مربع قدرت در فوتبال ایران در فصل نقل و انتقالات، رویه نسبتا متفاوتی در پیش گرفتند و برای جذب بازیکنان و مهره‌های مورد نظر خود خط‌مشی تعیین شده‌ای را دنبال کردند. شاید بررسی بیشتر بازیکنانی که چهار تیم استقلال، تراکتورسازی ، سپاهان و پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات جذب کردند بیشتر به این کمک کند که چهره مدعی اصلی قهرمانی لیگ سیزدهم را از میان این چهار ضلع مربع قدرت فوتبال ایران شناسایی کنیم.
کد خبر: ۵۷۹۷۳۸
مربع قدرت در فوتبال ایران

استقلال در اندیشه تکرار عنوان قهرمانی

قهرمان لیگ دوازدهم در فصل نقل و انتقالات با مشکلات زیادی روبه‌رو شد که سرمنشا تمام این مشکلات فقط به اوضاع نامساعد مالی باشگاه برمی‌گردد، اما با وجود این اوضاع نامساعد مالی، استقلالی‌ها هفت بازیکن را جذب کردند. در روزهای آینده ممکن است نفرات حاضر در فهرست جذب شده‌ها باز هم افزایش یابد. فتح‌الله‌زاده در روزهای نقل و انتقالی فوتبال ایران به جذب مهدی نظری، احمد جمشیدیان، محمد قاضی، فردین عابدینی، پژمان نوری، علیرضا نیکبخت واحدی و گوران لاوره اقدام کرد که در این میان پژمان نوری و احمد جمشیدیان شاید از بهترین خریدهای استقلال به شمار می‌روند. در مقابل این دو خرید نسبتا خوب، حضور علیرضا نیکبخت واحدی که دوران اوجش را خیلی وقت پیش پشت‌سر گذاشته است پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی را به وجود آورد. محمد قاضی هم که فصل پیش برای پرسپولیس بازی کرد و کارنامه ضعیفی هم در گلزنی از خود بر جای گذاشت، دیگر خرید بحث‌برانگیز استقلالی‌ها به شمار می‌رود. استقلالی‌ها در کنار خریدهایی که انجام دادند قرارداد برخی ستاره‌های فصل پیش خود را تمدید کردند، ازجمله خسرو حیدری، پژمان منتظری ـ که البته قرار است فقط یک نیم‌فصل برای استقلال بازی کند ـ مهدی رحمتی، هاشم بیگ‌زاده و امیرحسین صادقی، اما با وجود تمدید قراردادهای زنجیروار بازیکنان، یک چالش بسیار جدی برای استقلالی‌ها به وجود آمده که آن هم چیزی نیست جز جدایی مجتبی جباری از استقلال و پیوستن او به اصلی‌ترین رقیب آبی‌پوشان یعنی سپاهان.

جباری که با هیاهوی زیادی از استقلال جدا شد پس از 9 سال حضور در جمع آبی‌ها، بازی در تیم دیگری را تجربه می‌کند. در واقع رفتن این بازیکن، مهم‌ترین اتفاق باشگاه آبی‌پوش پایتخت در چند سال اخیر به شمار می‌رود. مهم‌ترین پرسشی که این روزها از قلعه‌نویی می‌شود این است که چه کسی جای جباری را در استقلال پر می‌کند؛ سوالی که او تا امروز به آن جواب نداده است. از طرفی نکونام و تیموریان هم هنوز قراردادشان را تمدید نکرده‌اند تا روزهای بلاتکلیفی استقلال در فصل نقل و انتقالات ادامه داشته باشد.

استقلال در مقابل بازیکنانی که جذب کرده، علاوه بر مجتبی جباری این بازیکنان را هم از دست داده است: حسن اشجاری، علی حمودی، میثم بائو، کیانوش رحمتی، ایمان موسوی، ویسنته آرزه، محمد رضایی، فرزاد حاتمی و سامان طهماسبیان.

نگاهی اجمالی به فهرست ورودی‌ها و خروجی‌های استقلال نشان می‌دهد آبی‌ها در مقابل بازیکنانی که از دست داده‌اند چندان موفق نشده‌اند جای آنها را پر کنند. هر چه باشد مجتبی جباری ستاره بزرگ آنها بود و علی حمودی نیز بخشی از خط دفاع خوب و موثر استقلال به شمار می‌رفت که در پایان فصل برترین خط دفاع لیگ لقب گرفت. آبی‌ها اما روی نیمکت خود هیچ تغییری ندیدند. امیر قلعه‌نویی، مربی آبی‌ها در لیگ سیزدهم خواهد بود؛ مربی‌ای که با پنج عنوان قهرمانی حساب خود را از سایر مربیان لیگ برتری جدا کرده است. این وزنه بزرگ روی نیمکت استقلال شاید بتواند جدایی بازیکنی همانند مجتبی جباری را تا حدودی جبران کند. استقلال در برابر تراکتورسازی و پرسپولیس وضع بهتری در زمینه بهره‌مندی از بازیکنان موثر و درجه یک فوتبال ایران دارد، اما اگر نتواند قراردادهای نکونام و تیموریان را تمدید کند آنگاه چند گامی از سپاهان عقب‌تر می‌افتد. به هر حال، استقلال با مربی‌اش که حالا برای هواداران استقلال یک اسطوره است به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال ایران فقط به تکرار عنوان قهرمانی فکر می‌کند.

تراکتورسازی و ستاره‌ای به نام کریمی

اوج کار نایب‌قهرمان تبریزی لیگ دوازدهم در فصل نقل و انتقالات، جذب علی کریمی بود که قرار است ناجی بزرگ تراکتورسازان لیگ سیزدهم باشد. تراکتورسازی پس از پایان لیگ دوازدهم بازیکنانی نظیر عقیل اعتمادی، محسن فروزان، سیدمهدی سیدصالحی، قاسم دهنوی، مهدی ثابتی، فردین عابدینی، مصطفی اکرامی و فلاویو لوپز را از دست داد و
این طور که از شواهد پیداست تراکتوری‌ها بخشی از قدرت فصل گذشته‌شان را از دست داده‌ است. تیم قرمزپوش تبریزی دیگر ستاره‌ای نظیر دهنوی را ندارد یا مهدی سیدصالحی، بهترین گلزن فصل گذشته شان را از دست داده است، اما در مقابل آنها حامد لک، محسن دلیر، میثم بائو، سعید دقیقی، داوود صوفیانی، محسن ربیع‌خواه، فرشید طالبی و علی کریمی را به خدمت گرفته‌اند که مسلما کریمی مهم‌ترین خرید آنها به حساب می‌آید.

مجید جلالی که از فنی‌ترین و بادانش‌ترین مربیان فوتبال ایران به حساب می‌آید با همان سبک و سیاق مبتنی بر علم و دانش، هدایت این تیم تبریزی را در لیگ برتر به عهده خواهد داشت تا تبریزی‌ها به پشتوانه این مربی با دانش و ستاره‌های متعددی که در اختیار دارند از هم‌اکنون خود را یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر در فصل پیش رو بدانند و با هیجان بیشتری به استقبال لیگ سیزدهم بروند. تبریزی‌ها در نخستین هفته رو در روی علی دایی و شاگردانش قرار می‌گیرند. تبریزی‌ها از پرسپولیس شرایط بهتری در زمینه بهره‌مندی از ستاره‌ها و بازیکنان اسم و رسم دار دارند، اما آنها هنوز در خطوط دفاعی خود مشکلات زیادی دارند که ممکن است برای آنها دردسرهایی جدی در طول لیگ سیزدهم ایجاد کند. تراکتوری‌ها از لحاظ بهره‌مندی از سرمایه انسانی از سپاهان و استقلال پایین‌تر قرار‌می‌گیرند.

سپاهان، مدعی مثل همیشه

تیم سوم فصل گذشته را می‌توان قهرمان فصل نقل و انتقالات معرفی کرد. سپاهان بازیکنان خوبی همچون احمد جمشیدیان، سوشاک، محمدرضا خلعتبری، فرشید طالبی و جواهیر سوکای را از دست داد، ضمن این که مهدی جعفرپور و حسن جعفری نیز از دیگر جدا شده‌های سپاهان بودند، اما جذب بازیکنانی نظیر یعقوب کریمی، رحمان احمدی، هادی عقیلی، علی حمودی، شجاع خلیل‌زاده، آرش افشین و از همه مهم‌تر مجتبی جباری بخوبی همه چیز را جبران کرد. سپاهان همانند فصل گذشته زلاتکو کرانچار را روی نیمکت خود می‌بیند. این مربی در رساندن سپاهان بر قله قهرمانی لیگ دوازدهم ناکام بود، اما جام حذفی را همراه تیمش گرفت. او با ستاره‌هایی که جذب کرده، از هم‌اکنون مدعی قهرمانی لیگ فصل آینده است. کرانچار همیشه تفکر قهرمانی داشته و هدایت هر تیمی را که به عهده گرفته، فقط به قهرمان کردن آن فکر می‌کرده است. او هر چند فصل گذشته در رسیدن به این هدف خود ناکام بود، اما در این فصل با توجه به فرصت خوبی که برای آماده‌سازی تیمش در اختیار داشته و البته بازیکنان درجه یکی که جذب کرده، می‌تواند ناکامی فصل گذشته را فراموش و تیمش را به عنوان مدعی درجه یک لیگ سیزدهم معرفی کند.

‌طلایی‌پوشان اصفهانی از هر لحاظ از سه ضلع دیگر مربع قدرت فوتبال ایران شرایط بهتری دارند، هر چند باید عملکرد واقعی آنها را در لیگ سیزدهم دید. سپاهان مثل همیشه مدعی قهرمانی است.

دایی با جوانان قهرمانی می‌خواهد

پرسپولیس با علی دایی به لیگ سیزدهم می‌آید و این مهم‌ترین ویژگی آنها محسوب می‌شود. حضور اسطوره فوتبال ایران روی نیمکت پرسپولیس، مهم‌ترین نقطه قوت سرخ‌هاست، اما باید دید این مربی که بازیکن بزرگ چندان قابل توجهی در اختیار ندارد چگونه می‌خواهد پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی برساند. جاه ‌طلبی‌های همیشگی علی دایی به او می‌گوید یک تیم جوان فقط به قهرمانی در دو جام حذفی و لیگ برتر فکر می‌کند. پرسپولیسی‌ها برخلاف سپاهان در برابر خروجی‌هایی که داشتند نتوانستند خوب بازیکن جذب کنند. مهدوی‌کیا که پس از پایان فینال جام حذفی از فوتبال خداحافظی کرد و علی کریمی نیز با درخواست دایی از مجموعه سرخ‌ها جدا شد. غیر از این دو امیر حسین فشنگچی، محمد قاضی، ولاتکو دانوسکی، میثم نقی‌زاده، مهرزاد معدنچی، عادل کلاه‎کج و کریم انصاری‌فرد هم از پرسپولیس جدا شدند، البته پرونده انصاری فرد هنوز بسته نشده است، هرچند دایی بصراحت اعلام کرده به این بازیکن نیازی ندارد.

مهم‌ترین مهره‌ای که پرسپولیسی‌ها از دست دادند علی کریمی است که در هفته اول لیگ فصل جدید در ترکیب تیم تراکتورسازی مقابل پرسپولیس قرار خواهد گرفت. سرخپوشان پایتخت در فصل نقل و انتقالات یونس شاکری، میلاد غریبی، محمد عباس‌زاده، امید عالیشاه، میلاد کفشگری، حمید علی‌عسگر، مهدی سیدصالحی، میثم حسینی، سپانوویچ، پیام صادقیان، قاسم دهنوی و محمد آبشک را به خدمت گرفته است. هرچند پرسپولیس غیر از خط هافبک، برخلاف استقلال و تراکتورسازی مشکلی از لحاظ کمبود بازیکن در سایر خطوط ندارد، اما مشکل اصلی اینجاست که این تیم غیر از محمد نوری، از بازیکن با تجربه دیگری در خط هافبک سود نمی‌جوید. در حالی که نیسلون برزیلی همانند فصل گذشته درون دروازه پرسپولیس می‌ایستد بنگر، رضایی و جلال حسینی ارکان دفاعی تیم قرمزپوش پایتخت به حساب می‌آیند. نباید فراموش کرد مهرداد پولادی هنوز مصدوم است و با بازگشتش می‌تواند کمک زیادی به علی دایی بکند. پرسپولیس در هر شرایطی پیش از آغاز فصل مدعی قهرمانی لیگ برتر بوده و در این فصل نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما به هر حال رقابت با سه ضلع دیگر قدرت فوتبال ایران یعنی استقلال، سپاهان و تراکتورسازی آن هم در حالی که آنها روی کاغذ عملکرد بهتری در فصل نقل و انتقالات داشتند، بسیار سخت است. پرسپولیس با همه روزهای سختی که پیش‌رو دارد همچنان قطب اصلی ‌ فوتبال ایران به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها