عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

دفاع آخر روحانی از کابینه

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

چپ و راست در‌حمایت از کابینه

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون واکنش دیوان عدالت به اولین بخشنامه معاون اول،اظهار نظرها وگمانه ها درباره رای اعتماد به کابینه،گزارش تکان‌دهنده کیهان از پشت پرده قراردادهای کرسنت و استات‌اویل،لکوموتیو اقتصادی روحانی روی کدام ریل حرکت می‌کند؟،میراث تخت جمشید چگونه غارت شد، ورود کمی آرامش به بازار خوراکی‌ها،حل مشکل کالاهای اساسی و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۸۶۸۷۹
چپ و راست در‌حمایت از کابینه

قانون:چپ و راست در‌حمایت از کابینه

با نظراتی از حسین مرعشی، صادق زیبا کلام، اکبر ترکان مجید انصاری، بهمن شریف‌زاده، سید محمد غرضی، حشمت ا... فلاحت‌پیشه، سید رضا اکرمی، حمید رضا ترقی و ...
دکتر روحانی که در روز تحلیف با معرفی کابینه خود نشان داد در روند پیشرفت کشور واژه تعجیل را پیش رو گرفته است، فکر نمی‌کرد حضور برخی از اسامی‌در میان لیست ارائه شده به مجلس باعث شود تا کسانی که توان دیدن خوشنودی مردم را ندارند از همین ابتدا شروع به سنگ انداختن در مسیر پیشرفت وکار دولت نوپای تدبیر و امید کنند.این اقدام تندروهای افراطی در حالی صورت می‌گیرد که اظهار نظر در رابطه با کابینه پیشنهادی تنها و تنها بر عهده مجلس است و برخی‌ها که در طول هشت سال گذشته همواره خود را فراتر از قانون می‌دیدند فکر می‌کنند که این اقدامات در دولت اعتدال نیز جایگاه دارد ولی باید به آن‌ها گوشزد کرد که بسی خیال باطل. چند روز مانده به گرفتن رای اعتماد کابینه یازدهم از مجلس شورای اسلامی فضا سازی برخی از اصولگرایان در باب این موضوع که دکتر روحانی خودش خواهان این موضوع است که تعدادی از افراد مشخص کابینه اش از مجلس رای اعتماد کسب نکنند و به نوعی با رودربایستی این اسامی را در کابینه گنجانده است موضوع بحث سیاسیون کشور شد. برخی از رسانه‌ها خود را کاسه داغ‌تر از آش می‌دانند و به نوعی چشم بر روند بی‌قانونی‌های هشت ساله اخیر بسته‌اند و با اظهارات و سوگیری‌هایی که دارند نشان داده‌اند از پیروزی دکتر روحانی خوشحال نشده‌اند که در مطالب‌شان خود را دلسوز دولت تدبیر و امید نشان داده و می‌گویند: متاسفانه در فهرست پیشنهادی آقای دکتر روحانی، نام برخی از افراد به چشم می‌خورد که نه فقط کمترین شایستگی و صلاحیتی برای حضور در کابینه ندارند و نقاط سیاه فراوانی در کارنامه مسئولیت‌های پیشین خود دارند، بلکه با آموزه‌ها و برنامه‌های اعلام شده آقای دکتر روحانی برای مدیریت دولت «تدبیر و امید» نیز فاصله‌ای پرنشدنی دارند. حضور این چند نفر در فهرست پیشنهادی آقای دکتر روحانی با توجه به بینش و منش دیده شده و بارها تاکید شده از سوی ایشان قابل توجیه نیست.

این بد اخلاقی‌ها در حالی صورت می گیرد که رهبر معظم انقلاب بارها چه در مراسم تنفیذ و چه در مراسم‌های دیگر توصیه کردند که باید به دولت کمک کرد و شخص دکتر روحانی را فردی کارآزموده معرفی کرده اند و در خطبه عید فطر نیز اشاره کردند که ان‌شاءا... به‌زودی با انجام وظیفه‌ای که مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب وزرای صالح خواهد کرد، دولت تشکیل خواهد شد و کارهای بزرگ و مهمی را که بر عهده دارد، آغاز خواهد کرد؛ اگرچه هم‌اکنون هم بسیاری از کارها را شروع کرده‌اند.این فرمایشات رهبری روشنگر آن است که تنها مرجع تصمیم گیرنده در رابطه با وزرا  فقط  مجلس است نه شخص دیگر.

دفاع قاطع روحانی

از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به کسانی‌که سعی بر این دارند تا کابینه اعتدال را زیر سوال ببرند، گفت: اعضای کابینه من باید انتخابات مردم را باور داشته باشند و به آنها گفته شده و به اعتقاد من آنها پیام انتخابات را شنیدند و باور کردند. اتهاماتی که  برخی از گوشه و کنار  نسبت به برخی افراد می‌زنند درست نیست و غیراخلاقی است. البته ممکن است این مسائل احتمالا در مجلس مطرح شود و من پاسخ خواهم داد. من از همه وزرای پیشنهادی ام با قاطعیت دفاع می‌کنم. آنها را می‌شناسم یا مستقیم با آنها کار کرده‌ام یا در جنگ و شورای امنیت ملی با آنها بوده‌ام. در مراکز تحقیقات و پژوهش‌ها با آنها کار کرده‌ام.

حسن روحانی، رئیس جمهور یازدهم به قول علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در روز تحلیف زرنگی به خرج داد و لیست وزرای پیشنهادی را تقدیم هیات رئیسه کرد. روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، بهارستان میزبان وزرای پیشنهادی بود که برای تبیین برنامه های خود به مجلس رفته بودند. البته امروز نیز برخی وزرای پیشنهادی به مجلس می‌آیند و مجلس صلاحیت و برنامه های این افراد را به صورت غیر علنی در صحن بررسی می‌کند. نکته جالبی درباره کابینه پیشنهادی دولت یازدهم وجود دارد و روح ا... حسینیان، نماینده‌ای که همیشه تمام قد از دولت احمدی نژاد حمایت می‌کرد درباره کابینه پیشنهادی یازدهم معتقد است: این کابینه، کابینه ای امنیتی است و بسیاری از افراد معرفی شده، در شورای امنیت بوده و کارهای امنیتی انجام داده اند یا وزارت اطلاعاتی هستند. جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که فردی سیاسی و مذهبی است . بنابراین 80 درصد این کابینه از مجلس رای اعتماد می گیرند! طبق برنامه‌ای که هفته گذشته در دستور کار خود قرار دادیم و به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه روحانی پرداختیم ، امروز نیز نظر اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس نسبت به وزرای مطرح شده را پرسیدیم و بهارستانی ها درباره وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، دفاع، نیرو، راه، کشور و ورزش اظهار نظرهایی کردند.

نظر مثبت کمیسیون انرژی به برنامه‌های وزیر نیرو

سیدمهدی موسوی ن‍ژاد نماینده مردم دشتستان در مورد وزیر پیشنهادی برای وزارت نیرو به «قانون» گفت:‌ با توجه به صحبت‌هایی که آقای چیت‌چیان در کمیسیون انرژی و بعضی از فراکسیون های مجلس مطرح کرد و همچنین سوابق وی، باید تایید کرد که وزیر موفقی خواهد بود و رای اعتماد مجلس را هم خواهد گرفت. این عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: ‌آقای چیت‌چیان برنامه‌های خود را در جلسه با اعضای کمیسیون انرژی برای بهبود وضعیت امور زیرمجموعه وزارت نیرو ارائه داد و مورد توجه نمایندگان قرار گرفت. موسوی‌نژاد اظهار داشت: نظر اکثر نمایندگان در مورد عملکرد، سابقه و برنامه های آقای چیت‌چیان مثبت بود و فکر نمی کنم مشکلی در اخذ رای اعتماد از مجلس داشته باشد.

حواشی سیاسی و وزیر پیشنهادی علوم  

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار قانون، درباره جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم گفت: نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی هستند ضمن اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بررسی برنامه های میلی منفرد را در دستور کار خود قرار داده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه صحبت درباره رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم کمی مشکل است اظهار کرد: صحبت‌های حاشیه ای پیرامون دکتر میلی منفرد زیاد است و برخی نمایندگان معتقدند، وی باید موضع خود را درباره جریانات سال 88 روشن و شفاف کند. این نماینده اقلیت مذهبی در خانه ملت، درباره امکان رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم یادآور شد: رای اعتماد به میلی منفرد بستگی به نطقی دارد  که در مجلس ایراد می کند. وی در نطق خود شاید بتواند نظر مجلسیان را جلب کند و برای شائبه‌های موجود دلیلی منطقی بیاورد و نظر مثبت نمایندگان را جلب کند. وی با تاکید بر اینکه میلی منفرد، فرد با تجربه ای است که به درد این وزارتخانه می خورد، افزود: با توجه به تجربه علمی بالا و تحصیلات مرتبط دکتر منفرد، وی گزینه مناسبی برای این سمت است ولی موضوعات سیاسی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده حقایق را بپوشاند.

تاکید بر توانمندی آخوندی برای وزارت راه محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تجربه عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار قانون،‌ گفت: دکتر آخوندی از نیروهای آکادمیک است که تجربه کافی اجرایی مناسب و نگاه دانشگاهی تخصصی به حوزه مسکن دارد. وی اضافه کرد:‌ در دوره ایشان طرح نظام مهندسی شکل گرفت و طرح پاک ایشان بی نظیر بود که به پس‌انداز انبوه‌سازی مربوط می‌شد. نماینده مردم ساری با اشاره به زلزله رودبار در سال 69 اظهار داشت: ایشان در آن دوره بیش از 300 هزار واحد مسکونی را در سال ساخت، آن هم در سال های پس از جنگ که مشکلات زیادی دامن کشور را گرفته بود. عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه در حال حاضر حوزه مسکن و راه، فردی آشنا به شرایط بحران را می خواهد، خاطر نشان کرد: وضعیت قیمت های سرسام ‌آور مسکن با توانمندی ایشان می تواند بهبود یابد به شرط آنکه مجلس و دیگر اعضای کابینه ایشان را حمایت کنند اما در توانمندی آقای آخوندی شکی نیست.

دامادی در مورد برخی اظهار نظرهای جهت‌دار، تاکید کرد: به نظر من نگاه سیاسی و جناحی برای بررسی تخصص های وزرای پیشنهادی درست نیست، باید عملکرد و برنامه های افراد را در حوزه تخصصی بررسی کرد.

‌رحمانی فضلی انضباط مالی دارد

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران به «قانون» گفت:‌ ترکیب کابینه آقای روحانی مطلوب است و من به تمام این کابینه رای اعتماد خواهم داد. رئیس فراکسیون کارگری مجلس در مورد رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور اظهار داشت: ایشان را قبل از مجلس نمی شناختم اما پس از آن عملکرد ایشان در دیوان محاسبات و برخوردهایی که داشتم،‌ او را فردی منضبط از نظر مالی شناختم. این نماینده تهران با بیان اینکه رحمانی فضلی بهترین گزینه برای وزارت کشور است، خاطر نشان کرد:‌ ایشان فردی است که می‌تواند عادلانه و منصفانه در دستگاه بزرگی مثل وزارت کشور مسئولیت اداره آن را بر عهده داشته باشد و آرزوی موفقیت برای ایشان دارم.

برنامه‌های تحولی دهقان برای وزارت دفاع

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد حسین دهقان وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت دفاع، به «قانون» گفت:‌ ایشان فردی است که سابقه درخشانی دارد و انسانی مدیر، خلاق و اندیشمند است. وی همچنین در ادامه اظهار داشت: اقدامات مثبت آقای دهقان در پست ها و سمت های گذشته، سوابق ارزشمندی را رقم زده است که مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. این عضو کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه برنامه‌های دهقان با نگاهی تحول‌خواهانه تدوین شده است، خاطر نشان کرد:او می تواند برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آنچه را که در شأن  و اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی است، انجام دهد. نماینده مردم یزد همچنین تاکید داشت:‌ وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع، قطعا رای اعتماد مجلس را خواهد گرفت، در کمیسیون امنیت ملی هم روی عملکرد مثبت ایشان و شایسته بودن برای تصدی این پست اجماع وجود دارد.

توضیحات قابل قبول نجفی در کمیسیون آموزش

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حضور نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و  پرورش در کمیسیون متبوعش، به خبرنگار قانون گفت:‌وی در این جلسه توضیحات و برنامه های خود را ارائه کرد، پاسخ های ایشان به سوالات و مسائل مورد نظر نمایندگان، قابل قبول بود. وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش یک جلسه دیگر با نجفی خواهند داشت، اظهار داشت: من سوابق آقای نجفی را در گذشته مثبت ارزیابی می کنم، و البته باید مواضع بیان نشده را در جلسه امروز (یکشنبه) مطرح کنیم تا به جمع‌بندی برسیم. فیاضی همچنین تاکید کرد:‌ به نظر من در ارزیابی عملکرد اجرایی یک وزیر، نباید نگاه‌های سیاسی و جناحی را دخالت دهیم.

تجربیات سلطانی‌فر در حوزه ورزش قابل قبول است

رحمت‌ا...  نوروزی، عضو فراکسیون ورزش مجلس به «قانون» گفت:‌ ما در مجلس سوابق آقای سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان را بررسی می‌کنیم تا در روز رای اعتماد تصمیم درستی گرفته باشیم. نماینده مردم علی‌آباد کتول خاطر نشان کرد:‌ سوابق آقای سلطانی‌فر در زمینه ورزش قابل قبول است چرا که در زمینه پشتیبانی و معاونت پشتیبانی تجربیات اجرایی داشته است البته هنوز باید جلسه مشترکی با ایشان و فراکسیون ورزش داشته باشیم. وی گفت‌: فراکسیون ورزش یکی از پویاترین فراکسیون های مجلس است که حتما با بررسی برنامه های آقای سلطانی فر، تصمیم نهایی را برای رای اعتماد به وی خواهد گرفت.

جام جم

کارنامه درخشان رسانه ملی در رمضان
واکنش دیوان عدالت به اولین بخشنامه معاون اول
راهیابی بسکتبال ایران به جام جهانی
شکوه وحدت

خراسان

رهبر انقلاب:مذاکرات سازش جز پایمال شدن حقوق فلسطینی ها و تشویق متجاوز به جنایت بیشتر نتیجه ای نخواهد داشت
اظهار نظرها وگمانه ها درباره رای اعتماد به کابینه
ماجرای همسایه جوانمردی که مرگ را به جان خرید
پیش بینی هاشمی از آینده اعتدال: افراط و خشکه مقدسی رو به انزوا می رود

کیهان

رهبر انقلاب در خطبه نماز عید فطر تاکید کردند؛وظیفه نمایندگان مجلس انتخاب وزرای صالح است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: تعداد یارانه‌بگیران تا پایان سال تغییر نمی‌کند
خرید تسلیحاتی آل خلیفه از انگلیس همزمان با سرکوب معترضان در بحرین
گزارش تکان‌دهنده کیهان از پشت پرده قراردادهای کرسنت و استات‌اویل

قدس

هشدار رهبر انقلاب درباره رخدادهای جهان اسلام
حذف برخی از دهک‌ها در مرحله دوم هدفمندی قطعی شد
بگومگوهای واشنگتن و مسکو بالا گرفت
بسکتبال ایران دوباره جهانی شد

رسالت

رهبر معظم انقلاب مطرح کردند؛انجام وظیفه مجلس با انتخاب وزرای صلح
5 شرط اخوان المسلمین برای پایان اعتراضات
احمد سالک":خط قرمز مجلس در رای اعتماد به وزرا فتنه 78 و 88 است
بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در توقف طرح مهرآفرین مغایر قانون است

سیاست روز

رهبر معظم انقلاب:نگران مصر هستیم
پیام مجلس رای بالا به رحمانی فضلی است
دوئل اوباما و پوتین در میدان حقوق بشر
لکوموتیو اقتصادی روحانی روی کدام ریل حرکت می‌کند؟

تهران امروز

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید سعید فطر مطرح کردند؛تشکیل دولت جدید با انجام وظیفه مجلس در انتخاب وزرای صالح
نامه سران اروپا برای بهبود رابطه با ایران
واکنش‌ها به بخشنامه توقف طرح مهرآفرین
BRT تهران؛ رتبه اول توسعه در جهان

آفرینش

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان، عنوان کرد:«ایمان» و «اتحاد کلمه» دو عامل مقاومت ملتها در برابر توطئه های دشمنان
روحانی:قانونگرایی زمینه‌ای برای انسجام و وحدت ملی است
هاشمی با تبریک روز خبرنگار:بوق‌های استعمار به دروغ‌گویی و خبرسازی روی آورده‌اند
سه‌شنبه؛ پایان مهلت انتخاب رشته کنکوری‌ها

حمایت

توصیه رهبر معظم انقلاب به نخبگان دینی و سیاسی:تا جایی که می ‌توانید برروی اتحاد تکیه کنید
عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
آزادی بیش از 450 زندانی با ظرفیت‌های جدید قانونی
امشب پرسپولیس برای صدرنشینی به میدان می‌رود؛جدال هشت‌ها در اصفهان

قانون

چپ و راست در حمایت از کابینه
اوباما:پوتین شاگرد تنبل آخر کلاس است
حقوق کارگران افزایش یابد شکایت را پس می‌گیریم
فاجعه زمانی شکل می‌گیرد که به بی حسی برسیم

تابناک

کابینه یازدهم کابینه ژنرال‌ها
زنگنه؛مسئول همه اشتباهات تاریخ صنعت نفت!
احضار ارضی به دادسرای جنایی
میراث تخت جمشید چگونه غارت شد

شرق

ردصلاحیت مشایی به‌روایت مشایی
مقام‌معظم‌رهبری:رویدادهای منطقه اسلامی نگران‌کننده است
وزیری هامانه:هیاهو علیه قرارداد «کرسنت» سیاسی است
روحانی: بیاییم دل‌ها را انبان کینه‌ها قرار ندهیم

آرمان

پول‌های نفت را در بخش‌هایی بلوکه کرده‌اند
رئیس‌جمهور: باید کینه‌ها را بزداییم
دعوت همگان به پرهیزکاری در رفتار و گفتار
 مناقشه بر سر اولین بخشنامه دولت یازدهم

مردم سالاری

جوسازی افراطیون علیه کابینه پیشنهادی روحانی
مقام معظم رهبری:انشاءالله دولت جدید کارهای بزرگی انجام خواهد داد
افراط و خشکه مقدسی رو‌ به انزوا می‌رود
سریال ادامه دار دردسر اسنودن

بهار

آزمون تعامل مجلس با دولت
مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان، نخبگان سیاسی و برجستگان دینی:روی تقویت «ایمان» و «اتحاد و انسجام ملت» تکیه کنید
ترکان: سخنگوی دولت را به زودی معرفی می‌کنیم
 ورود کمی آرامش به بازار خوراکی‌ها

ابتکار

چانه زنی داغ مردان روحانی در بهارستان
آسمانخراش‌های ایران جهانی شدند
سفرایی که باید بلیت تهران بگیرند
اولین تصمیم ویژه دولت یازدهم

دنیای اقتصاد

5 توصیه برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت
بازتاب خبرهای کابینه در بورس
10 گره اصلی در بازار مسکن
حل مشکل کالاهای اساسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها