درباره حمله نظامی به سوریه

کنگره آمریکا 18 شهریور تصمیم می‌گیرد

منابع نظامی ناتو از آغاز عملیات شناسایی هواپیماهای آمریکا و هم‌پیمانانش در مرز سوریه با ترکیه خبر دادند

افشای نقش عربستان در حملات شیمیایی سوریه

از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه و درگیری نیروهای ارتش این کشور با شورشیان مسلح، مقامات عربستان سعودی به روش‌ها و شیوه‌های مختلف سعی در تجهیز و کمک به مخالفان دولت کرده‌اند. آنها طی این مدت نیز بارها بر جنگ علیه سوریه تاکید و سعی داشته‌اند دیگر کشورهای منطقه وکشورهای​غربی را با این خواسته خود همراه کنند.
کد خبر: ۵۹۳۱۰۲

حملات شیمیایی 12 روز ​پیش در الغوطه -حومه دمشق- بهانه‌ای شد برای مقامات ریاض تا بر خواسته خود برای جنگ علیه سوریه بیش از پیش اصرار ورزند. حال با گذشت یک هفته از این ماجرا برخی از اخبار و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مقامات امنیتی سعودی در انتقال موشک‌ها و تجهیزات شیمیایی به داخل خاک سوریه نقش فعالی داشته اند.

دیل گاولاک، خبرنگار باسابقه آسوشیتدپرس بتازگی به منطقه الغوطه سفر داشته و با ساکنان و شورشیان حاضر در این منطقه دیدار و گفت‌وگو داشته است. گزارش گاولاک از نقش بندر بن سلطان، رئیس اطلاعات عربستان سعودی در انتقال این سلاح‌ها به سوریه پرده برداشته است.

در همین حال، عضای کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل که صبح دیروز سوریه را ترک کرده بودند، عصر روز گذشته وارد لاهه شدند. این بازرسان نمونه‌های برداشته شده از مناطقی را به همراه دارند که گفته می‌شود هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌است . بازرسان سازمان ملل به سرپرستی آکه سلستروم دو هفته قبل به سوریه سفر کردند تا سه مورد از حملات شیمیایی را که گفته می‌شد در سوریه رخ داده، بررسی کنند.

در این میان مقامات آمریکایی همچنان در حال بررسی حمله به سوریه بوده و ادعاهای خود را در این زمینه تکرار می‌کنند. در همین زمینه کاخ سفید اعلام کرد جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور و برخی مقامات ارشد امنیتی آمریکا بعدازظهر دیروز نشستی را در خصوص سوریه با همراهی اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه سنای آمریکا برگزار کردند. علاوه بر کری و هیگل، جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما و دریادار جیمز وینفلد جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش نیز در این نشست شرکت داشتند. در واقع این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت آمریکا برای مشورت در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود.

در بحبوحه این اتفاقات منابع نظامی ناتو از آغاز عملیات شناسایی هواپیماهای آمریکا و هم‌پیمانانش در مرز سوریه با ترکیه خبر دادند. به گزارش ایسنا، از صبح دیروز چند فروند از هواپیماهای نظامی آمریکا و برخی هم‌پیمانانش عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای را در مرز سوریه با ترکیه آغاز کرده‌اند که گفته می‌شود برای جمع‌آوری اطلاعات از خاک سوریه است.

به گفته این منابع، چند هواپیمای نظامی از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه برای انجام این عملیات به هوا برخاسته‌اند که هنوز به پایگاه خود بازنگشته‌اند. نیروهای آمریکایی همچنین دو سامانه دفاع موشکی جدید در پایگاه اینجرلیک برای رویارویی با هر احتمالی مستقر کرده‌اند.

مشروح گزارش را در صفحه 6 بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها