غوغای 37 ساله ها در لیگ سیزدهم

هنوز هفته‌های زیادی از لیگ نگذشته است که بخواهیم به جدول لیگ و گلزنان صدرنشین‌اش اهمیت زیادی بدهیم، چرا که با توجه به هفته‌های آغازین لیگ هر اتفاقی ممکن است بیفتد.
کد خبر: ۵۹۱۹۴۶
غوغای 37 ساله ها در لیگ سیزدهم

بازیکنانی که در این هفته‌ها در صدر قرار می‌گیرند ممکن است در هفته‌های بعد حتی جایی در میان بالانشین‌های جدول گلزنان نداشته باشند، اما وقتی پای بازیکنانی همچون فرهاد مجیدی و رضا عنایتی در میان باشد، ماجرا کمی متفاوت است.

در حالی که پنج هفته از لیگ سیزدهم سپری شده است در میان همه مهاجمان و گلزنان فوتبال ایران این دو مهاجم سی و هفت ساله در مکان‌های اول و دوم جدول گلزنان قرار گرفته‌اند. عنایتی تا پایان هفته پنجم چهار گل زده و مجیدی در همین مدت سه گل به ثمر رسانده است. مشخص نیست که مجیدی و عنایتی تا چه زمانی می‌توانند در صدر جدول گلزنان دوام بیاورند، اما واضح است این دو مهاجم سی و هفت ساله هنوز تمام نشده‌اند.

و فرهاد از گرد راه می‌رسد

فرهاد مجیدی با این‌که مهاجمی گلزن به شمار می‌رود، اما در میان تمام افتخارات ریز و درشتی که به دست آورده، جایزه‌ای با نام بهترین گلزن لیگ ندارد. با وجود این او با 86 گل زده چهارمین گلزن برتر تاریخ فوتبال استقلال است و پایین‌تر از علی جباری، آرش برهانی و غلامحسین مظلومی قرار دارد. او در میان گلزنان تمام تاریخ لیگ برتر نیز با 42 گل زده به همراه محسن خلیلی بیست و سوم است، البته باید توجه کرد که او در تاریخ سیزده ساله لیگ برتر تنها شش فصل در لیگ برتر بازی کرده است.

مجیدی در آستانه آویختن کفش‌هایش قرار دارد، اما هنوز دست از گلزنی برنمی‌دارد؛ بازیکنی که با توجه به پایبند بودنش به مکتب حجازی، هیچ‌کس تصور حضورش را در استقلال نمی‌کرد، اما اکنون به یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های قلعه‌نویی تبدیل شده است.

مجیدی حالا متخصص زدن گل‌های سه امتیازی است. او انعطاف زیادی دارد، اما از تکنیک چندانی برخوردار نیست تا با توجه به این نقیصه هرگز فرصت عرض‌اندام کافی در تیم ملی پیدا نکند، اما چیزی که او را همچنان با عنوان یک ستاره حفظ می‌کند شم گلزنی بسیار بالای اوست. مجیدی در حساس‌ترین شرایط ممکن از راه می‌رسد و با اعتماد به نفس و مهارت همیشگی گل می‌زند، آن هم گل‌های سه امتیازی و بسیار مهمی که نقش بسیار زیادی در قرار گرفتن استقلال در بالای جدول دارد. در واقع آنچه استقلال را تا این هفته به بالای جدول رهنمون کرده است قدرت تجربه بازیکنانی نظیر فرهاد مجیدی است. او تا امروز در پنج هفته سه گل برای استقلال به ثمر رسانده آن هم در شرایطی که بازیکن ثابت ترکیب استقلال نیست.

آمار نشان می‌دهد او تا این هفته از رقابت‌های لیگ برتر به نسبت دقایقی که برای استقلال به میدان رفته به ازای هر 53 دقیقه یک گل زده که آمار بسیار قابل توجهی برای یک مهاجم است. فرهاد که هم‌اکنون در رده بیست و سوم برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر قرار دارد شانس کمی دارد حتی به پنج نفر اول این فهرست برسد، چرا که سن بالایی دارد و خداحافظی او قریب‌الوقوع است، اما همچنان می‌تواند به عنوان ناجی استقلال در حساس‌ترین شرایط از گرد راه برسد و با یک گل سه امتیازی شادی را به جمع آبی‌ها بیاورد. شاید مجیدی در فصلی که احتمالا آخرین فرصت او برای بازی‌کردن به عنوان یک بازیکن است سودای آقای گل‌شدن داشته باشد، او این افتخار را در کارنامه خود کم دارد.

رضا آقای گل، همچنان گل می‌زند

گلزنان برتر لیگ سیزدهم هر دو پیش زمینه‌ای آبی دارند. مجیدی که هم‌اکنون بازیکن استقلال است و غلامرضا عنایتی هم درخشان‌ترین دوران فوتبالی خود را با این تیم پشت سر گذاشت و آقای گل سه باره لیگ برتر شد. رضا عنایتی هم‌اکنون با 118 گل زده در قله جدول برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر قرار دارد. او این 118 گل را در 9 سال و به همراه تیم‌های مختلف در لیگ برتر به ثمر رسانده است. مهاجم سابق تیم‌های استقلال و ابومسلم در رده هفتم برترین گلزنان تاریخ باشگاه استقلال نیز قرار دارد، او در زمان حضور خود در این تیم در مجموع 58 گل برای آبی‌های پایتخت زد. عنایتی برای تبدیل‌شدن به برترین گلزن تاریخ لیگ راهی بسیار طولانی را پشت سر گذاشت.

این مهاجم سی و هفت ساله کار خود را با ابومسلم آغاز کرد و در حالی که در پی درخشش در این تیم در آستانه پیوستن به پرسپولیس قرار گرفته بود، ناگهان سر از استقلال در آورد. گلزنی‌های این مهاجم مشهدی در استقلال به اوج رسید، اما او در بازه‌ای سه ساله به دلیل بازی‌کردن در لیگ امارات از استقلال جدا شد. عنایتی در سال 88 دوباره به استقلال برگشت، اما به اتهام این‌که دیگر کارایی و گلزنی گذشته را ندارد و به قول استقلالی‌ها «دندان پوسیده» است برای همیشه از استقلال جدا شد و بار دیگر راه امارات و تیم الامارات را در پیش گرفت. عنایتی در سال‌های بعد برای تیم‌های سپاهان، صبا و مس بازی کرد و در این فصل بار دیگر به تیم صبا بازگشت تا به احتمال بسیار زیاد آخرین فصل فوتبالی‌اش را در این تیم و زیر نظر محمد مایلی‌کهن بگذراند.

رضا عنایتی با این‌که با آن«رضای آقای گل» استقلال فاصله بسیار زیادی دارد، اما هنوز هم در سی و هفت سالگی یک گلزن با تجربه با شم گلزنی بسیار بالا به شمار می‌آید. او هم‌اکنون مهاجم ثابت ترکیب مورد علاقه محمد مایلی‌کهن است و چهار گل نیز به ثمر رسانده تا در صدر جدول گلزنان قرار داشته باشد. او مهاجم ثابت تیم صباست و در بازی‌های آینده لیگ برتر این توانایی را دارد که حتی آمار گلزنی خود را بالاتر ببرد تا به این ترتیب حتی دست‌نیافتنی‌تر شود. مهاجم صبای قم میانگین 0.8 گل را در هر بازی به جای گذاشته است. آیا عنایتی می‌تواند برای چهارمین بار آقای گل لیگ برترشود؟ باید منتظر ماند و پاسخ این پرسش را در پایان فصل گرفت.

و دیگر نامزدهای آقای گلی

اما فرهاد مجیدی و غلامرضا عنایتی تنها بالانشینان جدول گلزنان نیستند. رضا نوروزی مهاجم نفت تهران نیز همراه عنایتی با چهار گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار دارد که البته نسبت به مجیدی و عنایتی سن و سال کمتری دارد. او یک بار آقای گل لیگ برتر شده و از تجربه کافی برای گلزنی برخوردار است. در میان سایر بازیکنانی که در جدول گلزنان قرار دارند بازیکن جدیدی به چشم نمی‌خورد.

لوسیانو پریرا و علی کریمی دیگر چهره‌های مطرحی هستند که نامشان در جدول گلزنان به چشم می‌خورد و می‌توانند در پایان این فصل آقای گل لیگ سیزدهم لقب بگیرند.

با همه این اوصاف اگر بازیکنانی نظیر مجیدی و عنایتی یا حتی رضا نوروزی نبودند اکنون در جدول گلزنان لیگ، صدرنشین یا صدرنشینان جدول فقط با دو گل زده بودند. تقریبا هیچ‌کدام از تیم‌های لیگ برتری گلزن ششدانگی ندارند، گلزنان ششدانگ لیگ برتر رضا عنایتی و فرهاد مجیدی سی و هفت ساله هستند که در واپسین روزهای فوتبالی خود از تمام استعداد و ذوق گلزنی خود برای عرض‌اندام و قدرت نمایی استفاده می‌کنند.

بی‌جهت نیست که گفته می‌شود فوتبال ایران در سال منتهی به جام‌جهانی، همچنان از فقدان یک مهاجم ششدانگ رنج می‌برد.

هیلدا حسینی‌خواه ‌‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها