درباره حمله نظامی به سوریه

کنگره آمریکا 18 شهریور تصمیم می‌گیرد

علیرغم مخالفت‌های جهانی با اقدام نظامی علیه سوریه اوباما لایحه حمله به سوریه را به کنگره آمریکا داده تا مجوز این جنگ طلبی را صادر کند.
کد خبر: ۵۹۳۲۰۹
کنگره آمریکا 18 شهریور تصمیم می‌گیرد

به گزارش جام جم آنلاین پس از آن که کنگره آمریکا اعلام کرد که اقدام نظامی علیه سوریه نیاز به مجوز نمایندگان کنگره دارد، کاخ سفید هم بی درنگ لایحه‌ای به کنگره ارائه داده است که در آن اقدام نظامی علیه سوریه مجاز شمرده شده و خواستار اجازه حمله نظامی به این کشور شده است.

از زمانی که آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد به سوریه حمله نظامی کند علاوه بر مخالفت دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای همپیمان آمریکا، مردم کشورهای گوناگون هم با برگزاری راهپیمایی مخالفت و اعتراض خود را به تصمیم آمریکا اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر اقدام نظامی علیه یک کشور باید سلسله مراتبی را در سازمان ملل طی کند. اقدام نظامی علیه یک کشور باید دارای اسناد و مدارکی باشد که نشان می‌دهد آن کشور علیه صلح جهانی، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی به اثبات رسیده باشد تا شورای امنیت سازمان ملل اجازه اقدام نظامی علیه آن کشور را صادر کند.

اکنون شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت روسیه این اقدام را وتو کرده است و آمریکا بر این اساس نمی‌تواند یکجانبه علیه سوریه اقدام نظامی انجام دهد اما واشنگت در پی ان است که بون مجور شورای امنیت حمله نظامی محدودی را علیه سوریه انجام دهد.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه اعلام کرد: پیش از انجام هرگونه واکنشی در برابر حملات شیمیایی سوریه به درخواست بسیاری از قانونگذاران به دنبال اجازه و تصمیم کنگره هستیم.

پیش‌نویس اوابما برای حمله به سوریه که در جلسه قانون‌گذاران مصادف با 9 سپتامبر (18 شهریور) پس از تعطیلات تابستانی به رای گذاشته می‌شود، اعلام کرده هدف اقدام نظامی علیه سوریه باید بر منع، توقف و جلوگیری از استفاده بیشتر از سلاح‌های شیمیایی یا کشتار جمعی در آینده از سوی سوریه متمرکز باشد.

در این پیش‌نویس همچنین تاکید شده است که جنگ داخلی سوریه تنها از طریق یک توافق سیاسی مذاکره شده قابل حل خواهد بود.

اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر چه حمله نظامی به سوریه تصمیم گرفته شده اما این عملیات یک اقدام نامحدود نبوده و شامل حضور پیاده نظام نمی‌شود. در عوض این یک مداخله محدود خواهد بود.

آمریکا در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله نظامی کرد،ادعایی که هیچگاه به اثبات نرسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها