اوضاع این روزهای سوریه بسیار بحرانی شده و مناطق شمال‌غربی این کشور شاهد درگیری‌هایی بین اعضای ارتش آزاد سوریه و اعضای طالبان و القاعده است. گرچه این درگیری‌ها از ماه آوریل در جریان بوده، اما چند هفته اخیر به اوج خود رسیده و ترور یکی از مقامات عالی رتبه ارتش آزاد سوریه به دست نیروهای القاعده در چند روز گذشته را می‌توان دلیلی بر این مدعا دانست. آن‌طور که منابع خبری گزارش داده‌اند، القاعده قصد دارد در قسمت‌هایی از سوریه دولت اسلامی تشکیل دهد.
کد خبر: ۵۸۰۰۴۷

در همین زمینه، یکی از رهبران برجسته ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اعلام کرد: اطلاعات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌های وابسته به القاعده پس از شکست ارتش آزاد و سلطه بر گذرگاه‌های مرزی سوریه با ترکیه قصد دارند بزودی دولت اسلامی در شمال سوریه تشکیل دهند. به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: شمارش معکوس برای تشکیل دولت اسلامی آغاز شده و اولین روز تشکیل این دولت با اولین روزعید فطر همزمان خواهد بود.

این فرمانده ارتش آزاد تاکید کرد، گذرگاه‌های باب الهوا و حارم، دو هدف اصلی گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه است که از گذرگاه اول برای دستیابی به سلاح و ذخایر جنگی و از دومی برای دریافت حمایت مالی از طریق قاچاق نفت خام از سوریه استفاده می‌شود. وی گفت: اجرای این طرح از یک هفته پس از کشته شدن فادی القش، یکی از رهبران ارتش آزاد و برادرش در شهرک الدانا و سپس ترور کمال حمامی، رهبر برجسته ارتش آزاد و عضو شورای عالی رهبران ارتش آزاد به دست نیروهای القاعده، آغاز شده و با سلسله ترور‌های علنی علیه افسران و شخصیت‌های مهم ارتش آزاد سوریه تکمیل خواهد شد.

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد گروه‌های تندرویی همچون القاعده و طالبان عزم جدی برای پیروزی در سوریه دارند. علاوه بر تشکیل دولت اسلامی از سوی القاعده، در خبر دیگری گفته می‌شود نیروهای طالبان پاکستان در حال اعزام به سوریه هستند. به گزارش فارس، عبدالراشد عباسی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه داون پاکستان، ضمن تائید این خبر گفت: یک گروه متشکل از 120 تا 150 نفر از جنگجویان از مسیرهای مختلف در راه سوریه هستند و این هفته برای پیوستن به این نیروها وارد شهرهای سوریه می‌شوند.

یکی از نزدیکان حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان این خبر را تائید و عنوان کرد؛ این جنگجویان به درخواست ابوعمر بغدادی، فرمانده عملیاتی القاعده در سوریه به این کشور اعزام شدند. این عضو ارشد طالبان که نخواست نامش فاش شود، افزود: عرب‌ها برای حمایت از ما در مقابل آمریکا و شوروی به اینجا آمدند و اکنون ما قصد داریم در سوریه از آنان حمایت کنیم. گزارش دیگری حاکی از آن است که طالبان پاکستان از شاخه‌های محلی خود در مناطق قبایلی مهمند، باجور، خیبر، اورکزی و وزیرستان خواسته است تا جنگجویان تازه نفسی که قصد شرکت در عملیات سوریه را دارند، جذب کند. برهمین اساس گفته می‌شود که تعداد زیادی از افراد نوجوان و کم سن و سال در این مناطق در حال ثبت‌نام برای اعزام به جنگ سوریه هستند.

این در حالی است که ارتش آزاد سوریه این روزها اوضاع چندان خوبی ندارد و در کنار شکست در جبهه نبرد از نیروهای ارتش سوریه، در جبهه سیاسی و بین‌المللی متحمل شکست‌هایی می‌شود. تازه‌ترین شکست سیاسی آنها خبر روز دوشنبه به نقل از دیوید کامرون بود که اعلام کرد از تصمیم خود برای مسلح کردن مخالفان سوری صرف‌نظر کرده است. در واکنش به این خبر، ژنرال سلیم ادریس، رئیس ارتش آزاد سوریه عنوان کرد: اتخاذ این تصمیم از سوی کامرون، ما را به حال خود رها می‌کند تا از‌سوی بشار اسد کشته شویم و در عین حال راه را برای تسلط القاعده و شورشیان سوری هموار می‌کند. وی عنوان کرد که نخست‌وزیر انگلیس با این تصمیم به ما خیانت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها