معمری: می‌دانستم موسوی به اینجا می‌رسد

سید محمد موسوی یار سرعتی‌زن 203 سانتی‌متری تیم ملی والیبال که تا اینجای کار بهترین مدافع روی تور لیگ جهانی محسوب می‌شود سال 1366 در دزفول به دنیا آمد. کسی که والیبال را زیر نظر پدرش که از والیبالیست‌های مطرح استان بود، آغاز کرد و اولین باشگاهش لوله‌سازی اهواز بود و سپس به پیکان و کاله رفت.
کد خبر: ۵۷۸۱۳۳
معمری: می‌دانستم موسوی به اینجا می‌رسد

این ستاره والیبال ایران در لیگ جهانی هم به این سیر موفقیت خود ادامه داد تا نقش پررنگی در غوغای ایران در لیگ جهانی ایفا کند.

او که طی این سال‌ها به عناوینی چون قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا، چهارمی جام باشگاه‌های جهان، قهرمانی آسیا و نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی دست یافته است، حاصل طرح بزرگ، تاثیرگذار و ماندگار استعدادیابی والیبال تحت عنوان پایگاه‌های قهرمانی والیبال بود که آغاز آن به دو دهه پیش برمی‌گردد.

یکی از مجریان آن طرح علیرضا معمری مدیر وقت تیم‌های ملی و رئیس کمیته آموزش فدراسیون والیبال بود و به طور طبیعی یکی از بهترین کسانی که می‌تواند درباره موسوی حرف بزند، این مربی سازنده است.

معمری که تاکید داشت بنویسیم او هم مثل دیگران فقط سهم کوچکی در کشف و پرورش این استعداد والیبال ایران و جهان داشته است، به «جام‌جم» چنین گفت: حدود 11 سال پیش یک نوجوان همراه پدرش از دزفول به باشگاه پیکان آمد و در تست آمادگی جسمانی برای تیم‌های نونهالان و نوجوانان سربلند بیرون آمد و از میان 500 بازیکن به عنوان یکی از 30 نوجوان مستعد برگزیده شد.

موسوی الفبای والیبال را بخوبی نزد پدرش یاد گرفته بود و خیلی زود توانست در جمع سرعتی‌زن‌ها قد علم کند و سرآمد آنها شود. به واقع وقتی استعداد، هوش، قد و قامت و پرش‌های او را دیدم به او پست سرعتی‌زن دادم، پستی که پس از پاسوری سخت‌ترین پست در والیبال محسوب می‌شود و چون می‌دانستم موسوی از پس آن برمی‌آید، این پست را به او توصیه کردم.

سرعتی‌زن باید دارای هوش بالایی باشد و وقتی یار مقابلش از فاصله یک متری قصد دارد برای آبشار اقدام کند، در کسری از ثانیه باید با هوش بالای خود نوع حرکت، پرش، پاس و جهت دست حریف را تشخیص دهد و مانع توپ او شود.

اینها نکاتی است که این مربی آنها را فاکتورهای ضروری برای یک سرعتی‌زن دانست و گفت: همه این خصوصیات در موسوی بخوبی وجود دارد که حالا در چنین سطحی از والیبال دنیا به عنوان بهترین مدافع شناخته شده است.

معمری با بیان این‌که موسوی در تیم وقت نوجوانان از ارکان قهرمانی این تیم در آسیا بود، گفت: او پس از آن با شایستگی به تیم جوانان راه یافت و با طی این سال‌ها نظر هر مربی را که در تیم ملی حضور داشته، جلب کرده است. من هم خوشحالم که در دو مقطع پرافتخار این بازیکن شاخص را در اختیار داشتم؛ یکی زمانی که ایران قهرمان آسیا شد و دیگری با پیکان در جام باشگاه‌های آسیا و جهان.

این مربی کارکشته والیبال در ادامه تشریح توانایی‌های موسوی تصریح کرد: این ستاره والیبال ایران با آمدن ولاسکو هم مصمم و با انگیزه به تمرینات خود ادامه داد و توانست در تیم ولاسکو به مهره اصلی تبدیل شود و اینچنین در لیگ جهانی بدرخشد.

معمری با اشاره به این‌که هنگام اجرای طرح استعدادیابی به همراه ایوان بوگانکیف روس، وکیلی و پرویز میرزایی، مدرس فدراسیون جهانی پروفسور باکه آلمانی در تهران حاضر شد، گفت: در آن زمان این مدرس به ما گفت 20 سال پیش در آلمان استعدادیابی را در 15 سالگی شروع کردیم و بعد متوجه شدیم باید این کار را روی بازیکنان 11ساله آغاز کنیم. در واقع این آلمانی به ما توصیه کرد سن استعدادیابی را پایین بیاوریم. به هر حال معتقدم اگر نسل فعلی والیبال از میان 500 بازیکن طرح استعدادیابی آن زمان به اینجا رسیدند برای پشتوانه‌سازی تیم ملی باید این عدد را به 5000 نفر برسانیم تا به معنی واقعی کلمه استعدادهای سراسر کشور کشف شده و شاهد ظهور موسوی‌های زیادی در والیبال ایران باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها