قانون افزایش مرخصی زایمان لغو شدنی نیست

در حالی که لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که در آن تاکید شده مرخصی زایمان مادران به 9 ماه افزایش پیدا می کند در تاریخ 20خرداد ماه امسال با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسید و در جلسه 29 خرداد شورای نگهبان نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناخته نشد و به دولت وقت ارسال کرد اما اکنون دولت یازدهم با لغو برخی تصمیمات دولت گذشته از انجام این قانون سرباز زده است.
کد خبر: ۵۸۹۹۷۷
قانون افزایش مرخصی زایمان لغو شدنی نیست

معاون سرمایه‌های اجتماعیمعاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفته در پی دستور معاون اول رییس‌جمهور نسبت به توقف اجرای مصوبات دولت دهم از اول خرداد ماه امسال تا تصمیم‌گیری مجدد، اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران متوقف شده است.

پروین هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شده که مصوبه مجلس در زمینه تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح تنظیم جمعیت و خانواده همچنان به قوت خود باقی است و بر اساس این تبصره، دولت مجاز است مرخصی زایمان زنان را به 9 ماه افزایش دهد و مرخصی دو هفته‌ای برای پدران در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور تنظیم شده و در آن درباره مصوبه افزایش مرخصی زایمان توضیحات لازم ارائه  شده تاکید کرده که از معاون اول خواسته شده  که مصوبه افزایش مرخصی زایمان از سایر مصوبات اول خرداد ماه به بعد مستثنی شود و به اجرا درآید.

در شرایطی که در16تیرماه سال جاری هیات وزیران اجرایی شدن مرخصی زایمان مصوبه مجلس از سوی تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و غیردولتی مصوب کرد.اما با استقرار دولت یازدهم وبه دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهورتمامی مصوبات دولت از تاریخ اول خرداد امسال تا تصمیم گیری مجدد، غیر قابل اجرا اعلام شد که بحث مرخصی زایمان مادران از 6 ماه به 9 ماه نیز لغو شد.اما این تصمیم دولت یازدهم با واکنش های زیادی در سطح جامعه بخصوص نمایندگان مجلس نیز مواجه شد

امکان توقف مصوبه مجلس در خصوص افزایش مرخصی زایمان مادران وجود ندارد

شهلا میرگلو بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران مصوبه مجلس است، گفت: بدیهی است که توقف مصوبه مجلس امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم ساوه در مجلس افزود: دولت می‌تواند یکسری از مصوبات که در دوران دولت قبلی انجام شده را لغو کند اما نمی‌تواند مصوبه مجلس را متوقف کند.

نماینده مجلس نهم،‌ با یادآوری اینکه مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، تصریح کرد: این مصوبه پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برای اجرا به تمام دستگاه‌ها و ادارات ابلاغ شده است.

میرگلوی‌بیات، با تاکید بر اینکه توقف مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران نمی‌تواند به دلیل بارمالی آن باشد، یادآور شد: این مصوبه در ابتدا به دلیل داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان رد شد و سپس برای بررسی بیشتر دوباره به مجلس بازگشت بعد از بررسی، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت؛ بنابراین اگر این مصوبه برای دولت بارمالی داشت شورای نگهبان آن را تصویب نمی‌کرد.

وی، به برخی اعتراضات در خصوص مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران اشاره کرد و افزود: این مصوبه از سوی خانم‌هایی که در نهادهای خصوصی مثل کارخانجات کار می‌کردند مورد اعتراض قرار گرفته بود زیرا این نهادها قوانین خاص خود را داشتند اما در ارتباط با شرکت‌های دولتی لازم‌الاجرا بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: به طور حتم می‌توان مصوبات یکی دوماه اخیر دولت گذشته را برای نظارت بیشتر لغو کرد اما قانونی که مصوبه مجلس است امکان توقف آن وجود ندارد.

افزایش مرخصی زایمان مصوبه مجلس است دولت نمی تواند آنرا لغو کند

لاله افتخاری سخنگوی فراکسیون زنان مجلس نیزبه فارس گفت: افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 ماه به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای تشویقی پدران در مجلس به تصویب رسید و نمی‌تواند توسط دولت لغو شود.

وی افزود: ممکن است در متن لایحه تأمین بار مالی آن بر عهده دولت گذاشته شده باشد که در این صورت به دلیل تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن این مصوبه ممکن است از سوی دولت اجرای آن برای مدتی متوقف شود اما لغو آن توسط دولت امکان ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
گلی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
همین یه دونه تصمیم دولت احمدی نژاد به درد می خورد.
این بود دولت تدبیر وامید،نرسیده امیدهارو به یاس تبدیل كرد.
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
یكی از خردمندانه ترین تصمیم ها این تصمیم دولت دهم بود چون بچه در 9 ماهگی كمی شرایط عادی برای رفتن به مهد كودك را پیدا میكند و در 6 ماهگی مشكلات زیادی دارد. دو لت با این كارش از اول بنای ناسازگاری با ملت و نمایندگان ملت میخواهد بگذارد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
با سلام
لطفاًً بیان فرمائید تكلیف چیست بالاخره مرخصی زایمان 6ماه است یا 9ماه؟
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
شما را به خدا به سلامت روح نسل آینده توجه كنید و آنها را دریابید.
lxivi
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
مصوبه ای كه فقط برای كاركنان بخش دولتی باشه و شامل حال ما كاركنان بخش خصوصی نشه ، همون بهتر كه لغو بشه. آیا دوره بارداری ما خانمها كه در بخش خصوصی كار میكنیم 3 ماه كمتر از بانوان بخش دولتیه ؟ ما احتایج نداریم كه همسرامون بعد از زایمان ازمون مراقبت كنن ؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
۰
۰
خانم lxivi
این خیلی بده كه آدم به خاطر چیزی كه به خودش تعلق نمی گیره اونو برای دیگران هم نخوادانشاءا... این قانون هرچه زودتر برای همه به اجرا دربیاد.
صبا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
۰
۰
واقعا خنده داره .كلا بلا تكلیفی شده تكلیف همه
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
۰
۰
خانوم من حامله است تا این خبر رو شنید كلی گریه كرد...
روحانی منتظر كلید های دیگر برای بستن قفل ها به روی مردم بیچاره هستیم .
غلام امیدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
اگر نشود روی قول دولت و مجلس حساب باز كرد دیگه بایستی چكار كرد واویلا
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
كاش وای كاش به دولت بی امید رای نمیدادم كه بعد ازدوازده سال انتظاراستخدامی حالا یك فرد نااشنا بیادومصوبات دولت قبلی رالغو كند
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
با سلام .این چه وضعی هركس هر كاری دلش می خواد انجام میده.پس خواهش میكنم تا یه كاری صد درصد قطعی نشده رسانهای نكنید .به خدا ما ازاین بلا تكلیفی خسته شدیم .
صبورا قدسی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید
خواستم ازتون خاضعانه درخواست كنم نذارید این قانون لغو شه.تو رو خدا مشاغل سخته پزشكی و پرستاری و بیشتر بازم میگم پرستاری چون باید شب تا صبح تو بیمارستان شیفت بدن رو درك كنید(این یه نعمت واسه بچه هاشونه )خواهشا نذارید متوقف شه من تازه 6ماه مرخصیم تموم شده و بچم تازه داره دندون در میاره و سخت مریضه.بذارید ما پرستاران همه شمارو واسه لطف بزرگتون دعا كنیم .یه سوال:من استخدام پیمانیم تامین اجتماعی این 3ماه رو تقبل نمیكنه گفته این 3ماه یا بدون حقوقه ویا از مرخصی استحقاقیتون كم میشه ولی پرستارانی كه استخدام رسمین حقوق كامل رو دریافت میكنن؟آیا این صحت داره؟آخه استخدام اكثر نهادها پیمانیه.لطفا اگه امكانش هست جوابمو بدین.
بازم ممنونم و دعا میكنم موفق وپیروز نه تنها تو این تصمیم بلكه تو تموم مراحل زندگیتون باشین
ی
ازی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
اینجا هر كی هركار دلش می خواد می كنه - تنهاچیزی كه ارزش نداره اون بچه كوچولویه كه باید بدون مادر بزرگ بشه
هلیا
Germany
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
۰
۰
خواهشا هرچه سریع تر تعیین تكلیف بشه تا حق مون ضایع نشه كه مابریم سركار بعد بگن 9 ماهه برای بد میشه مگه ادم چند بار می خواد از این مرخصی استفاده بكنه ؟
ضمناٌ مگه ما چقدر از تامین اجتماعی حقوق می گیریم كه ممكنه مشكل مالی داشته باشه
حداقل به تامین اجتماعی ابلاغ بشه كه این قانون رو اجرا كنه

نیازمندی ها