در ایام دهه کرامت رضوی، گل‌آرایی ضریح مطهر حضرت‌ رضا(ع)، هر روز به سبکی متفاوت و با زیبایی هرچه بیشتر صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۹۵۲۴۹
گل‌آرایی ضریح مطهر حضرت رضا(ع) هر روز با طرحی متفاوت

به گزارش جام جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در تمام طول سال هر روز صبح گل‌های فوق ضریح حضرت‌ رضا(ع) تعویض و گل‌های روز گذشته در رواق مبارکه غدیر بین زائران توزیع می‌شود، اما در دهه کرامت، این گل‌آرایی هر روز با سبک و طرحی متفاوت انجام خواهد شد.

ممتاز افزود: زائران ولایت‌مدار بارگاه منور رضوی، اوج زیبایی گل‌آرایی را در روز میلاد حضرت‌ امام ‌رضا(ع) مشاهده خواهند کرد.

وی همچنین به گل‌آرایی و تزیین تمام اماکن متبرکه رضوی در طول دهه میلاد رضوی اشاره کرد و گفت: زائران از هم‌اکنون در بدو ورود به اماکن متبرکه رضوی با گل‌آرایی زیبایی که هر روز تا میلاد حضرت‌رضا(ع) بیشتر و شایسته‌تر خواهد شد، روبه‌رو می‌شوند.

تولید و تزئین سبدهای گل‌ حرم مطهر ‌حضرت‌رضا(ع) توسط سازمان باغات آستان‌قدس‌رضوی انجام می‌شود.

برگزاری نخستین همایش «سبک زندگی » در جوار حرم رضوی

همزمان با دهه کرامت رضوی، نخستین همایش تخصصی «سبک زندگی اسلامی» در جوار حرم عالم آل محمد(ص) برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت:  این همایش از 20 شهریور به مدت دو روز از ساعت 16 در تالار بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سید جلال حسینی با بیان اینکه این همایش ویژه فرهیختگان و اندیشمندان تدارک دیده شده است، افزود: آقایان رجبی دوانی و صادقی رشاد سخنرانان این برنامه هستند.

وی با بیان اینکه برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید الگوی مطلوبی از سبک زندگی اسلامی و ایرانی استخراج و به‌ شکل هنرمندانه به جامعه ارائه شود، تصریح کرد: فرهنگ غربی با الگوسازی در پوشش، آرایش، مسکن و معماری، مصرف‌گرایی، سبک ازدواج و آموزش، فرهنگ اسلامی و ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. بنابراین باید با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، الگویی از منابع فرهنگ غنی اسلامی و دینی استخراج کرد.

حسینی سبک زندگی را لازمه زندگی در هر جامعه توصیف کرد و افزود: باورها و ارزش‌های موجود در هر جامعه نوع پوشش، خانه‌سازی و به‌طور کلی سبک زندگی را در آن جامعه نشان می‌دهد.

برگزاری 50 ویژه برنامه «نور رضوان» برای زائران غیرایرانی

همزمان با دهه کرامت رضوی 50 ویژه برنامه «نور رضوان» برای زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: این مراسم ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبان حرم مطهر رضوی در صحن غدیر، سردرب شرقی صحن جامع رضوی و رواق غدیر تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی باقری افزود: ویژه برنامه زائران عرب زبان هر شب در صحن غدیر برگزار می‌شود و در این مراسم مداحان و خطباء برجسته از کشورهای عربی حضور دارند.

وی رشید الکاظمی، بهاء الزبیدی، محمد فصولی و ملاجلیل کربلایی را مداحان این مراسم ذکر کرد که به زبان عربی مدیحه‌سرایی می‌کنند.

باقری، فضایل علمی و اخلاقی امام هشتم(ع)، آموزه‌های خداشناسی در تعالیم امام رضا(ع)، آداب معاشرت از دیدگاه امام رضا(ع)، سیاست و حکومت از منظر امام رضا(ع)، ویژگی‌های شخصیتی امام رضا(ع) و مناظرات امام رضا(ع) را محورهای سخنرانی جشن‌های «نور رضوان» عنوان کرد.

تشرف 11500 دانش‌آموز از سراسر کشور به حرم‌ مطهر رضوی

در  طول ایام فرخنده دهه کرامت رضوی 11هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان سراسر کشور در قالب برنامه «رهروان نبوی، زائران رضوی» به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ضمن اعلام این خبر گفت: برنامه رهروان نبوی زائران رضوی از ویژه برنامه‌های دهه کرامت است که به همت آستان قدس رضوی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، برای زیارت دانش‌آموزان سراسر کشور تدارک دیده شده است.

محمود ممتاز با بیان اینکه پذیرای این دانش‌آموزان در قالب گروه‌های 600 نفره در رواق‌های مبارکه کوثر و شیخ حرعاملی خواهیم بود، درباره تاثیر روحی این برنامه معنوی بر دانش‌آموزان شرکت کننده اظهار داشت: این دانش‌آموزان که اکثراً زیارت اولی هستند، از شرکت در اردوی زیارتی بسیار خوشحال و خرسند می‌شوند و این حرکت معنوی نقطه‌ قوتی برای شروع سال تحصیلی آن‌ها خواهد بود.

به گفته وی صرف نهار در مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) و متنعم شدن از خوان متبرک امام هشتم(ع) از جمله برنامه های جانبی این تشرف است.

تشرف 40 هزار نفر سالمند و معلول به حرم مطهر رضوی

ممتاز همچنین به تشرف 500 نفر از سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و مددجویان بهزیستی سراسر کشور در نخستین روز از ایام خجسته دهه کرامت رضوی به حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: این برنامه در قالب طرح یا معین الضعفا(ع) در طول دهه کرامت رضوی انجام می‌شود و در این ایام مبارک میزبان 40 هزار نفر در 29 گروه خواهیم بود.

محمود ممتاز تصریح کرد: در این طرح علاوه بر توجه خاص به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص سرطانی، هموفیلی، ام اس و دیالیزی و سالمندانی که توانایی لازم برای تشرف را ندارند، نیز فراهم شده است.

به گفته وی با برنامه ریزی مناسب خودروها به محل اسکان این عزیزان اعزام می‌شود و در حرم مطهر رضوی نیز خدمتگزاران بخش صندلی چرخدار آن‌ها را برای زیارت و بهره‌مندی از برنامه‌های متنوعی که تدارک دیده شده همراهی می کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به اهدای بسته‌های متبرک به شرکت کنندگان این برنامه اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح سالمندان و توان‌یابان از 120 منطقه در سطح شهر مشهد شناسایی شده‌اند و  برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

این برنامه در طول سال نیز هر هفته برگزار می‌شود و بیش از شش هزار نفر در قالب طرح زیارتی «یامعین‌الضعفا» به حرم مطهر ‌رضوی مشرف می‌شوند.

به گفته ممتاز همزمان با اولین روز دهه کرامت رضوی، هزار نفر از والدین معظم شهدا و خانواده‌های ایثارگران نیز به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

نمایشگاه آثار برتر جشنواره خوشنویسی رضوی برپا شد

همزمان با فرارسیدن دهه کرامت رضوی نمایشگاه خوشنویسی با موضوع امام رضا(ع) در موسسه فرهنگی قدس برپا شد.

این نمایشگاه با هدف معرفی آثار برتر خوشنویسی و ترویج  هنر خوشنویسی با حضور رئیس انجمن خوشنویسان ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در موسسه فرهنگی قدس افتتاح شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس در حاشیه این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 70 اثر خوشنویسی از 40 خوشنویس برتر کشور به نمایش گذاشته شده است.

حمزه واقعی با بیان اینکه آثارخوشنویسی که در این نمایشگاه ارائه شده، آثار برگزیده یازدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی است، افزود: از هشت خوشنویس برتر این نمایشگاه در اختتامیه یازدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی تجلیل شد.

26ایستگاه نسیم رضوان در سطح شهر دایر می‌شود

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در تشریح برنامه‌های شهرداری در دهه کرامت گفت: آسمان پایتخت معنوی ایران، هم‌زمان با شب میلاد امام‌رضاعلیه السلام در هشت نقطه نورافشانی می‌شود.

علی‌اکبر عصارنیا با بیان اینکه: نورافشانی شب میلاد امام مهربانی‌ها به‌صورت متمرکز در نقاط پرتردد شهر مانند میدان شهدا، کوهسنگی و بوستان‌های منتخب در ساعت 21 انجام خواهد شد، از برپایی جشن‌های میلاد امام‌رضاعلیه السلام در سطح شهر خبر داد و افزود: به‌مناسبت دهه کرامت به‌مدت چهار شب در تاریخ‌های چهاردهم، بیست‌ویکم، بیست‌و‌چهارم و بیست‌وپنجم در 13بوستان شهر از جمله کوهسنگی، جشن‌های میلاد ویژه عموم شهروندان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: جشن امام مهربانی ها شب میلاد امام رضاعلیه السلام به مدت 2 شب بعد از نماز مغرب و عشا در میدان شهدا برگزار می‌شود.

این مسئول به برپایی ایستگاه‌های مختلف در دهه کرامت اشاره کرد و افزود:26 ایستگاه «نسیم رضوان» در 26نقطه شهر با پنج غرفه در هر ایستگاه ، برپا می‌شود که در این مکان‌ها، مشاوره، توزیع محصولات فرهنگی و معنوی و برنامه‌های مشابه با عنوان «امام هشتم(ع)» در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه هم‌زمان با این روزها 500سازه با موضوع امام مهربانی‌ها حضرت امام‌رضا(ع)، در 5هزار مترمربع اکران شهری خواهد شد، گفت: 60تئاتر مفهومی با عنوان « فرستادگان رضا» در روزهای دهه کرامت در معابر اصلی شهر، صبح‌ها ساعت 10صبح و بعدازظهرها ساعت 17 اجرا خواهد شد.

آغازجشن‌های دهه کرامت کاشانی‌ها «زیر سایه خورشید»

مدیر مؤسسه خادمین امام رضا(ع) از آغاز برگزاری جشن «زیر سایه خورشید» و برپایی نمایشگاه آه و آهو همزمان با دهه کرامت به مدت 11 شب در شهرستان کاشان خبر داد.

روح‌الله توکلی با اعلام این خبر افزود: برای اجرای پنجمین نمایشگاه آه و آهو در کاشان فعالیت‌های شبانه‌روزی اعضای مؤسسه از دو ماه قبل آغاز شده و تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار نفر ساعت کار برای اجرای ماکت ضریح مطهر، پنجره فولاد و شبیه‌سازی سقاخانه حضرت برای پرده‌برداری انجام شده است.

وی ایجاد انقلاب فکری و فرهنگی را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشن زیر سایه خورشید و نمایشگاه آه و آهو اعلام کرد و گفت: مؤسسه خادمین امام رضا (ع) کاشان از ابتدای فعالیت خود در حال تبیین این جریان فکری بوده است که خادم امام رضا بودن به مشهد اختصاص ندارد و در همه جای دنیا می‌توان خادم امام رضا بود.

مدیر مؤسسه خادمین امام رضا (ع) کاشان، ایجاد نشاط اجتماعی با کارناوال شادی در جشن زیر سایه خورشید از تولد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) در دهه کرامت را یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه آه و آهو و جشن زیر سایه خورشید در کاشان اعلام کرد و یادآور شد: جشن زیر سایه خورشید در کاشان برای دهمین سال متوالی و در کشور برای پنجمین سال متوالی برگزار می‌شود.

توکلی همچنین شهرستان کاشان را قطب اول فعالیت‌های رضوی در کشور معرفی کرد و افزود: مؤسسه خادمین امام رضا (ع) کاشان یکی از مؤسسات ثبت شده در کشور است که فعالیت گسترده‌ای را در مباحث رضوی طی یک دهه فعالیت خود آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه آغاز دهه کرامت امسال با انجام پرچم‌گردانی پرچم گنبد امام رضا (ع) توسط ورزشکاران قهرمان کاشان صورت می‌پذیرد، گفت: این پرچم مقدس بعد از عبور از چندین خیابان همزمان با افتتاح نمایشگاه آه و آهو و جشن زیر سایه خورشید وارد نمایشگاه می‌شود.

توکلی برگزاری ۱۱ شب نماز جماعت مغرب و عشا در محل نمایشگاه چهارراه آیت‌الله کاشانی، طب سلامت، برنامه‌های هدفنمد کودکان، چاپ انتشار روزانه ماهنامه فرهنگی و اجتماعی هشت با موضوع امام رضا (ع) در دهه کرامت در ۳ هزار تیراژ، حضور هنرمندان در نمایشگاه و کتابت احادیث حضرت، پرسش و پاسخ مذهبی به نیازهای مردمی را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در دهه کرامت برشمرد.

وی همچنین جشن کریمه اهل‌بیت، پرده‌خوانی، تئا‌تر خیابانی رضوی، اجرای ورزش پهلوانی زورخانه‌ای، بحث خانواده و معیارهای رضوی با موضوع اخلاق و خانواده و روابط در خانواده با معیارهای رضوی، بزرگداشت امامزاده احمد بن موسی (ع) مشهور به حضرت شاه چراغ (ع)، شب شعر رضوی به همراه برگزاری همایش‌هایی نظیر طب رضوی، خادمین بقعه‌ها و امامزادگان کاشان و شهرهای اطراف، مهدویت و قرآن و عترت و نیز برپایی شام ولادت امام رضا (ع) را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در این شهرستان نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها