یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: صرف زیاد چربی‌، کم‌تحرکی و مصرف کم مایعات در کنار عامل ژنتیک در ایجاد سنگ صفرا نقش دارد.
کد خبر: ۵۹۱۷۴۱

محمدرضا زالی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اثرات مخرب رژیم‌های سنگین برای کاهش یا افزایش وزن افزود: در برخی شرایط استثنایی مانند وقتی که فرد در مدت زمان کوتاه، مقدار زیادی وزن کم یا زیاد می‌کند، سنگ کیسه صفرا بیش از حد طبیعی اضافه می‌شود.

وی با بیان این که نداشتن تحرک سبب رسوب مواد در کیسه صفرا و ایجاد سنگ می‌شود، گفت: مادرانی که زمینه ژنتیکی دارند در دوران بارداری ممکن است به دلیل کم‌تحرکی صفرا دچار این عارضه شوند.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد در مورد میزان شیوع سنگ کیسه صفرا توضیح داد: ممکن است در هر سنی سنگ کیسه صفرا بروز کند، اما بیشتر افراد بالای 45 سال به این عارضه مبتلا می‌شوند. به گفته زالی، حالت تهوع، ادرار پررنگ، تب و لرز، نفخ خفیف و درد شدید در ناحیه شکم و پشت می‌تواند از علائم سنگ کیسه صفرا باشد.

خاکستری، بهترین رنگ برای عینک‌ آفتابی

یک کارشناس بهداشت پرتوها گفت: رنگ خاکستری تمام طیف نور را به طور یکسان جذب می‌کند و بهترین رنگ برای انتخاب عینک آفتابی است.

به گزارش ایسنا، علی مکارمی با بیان این که رنگ‌های بنفش، صورتی و آبی برای عینک آفتابی مناسب نیست، افزود: این رنگ‌ها فقط جنبه زیبایی و مد دارد و سلامت چشم را تضمین نمی‌کند. وی اضافه کرد: آنچه در عینک آفتابی اهمیت دارد، عدسی و فریم آن است و عدسی باید قابلیت جذب نورهای مضر خورشید را داشته باشد.

مکارمی با اشاره به ترکیبات پلی‌کربنات در عدسی عینک‌های تقلبی، گفت: پلی‌کربنات براحتی خراش برداشته و این شیارها باعث شکست نور و آسیب به چشم می‌شود.

وی درباره راه‌های شناخت عینک تقلبی، عنوان کرد: می‌توان عدسی عینک آفتابی را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار داد و اگر پس از یک دقیقه عینک فرومتیک تغییررنگ داد، باید از خرید آن خودداری کرد.

به گفته این کارشناس، عینک‌هایی که عدسی آنها در بالا تیره است و به سمت پایین روشن‌تر شود نیز انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها