معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از آمادگی 30 هزار خادم برای ارائه خدمت به 12 میلیون تشرف در دهه کرامت رضوی خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۱۷۴
30 هزار خادم در انتظار خدمت به 12 میلیون تشرف

به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، محمود ممتاز با تشریح ویژه‌برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت رضوی و با بیان این که پیش‌بینی‌ها از12 میلیون تشرف زائران در این ایام حکایت می‌کند، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور گسترده زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در ایام دهه کرامت رضوی بویژه در شب و روز میلاد حضرت رضا(ع) انجام شده است.

وی با بیان این‌که برای دو روز 25 و 26 شهریور مانند روز سال‌تحویل وضعیت وی‍ژه خدمت اعلام شده است، افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای برقراری نظم، امنیت و آرامش، هدایت و راهنمایی زائران و ارائه خدمات فرش، ویلچر و زائر برای سالمندان و افراد ناتوان، فوریت‌های پزشکی، عطرافشانی، گل‌آرایی و... صورت گرفته است.

ممتاز با بیان این که 25 ویژه‌برنامه در معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی طی دهه کرامت رضوی اجرا می‌شود، بیان کرد: دعوت از 60 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه از جمله ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدا، سالمندان، نابینایان، ناشنوایان، معلولان و بیماران خاص برای تشرف به حرم مطهر رضوی تحت عنوان «زیارت امام مهربانی‌ها» یکی از این برنامه‌هاست.

وی همچنین از برگزاری برنامه‌های گوناگونی در زمینه‌های عیادت خادمان حرم مطهر از بیماران، ارائه خدمات ویژه به زائران علی ابن موسی الرضا(ع) در مبادی ورودی مشهد، تشرف زائران نیازمند و بیمار خبر داد و افزود: «عالم آل محمد»، «شوق دیدار»، «گل والای ولا»، «یا امام رئوف»، «ضیافت رضوی»، «ارمغان رضوی» و «سروش مهر» عناوین تعدادی از این برنامه‌هاست که در ایام میلاد حضرت رضا(ع) اجرا می‌شود.

ممتاز خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این ایام برنامه‌های دیگری هم‌چون تجلیل و تکریم خدمه سادات رضوی با عنوان «سرور آل رضا»، عیادت از خدمه بیمار و دیدار با خانواده‌های خدام مرحوم با نام «یاد یاران» و رایحه افشانی رواق‌های مبارکه، صحن‌ها و مبادی ورودی حرم مطهر با عنوان «رایحه رضوان» برگزار می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی با بیان این‌که گل‌آرایی در صحن و سرای حرم و ضریح مطهر نیز در ایام دهه کرامت و هم‌زمان با برگزاری جشن‌های میلاد رضوی، به‌صورت ویژه انجام می‌شود، تصریح کرد: طراحی و اجرای طرح فرش گل با نام «شمس الشموس» به مساحت 480 متر مربع در صحن جامع رضوی از اقدامات ویژه مربوط به میلاد حضرت رضا(ع) در حوزه فضای سبز و گل‌آرایی است.

ممتاز با بیان این‌که مراسم نواختن نقاره در صبح روز میلاد امام رضا(ع) طی 3 نوبت اجرا خواهد شد، بیان کرد: مراسم تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد حرم مطهر رضوی ساعت 7 صبح روز قبل از میلاد حضرت رضا(ع) برگزار می‌شود.

به گفته وی نورآرایی ویژه در صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی، غبارروبی گلزار شهدا، پی‌گیری آزادی 88 زندانی جرایم غیر عمد، ختم صلوات و قرآن ویژه زائران و خدمتگزاران حرم مطهر رضوی و اهداء بسته‌های متبرک به زوج‌های جوان تحت عنوان ویژه برنامه «تحفه رضوی» نیز در قالب برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در دهه کرامت رضوی اجرا خواهد شد.

ثبت نام دوره‌های مهدالرضا(ع) از 16 شهریور آغاز می‌شود

ثبت‌ نام دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع)، برای سال تحصیلی جاری از 16 شهریور آغاز می‌شود.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: دوره‌های مهدالرضا(ع) ویژه کودکان پنج سال تمام )متولدین نیمه دوم 1386 و نیمه اول 1387) است و از 16 شهریورآغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه می‌یابد.

مهدی لسانی افزود: در دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) که با همکاری 339 مربی به‌صورت یک روز در میان تدارک دیده شده، کودکان با روخوانی قرآن به روش قصه و بازی آشنا می‌شوند.

وی با بیان این‌که این دوره‌ها در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی و 86 مسجد، حسینیه و مجتمع فرهنگی در مناطق 12 گانه شهر مشهد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی «مهدالرضا(ع) در سطح شهر مشهد و شهرستان‌ها رایگان و مسوولیت ایاب و ذهاب نونهالان بر عهده والدین است.

رئیس اداره علوم قرآنی اظهار کرد: این واحد، آموزش روخوانی قرآن کریم و تجوید را به سبک نوین قصه و بازی با هدف ایجاد علاقه و انگیزه کودکان در انس با قرآن کریم و آموزش کاربردی آیات و روایات پیگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که 11 هزار نونهال در سراسر کشور در دوره‌های «مهدالرضا(ع)» شرکت می‌کنند، گفت: در 24 شهرستان از 11 استان کشور که ‌دارای نمایندگی آستان قدس رضوی است، دوره‌های آموزشی «مهدالرضا(ع)» برگزار می‌شود.

راهنمایی زائر در حرم رضوی 24 ساعته شد

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در ایام دهه کرامت رضوی دفاتر راهنمای زائر و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی اماکن متبرکه به صورت شبانه‌روزی به زائران حضرت رضا(ع) خدمات ارائه می‌کنند.

سیدجواد هاشمی‌نژاد با بیان این‌که در تمام صحن‌ها کیوسک‌های اطلاع‌رسانی قرار دارد، افزود: دفاتر راهنمای زائر نیز در ورودی‌های شیخ طوسی، نواب صفوی، باب‌الرضا(ع) و طبرسی که بیشتر زائران از آن‌ها به  زیارت مشرف می‌شوند، تعبیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه نقشه‌های راهنما، بروشور، برگه‌های مسابقات، معرفی برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه کرامت رضوی و اطلاعاتی در مورد اماکن اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و اماکن زیارتی و سیاحتی مشهد مقدس از جمله خدماتی است که این دفاتر در اختیار زائران قرار می‌دهند.

هاشمی‌نژاد با اشاره به ایجاد دفاتر راهنمای زائر از سوی اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در راه‌آهن مشهد، یاذآور شد: این دفاتر علاوه بر راهنمایی و اطلاع‌رسانی، برگه‌های مسابقات فرهنگی و نقشه‌های حرم مطهر و مشهد به زبان‌های «فارسی»، «عربی»، «انگلیسی»، «فرانسه»، «آذری» و «اردو» و دیگر محصولات فرهنگی را توزیع می‌کنند.

1500 راهنمای زائر

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این‌که هزار و 500 خواهر و برادر به صورت افتخاری به عنوان راهنمای زائر در بارگاه منور رضوی مشغول به فعالیت شبانه‌روزی و ارائه خدمات به زائران هستند،‌ به افزایش کشیک راهنمایان زائر خواهر حرم مطهر رضوی اشاره و عنوان کرد: این گروه به صورت افتخاری با استقرار و گشت‌زنی در صحن‌های حرم مطهر، ضمن ارشاد زائران و احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر، به سؤالات مختلف زائران پاسخ می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها