نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به این‌که اجرای بیمه کارگران ساختمانی با اعلام مجلس متوقف است و امسال هیچ کارگری در این بخش بیمه نشده است، گفت: یک میلیون و 800 هزار کارگر ساختمانی شناسایی شده در کشور داریم.
کد خبر: ۵۸۱۱۳۱

ابوالفضل فتح‌اللهی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این‌که بیمه کارگران ساختمانی تصمیم مناسبی بود که در سال‌های گذشته برای حمایت از اقشار آسیب پذیر از سوی مجلس گرفته شده بود، گفت: با این حال، از خردادماه امسال مجلس اعلام کرد که اجرای آن متوقف شود.

وی اظهار کرد: البته این طرح در سال‌‌های گذشته و در ابتدای کار مسائل و برخی حواشی را همراه داشت. برخی می‌آمدند و با ارائه یک کارت مهارت درخواست استفاده از بیمه کارگران ساختمانی را می‌دادند؛ بنابراین شناسایی کارگران واقعی ساختمانی چالشی بود که در این بخش وجود داشت.

فتح‌اللهی خاطر نشان کرد: مجلس در دی ماه سال گذشته برخی اصلاحات را در این قانون اعمال کرد و قرار بود، وزارت رفاه همه کارگران ساختمانی را به صورت کامل و با نظارت دقیق شناسایی و بیمه کند. برای این منظور کارگروهی متشکل از سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و کمیسیون‌های مجلس تشکیل شده بود.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: در گذشته برای استان‌ها سهمیه در نظر گرفته می‌شد، اما قانون اصلاحی در مهر ماه سال گذشته، تعیین سهمیه برای استان‌ها را حذف کرد. در ابتدا اعتبار لازم برای بیمه کارگران ساختمانی از محل جوازهای صادر شده برای پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شد که 20 درصد سهم کارفرما بوده و کارگر ساختمانی نیز باید سهم 7 درصدی خود را می‌پرداخت.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: اشکال کار این است که ‌اکنون ما یک میلیون و 800 هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که نمی‌توان همه را تحت پوشش قرار داد. مشکل دیگر این است که اعتبار بیمه کارگران ساختمانی باید از محل درآمدهای مالیاتی دولت تامین شود که معمولا دولت‌ها آن را نمی‌پذیرند.

فتح‌اللهی اظهار کرد: البته شورای نگهبان نیز پرداخت 900 میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه کارگران ساختمانی را بدون ماهیت بودجه‌ای دانسته بود. اکنون ابهام این است که اگر این کار به صورت 9 ماهه در نظر گرفته شود و در سال آینده بودجه به موقع نرسد، تکلیف بیمه کارگران ساختمانی چه خواهد شد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها