حضور هم زمان فلتمن و پادشاه عمان در تهران؛

دگردیسی سریع مذاکره با واسطه ها به مذاکره مستقیم

اندر حکایت یک دیپلمات

«جفری فلتمن» معاون سیاسی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران سفر کرده است. در کنار پست معاونت دبیر کل سازمان ملل آنچه بر اهمیت این سفر افزوده است جایگاه وی در وزات امور خارجه آمریکا است.
کد خبر: ۵۹۱۵۵۲
اندر حکایت یک دیپلمات

وی دیپلماتی کهنه کاری است که سوابق حضور در منطقه در قامت سفیر بوده است. او از 2004 تا 2008 میلادی سفیر آمریکا در لبنان بود، مدتی نیز به عنوان دیپلمات در عراق، رژیم صهیونیستی، تونس، مجارستان و هائیتی به سر برده است.

سابقه فلتمن نشان می‌دهد که وی دیپلماتی با سابقه‌ای است که نمی‌توان به سادگی از وی گذشت. وی در حالی امروز را در تهران به سر می‌برد که در باب اهداف و دلایل سفر وی دیدگاه‌های متعددی مطرح است.

برخی بر این عقیده‌اند که وی صرفاً نماینده سازمان ملل است که برای بررسی تحولات منطقه به ایران سفر کرده است چرا که جهانیان اذعان دارند بدون حضور ایران هیچ راهکاری برای حل مسائل منطقه از جمله سوریه به نتیجه نخواهد رسید.

با توجه به جوسازی‌های اخیر غرب علیه سوریه، البته یک حلقه تکمیلی برای این دیدگاه وجود دارد و آن اینکه فلتمن در لباس نماینده مون به ایران آمده تا نظر ایران در قبال سوریه را جویا و حتی آن را به نفع غرب تغییر دهد.

دیدگاه دیگر برگرفته از سوابق فلتمن در وزارت خارجه آمریکا است که در بسیاری از مواقع بر ماهیت سازمان مللی وی برتری دارد. در این دیدگاه با اشاره به مواضع رسانه‌ها و برخی عقلای آمریکایی که می‌گویند آمریکا باید به دنبال کانال ارتباطی غیر مستقیم با ایران باشد سفر فلتمن در لباس نماینده «مون» را اقدامی برای دیپلماسی غیر مستقیم آمریکا با ایران می‌دانند.

سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران در مقطع کنونی نیز تقویت کننده این ادعا بوده است. حامیان این نظریه بیشتر رسانه‌های غربی بوده‌اند که تلاش می‌کنند تا چنان القا سازند که آمریکا گامی برای مذاکره با ایران برداشته و حال ایران با کنار نهادن فعالیت‌های هسته‌ای و دوری از مقاومت باید پاسخ این گام را بدهد. ادعایی که بیشتر به یک باج گیری شباهت دارد تا رویکرد به مذاکره با ایران.

دیدگاه سوم در باب فلتمن برگرفته از سوابق وی در وزارت خارجه آمریکا می‌باشد. در کارنامه وی مواردی همچون حضور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و سفیری در لبنان و اعلام موضع در قبال سوریه مشاهده می‌شود که نشانگر ماهیت صهیونیستی و ضد ایرانی وی است.در باب رفتار منطقه‌ای وی همان بس که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در وصف وی می‌گوید: فلتمن دشمن خطرناک مقاومت و منطقه است.

با توجه به سوابق فلتمن ابهامات بسیاری در باب صلاحیت وی درباره دو گزینه اول یعنی  میانجی بودن وی برای مذاکره با آمریکا و رایزنی با وی برای مسئله سوریه وجود دارد. کارنامه وی کارنامه‌ای سیاه است که گذشتن از آن امری ساده لوحانه خواهد بود و شاید به تعبیری بتوان گفت که در صورت صحیح بودن گزینه خط ارتباطی غیر مستقیم بودن وی میان ایران و آمریکا مثال عینی دست آهنین زیر دست کش مخملین خواهد بود.  با توجه به سوابق فلتمن این سوال اساسی مطرح است آیا می‌توان به این دیپلمات کهنه کار اعتماد کرد؟!

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حاج مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
در اینكه این سیاستمدار مطمئنا از حامیان یهود و دشمن منطقه است شكی نیست
اما باید درنظر داشت دیدارهای او طی روزهای آتی با سران مملكتی حاوی چه پیامی است
از طرف دیگر باید قبول كرد كه آمریكا بدون جلب نظر ایران در خاورمیانه موفق نخواهد بود
مذاكره ایران و آمریكا قویا محتمل است
شیخ الشیوخ مشد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
وقتی دشمنت به خونت آمد می تونی ازش امتیاز بگیری ولی وقتی رفتی خونه دشمن اینكار را نمی تونی بكنی

نیازمندی ها