شعر حکیمانه

همه ساله در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) شاعران از سراسر کشور در بیت رهبر معظم انقلاب جمع می‌شوند و ضمن افطار با ایشان جلسه شعرخوانی در حضور مقام عظمای ولایت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۸۲۷۰۹
شعر حکیمانه

امسال هم به سنت سال‌های گذشته این دیدار صورت گرفت. از نکات مهم و قابل توجه دیدار امسال سخنان رهبر معظم انقلاب در انتهای برنامه بود که به چند نکته اساسی اشاره داشتند.

با این مضمون که بخشی از شعرهای شاعران احساسی و عاشقانه است و تاکید داشتند که این قبیل شعرها باید باشند و در جای خود بخشی از ادبیات ما را تشکیل می‌دهند.

بخش دیگری از اشعار مربوط به اظهار دلتنگی شاعر است که معمولا حسرت یک چیزی فراتر از آنچه را در زندگی‌شان وجود دارد، می‌خورند.

بخش سوم مربوط به اندیشه و حکمت شاعر است. حضرت آقا اشاره داشتند به سعدی که هم عاشقانه دارد و هم اظهار دلتنگی؛ اما حکمت سعدی در شعرهایش گسترده است و تاکید داشتند که اشعار حکیمانه نباید مورد غفلت قرار گیرد.

بعد هم به شعرا توصیه کردند که در شعرهایشان به موضوع جهاد هشت ساله توجه کنند و «جهاد اصلاح سبک زندگی» را در شعر بیاورند البته به نظر من این بحث تازه‌ای در ادبیات می‌تواند باشد و لازم است درباره آن بیشتر گفته شود و شب‌های شعری با این مضمون برگزار شود تا این موضوع به نحو شایسته‌ای در جامعه جا بیفتد.

در ادامه به یک نکته اساسی اشاره کردند که جای شعر کودک و نوجوانی که به مسائل حکیمانه در شعر، توجه داشته باشد خالی است.

حضرت آقا به نکته درستی اشاره داشتند، چرا که در جلسات مربوط به دیدارها کمتر از شاعران حوزه کودک و نوجوان استفاده شده است و اگر این شاعران در این قبیل جلسات آمده‌اند شعرهایی با مضمون بزرگسالان خوانده‌اند.

چند نفر از شعرا مثل کیومرث قصری،‌ رستم وهاب نیا، محمد کاظم کاظمی، مرتضی امیری اسفندقه، فرید طهماسبی و یکی دو نفر دیگر اشعارشان بسیار مورد استقبال حضرت آقا و شعرا قرار گرفت.

از استاد قهرمان علاوه بر آقای قزوه که در ابتدای برنامه از ایشان یاد کرد، آقایان سعیدی کیاسری و امیری اسفندقه بود که شعر اسفندقه که در زمان حیات آقای قهرمان تقدیمشان کرده بود،‌ بسیار مورد توجه حضرت آقا قرار گرفت.

خصوصا این دو بیت:

برگشته‌ای دوباره به پنجاه سالگی

هشتاد و چند سال دگر پیش ما بمان

(بعد از این بیت آقا فرمودند: حرف شما را گوش نکرد!)

از شاعران بزرگ پراست آن جهان بس است

ای شاعر بزرگ تو در این جهان بمان

در این لحظه رهبری فرمودند: آقای اسفندقه ماشاالله... تا نکوتر می‌شوی من مبتلاتر می‌شوم. آقای میرشکاک هم اضافه کردند ایشان امیرالشعراست!

آخرین نفری که به شعرخوانی پرداخت، آقای دکتر حسینی، وزیر محترم ارشاد اسلامی بود. گرچه شعرش آنچنان چنگی به دل نمی‌زد، اما به لحاظ این‌که تاکنون شعری از ایشان شنیده نشده بود، مورد توجه شعرا قرار گرفت.

عبدالرحیم سعیدی راد - شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها