تا اواخر هفته قبل، آمار مبتلایان به وبا در کشور، 64 نفر اعلام شد، اما روز گذشته وزارت بهداشت خبر داد که آمار مبتلایان به این بیماری به 87 نفر رسیده است.
کد خبر: ۵۹۴۸۸۴

در حالی آمار مبتلایان به وبا در مدت زمانی کمتر از سه روز، 23‌نفر افزایش پیدا کرده است که برخی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نیز نسبت به احتمال شیوع این بیماری واگیردار در پایتخت هشدار دادند.مطابق گفته‌های محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه مبتلایان از اتباع خارجی غیرمجاز هستند که از طریق مرزهای جنوبی و شرقی کشور وارد مرزهای ایران شده‌اند.

اما از آنجا که بسیاری از این مهاجران پس از عبور از مرز می‌توانند خود را به شهرهای مرکزی ایران و پایتخت هم برسانند، بیم آن می‌رود که این بیماری باکتریایی در شهرهای بزرگ کشور نیز شیوع پیدا کند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌و‌گو با مهر هشدار داده است که بیماران مبتلا به وبا به‌صورت قاچاق از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد استان‌های سیستان و بلوچستان و قسمتی از خراسان شده‌اند، اما متاسفانه چون این افراد قرنطینه نمی‌شوند، همین مساله می‌تواند عامل ابتلای دیگر افراد به این بیماری شود.خسرونیا تاکید می‌کند که چون این افراد قرنطینه نمی‌شوند، بنابراین ممکن است تا مرکز کشور هم بیایند و البته تاکنون موردی از بیماری در پایتخت گزارش نشده است، اما خطر وجود دارد و احتمال دارد افراد مبتلا به سمت تهران هم بیایند و موجب شیوع این بیماری شوند.

وزارت بهداشت: احتمال اپیدمی بزرگ نیست

اگرچه برخی کارشناسان نسبت به خطر همه‌گیر شدن وبا هشدار داده‌اند، اما وزارت بهداشت تاکید دارد که قرنطینه و دیگر اقدام‌های درمانی برای کنترل این بیماری انجام می‌شود و احتمال اپیدمی (همه‌گیری) وبا در کشور، بزرگ نیست.

نبوی به ایرنا گفته است یکی از راه‌های انتقال وبا آب است، اما با وجود بهره‌مندی ۹۵ درصد جمعیت کشور از آب آشامیدنی سالم، کلرسنجی‌های آب بویژه در استان‌های جنوب شرقی تشدید شده است. با وجود این امکان دارد بیماری وبا از طریق مدفوع وارد آب‌های سطحی شده و از آب به صیفی‌جات منتقل شده و به صورت موردی امکان ابتلای افراد بومی به وبا وجود دارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که احتمال اپیدمی وبا در کشور بزرگ نیست، تاکید کرده است که بازرسان وزارت بهداشت سالانه ۲۰۰ هزار نمونه اسهالی را برای کشف بیماری وبا کنترل می‌کنند، اما این مراقبت‌ها در استان‌های شرقی کشور تا پایان آبان امسال - که امکان انتقال بیماری بیشتر است- تشدید می‌شود.

با وجود آن‌که وزارت بهداشت برخلاف نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان عنوان کرده است که احتمال اپیدمی بزرگ نیست، اما با توجه به این‌که کنترل دقیقی روی مرزهای جنوبی و شرقی کشور وجود ندارد و اتباع خارجی می‌توانند به صورت غیرمجاز از مرزهای ایران عبور کنند، این احتمال دور از ذهن نیست که بسیاری از مهاجران ناشناس و مبتلا به وبا به شهرهای مرکزی ایران مهاجرت کنند و این بیماری را در سطح وسیعتری به دیگر شهروندان انتقال بدهند.

آمار مبتلایان شفاف نیست

مطابق گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، تا این لحظه سه‌مهاجر غیر قانونی در ایران بر اثر وبا، جان خود را از دست داده‌اند و البته دو نفر از آنها به دلیل تاخیر در مراجعه به پزشک معالج و در خارج از مراکز پزشکی، فوت شده‌اند. نکته مهم دیگری که در ارائه آمارهای این بیماری مسری قابل توجه است، شفاف نبودن تعداد دقیق مبتلایان به وبا در کشور است.وزارت بهداشت که می‌گوید تا این لحظه 87 نفر به بیماری وبا مبتلا شده‌اند، اما این افراد از جمله مهاجرانی هستند که به صورت خودخواسته به مراکز درمانی مراجعه کردند و معلوم نیست که چه تعداد مهاجر غیرقانونی دیگر به این بیماری مبتلا یا حتی فوت شده‌اند.

امین جلالوند‌ /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها