیون‌هایی با شکل ظاهری و امکاناتی منحصر به فرد از مهم‌ترین فناوری‌های به نمایش درآمده در ایفای امسال بود که ‌بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داد.

هوشمندتر از همیشه

از جدیدترین محصولات سامسونگ که این روزها سر و صدای زیادی را به راه انداخته، ساعت هوشمندی است که به نظر می‌رسد عزمش را جزم کرده تا رقیبی جدی برای ساعت هوشمند اپل باشد. این ساعت با گوشی‌های هوشمند اندرویدی سازگار است. دوربین 1.9 مگاپیکسلی به کار گذاشته شده در بند ساعت و میکروفن تعبیه شده در این ساعت طیف وسیعی از خدمات و امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نرم‌افزارها و برنامک‌های اختصاصی در نظر گرفته شده در آن نیز می‌تواند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مخاطبان باشد. از دیگر محصولاتی که در ویترین سامسونگ خودنمایی می‌کرد تلویزیون منحنی 55 اینچی با امکان تماشای همزمان دو برنامه بود که به نوعی یک سینمای خانگی است که برای تماشای برنامه مورد علاقه‌تان باید عینک خاصی به چشمتان بزنید تا فقط بخشی از محتوای تصویر را روی سطح نمایشگر آن ببینید. علاوه بر این، سامسونگ نمایشگرهای تلویزیونی اولترا HD، 98 اینچی را نیز در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته بود که قرار است بزودی از مدل 110 اینچی آن هم رونمایی کند. سونی امسال با گوشی هوشمند جدید اکسپریا Z1 قدم به نمایشگاه ایفا گذاشته بود که مجهز بودن این گوشی به یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی را می‌توان ویژگی منحصر به فرد این گوشی دانست.

البته سونی از دنیای ساعت‌های هوشمند نیز غافل نمانده بود و از دومین ساعت هوشمند خود در این نمایشگاه رونمایی کرد. این ساعت ضدآب است و با گوشی‌های هوشمند اندرویدی کار می‌کند. برای کارکردهای مختلف از برقراری تماس‌های تلفنی تا پاسخ به تماس‌های دریافتی و عکاسی برنامک‌های اختصاصی روی این ساعت قابل نصب است. بلندگوهای بی‌سیم و هدفن‌هایی با قابلیت حذف صداهای محیطی مزاحم از دیگر نوآوری‌های جدید سونی بود.

این بلندگو‌ها و هدفن‌ها علاوه بر امکان ارتباط بلوتوثی از قابلیت NFC برخوردارند و از این رو می‌توان در زمینه‌های مختلفی از آنها استفاده کرد. شاید جنگ بین شرکت‌های سازنده نمایشگرهای تلویزیونی بر سر محصولات OLED است.

OLED فناوری جدیدی در ساخت نمایشگرهای تلویزیونی است. در حقیقت این نمایشگرها، متشکل از صفحات LED هستند که به صورت مجموعه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند؛ بنابراین به نور پس زمینه نیاز ندارند و خود صفحه نمایش را تشکیل می‌دهند. شرکت‌های مختلف از جمله توشیبا، ال‌.جی‌و وستینگ هاوس تلویزیون‌های جدیدی موسوم به تلویزیون‌های 4k را معرفی کرده‌اند که ویژگی منحصر به فرد آنها کیفیت تصویری چهار برابر کیفیت تصویری تلویزیون‌های HD است.

رقابت گسترده‌تر می‌شود

اگرچه ال.جی در یکی دو سال اخیر عمده فعالیت‌هایش را به بازار گوشی‌های هوشمند معطوف کرده اما مثل این‌که تصمیم گرفته به بازار تبلت‌ها هم نیم نگاهی داشته باشد. در ایفای امسال ال.جی، از تبلت جدید 8.3 اینچی‌ Gpad رونمایی کرد که به یک نمایشگر فولHD و یک پردازنده چهار هسته‌ای مجهز است و به نظر می‌رسد به عنوان رقیبی برای به چالش کشیدن آی‌پد مینی قد علم کرده است. این تبلت بسیار سبک و وزن آن حدود 338 گرم است. اندازه آن هم بسیار مناسب است و کاربر می‌تواند براحتی آن را در دست گیرد. علاوه بر این، ال‌.جی، در نمایشگاه امسال نمایشگر 77 اینچی فوق باکیفیت یا اولترا HD را نیز به عنوان یکی از جدیدترین محصولاتش به نمایش گذاشته بود که داشتن نمایشگر منحنی مجهز به فناوری IMAX را می‌توان ویژگی منحصر به فرد این نمایشگر تلویزیونی دانست.

فناوری IMAX به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند تصاویر را واقعی‌تر ببیند. ایسر از جمله تولیدکنندگان بزرگ تایوانی است که با رونمایی از تلفن هوشمندی با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت اولترا HD یا 4k از رقبای خود پیشی گرفت.

این گوشی که در حقیقت یک تبلت شش اینچی با نمایشگر HD است و به طور پیش فرض تنظیماتی را برای کانون عدسی و وضع مناسب برای عکاسی در نظر می‌گیرد. البته این‌که قابلیت فیلمبرداری اولترا HD با قابلیت نمایشگر HD این تبلت سازگازی ندارد موضوعی است که مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفته است.

بعضی از کاربران می‌گویند در حالی که اکنون تعداد تلویزیون‌ها و نمایشگرهای اولترا HD در بازارهای اروپا و آمریکا بسیار محدود است، داشتن فبلت یا گوشی هوشمندی با قابلیت فیلمبرداری اولترا HD کاربرد چندان زیادی ندارد. البته به نظر می‌رسد ایسر این کار را فقط برای چشم و همچشمی با رقبایش انجام داده ‌ و می‌خواسته با عرضه این محصول در عرصه تولید گوشی‌هایی با این قابلیت که به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور کاربردی شود، به عنوان نخستین تولیدکننده قدم بگذارد.

آشپزخانه‌های آینده

اگرچه گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند، گوی سبقت را از دیگر محصولات به نمایش درآمده در ایفای امسال ربوده بودند اما لوازم الکترونیکی خانه و آشپزخانه هم از دیگر بخش‌های مورد توجه بازدید‌کنندگان بود. در بخشی از نمایشگاه مجموعه‌ای از امکانات آشپزخانه‌های آینده به نمایش گذاشته شده بود. در این میان دستگاه‌های مدرنی به چشم می‌خورد که برای همگامی با زندگی دیجیتالی امروز وجود آنها در خانه‌ها و آشپزخانه‌های آینده اجتناب‌ناپذیر است. در این بخش از نمایشگاه محصولات کارآمدی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی از جمله بوش، میله و زیمنس دست به دست هم داده بودند تا تصویری از آشپزخانه‌های آینده را ترسیم کنند. ویژگی مشترک همه این محصولات کاهش آلودگی صوتی و افزایش سازگاری زیست محیطی آنهاست. محصولات بوش همه هدفن به گوش در نمایشگاه حاضر شده بودند تا نشان دهند آن قدر بی‌سر و صدا هستند که کوچک‌ترین صدای محیط هم می‌تواند موجب رنجش خاطر آنها شود. قهوه‌ساز زیمنس محصول دیگری از آشپزخانه‌های آینده بود. این قهوه‌ساز در حین جوشاندن آب همیشه دمای آب را در محدوده دمای بهینه 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد. این قهوه‌ساز به یک نمایشگر تمام رنگی مجهز است و به این ترتیب در مقایسه با قهوه سازهای امروزی بیش از پیش به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته است. قهوه‌سازهای لوکس و تجملی تولیدی شرکت میله هم از دیگر امکانات آشپزخانه‌های آینده بود. این قهوه‌ساز‌ درون دیوار جا می‌گیرد و به این ترتیب نه تنها استفاده از آن برای کاربر ساده‌تر است بلکه فضای کمتری را هم اشغال می‌کند. برای یخچال‌های بسیار بزرگ زیمنس که بیش از هر محصول دیگری در بخش آشپزخانه‌های آینده این نمایشگاه مورد توجه بازیدکنندگان قرار گرفته بود، برنامک‌های اختصاصی طراحی شده است که به طور دائم موجودی باقیمانده مواد غذایی داخل یخچال را به شما اطلاع می‌دهد. بنابراین در هر موقعیت زمانی و مکانی می‌توانید از این برنامه‌ها برای اطلاع از موادی که در یخچال موجود است استفاده کنید. بهره‌مندی این یخچال‌ها از فناوری‌ای موسوم به Vitafresh ماندگاری میوه و سبزیجات را‌ تا پنج برابر افزایش می‌دهد. شرکت زیمنس قصد دارد در آینده‌ای نزدیک محصولات جدیدی را به بازار عرضه کند که از طریق اینترنت Wi Fi قابل کنترل است. علاوه بر این سامسونگ نیز از تولید محصولاتی با قابلیت کنترل از طریق گوشی‌های هوشمند خبر داده است. اما این‌که واقعا استفاده از چنین امکاناتی در آشپزخانه‌های آینده کارها را تسهیل می‌کند یا می‌تواند قدری دست و پاگیر باشد موضوعی است که افراد مختلف درباره آن نظرات متفاوتی دارند.

فرانک فراهانی‌جم ‌/ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها