بعد از ۴ سال زندگی مشترک مسخره است که بخواهم همه چیز را توضیح دهم. این فکری است که احمد با آن زندگی می‌کند و جالب است بدانید از روز اول شروع این ۴ سال هم درباره هیچ چیز هیچ توضیحی نداده است.
کد خبر: ۵۷۷۲۹۳

روز گذشته وقتی دوباره در لاک خود فرو رفته بود، همسرش با مهربانی از او پرسید: مشکلی پیش آمده، نمی‌خواهی با من صحبت کنی؟
احمد گفته بود چیزی نیست که ندانی و لزومی به گفتنش نیست و همسرش بعد از سوالات متعددی که از او کرده بود از کوره در رفته بود و گفته بود: به درک که ناراحتی. هر وقت خوشحال شدی خبرم کن! و بچه‌اش را برداشت و به پارک رفت و بعد از این‌که شام را بیرون با هم خوردند به خانه برگشت.
این آغاز یک مقابله به مثل بود که در اثر چند سال سکوت به وجود آمده بود. به اعتقاد او روابط زن و شوهر آنقدر نزدیک است که اگر توجه داشته باشند به راحتی مشکلات و نیازهای یکدیگر را می‌فهمند و منظور هم را درک می‌کنند و نیاز به توضیح دادن نیست.

همه گاهی در ابراز احساسات دچار مشکل می‌شوند و اگر کمی هم با اغراق به قضیه نگاه کنیم آقایان در این مورد اغلب مشکل دارند. البته این مشکل دامن خانم‌ها را هم می‌گیرد. بعضی‌ها توقع دارند از یک نگاه یا یک اخم تمام مکنونات قلبیشان در دل همسرشان فاش شود و این را جزو رموز عاشقانه می‌دانند که زن و شوهر با هم تله‌پاتی داشته باشند! همه ما ماجراهای زیادی از تله‌پاتی عشاق مادر و فرزند‌ها و دوقلو‌ها شنیده‌ایم، اما فکر نمی‌کنم درست باشد انتظار داشته باشیم وقت زیادی از زندگی صرف آموختن مهارت‌های فکرخوانی و تله‌پاتی شود!

برای برخی از ما ابراز احساسات کمی دشوار است و خیلی‌ها هم اصلا دوست ندارند که احساساتشان را به زبان بیاورند. این مساله برای دوستان یا همسران این افراد خیلی سخت است چون وقتی مشکلی پیش می‌آیند، نمی‌فهمند که اشکال کار کجاست. سوء‌تفاهمها روی هم جمع شده و این تصورات نادرست کم‌کم به رابطه آسیب می‌رساند.

هما وقتی رفتاری آرام را پیش می‌گیرد و هیچ حرفی نمی‌زند همسرش می‌فهمد مشکلی دارد. او اول از هما چند سوال می‌کند و وقتی با سردی و جواب‌های منفی مواجه می‌شود، احساس می‌کند خودش تقصیرکار است، ولی اغلب این‌طور نیست. حالا دیگر او از سکوت هما دچار اضطراب می‌شود و‌ گاه به خاطر این قیافه گرفتن‌ها با او مجادله می‌کند.
گاهی متوجه می‌شوید همسرتان محرم اسراری غیر از شما یافته است و به این دلیل است که با شما حرف نمی‌زند. ممکن است دلیلش برخورد دور از انتظار یا غیرمنطقی شما باشد. در این زمینه، صبر و مهربانی چاره کار است. در چنین مواقعی نباید سعی کنید به زور آن‌ها را وادار به حرف زدن کنید، در عوض با مهربانی و همدلی تلاش کنید تا از نقطه نظر آن‌ها باخبر شوید.

این راهکار‌ها را نیز به کار ببندید تا در یک گفت‌وگوی موثر موفق‌تر باشید:

یادداشت رد و بدل کنید

نوشتن به فرد مقابل امکان می‌دهد تا بیشتر روی پیام شما فکر کند و سریع و عجولانه به آن پاسخ ندهد. اگر از نوشته خودتان خوشتان نیامد، می‌توانید آن را عوض هم کنید و وقتی بعد از یادداشتتان همسرتان را ببینید، خواهید دید که خیلی بهتر حرف‌هایتان را درک کرده است.

زمان خوبی را براحی حرف زدن انتخاب کنید

ممکن است طرف مقابلتان همیشه حال و حوصله حرف زدن نداشته باشد. شاید روز بدی در محل کار داشته، خیلی خسته باشد یا درگیر مشکلات خانوادگی باشد. زمانی با آن‌ها صحبت کنید که فکر می‌کنید حواسشان دقیقا متوجه شماست و فکرشان آزاد است.

علاقه نشان دهید

فقط درباره خودتان حرف نزنید. طرفتان قبلا همه چیز را درباره شما شنیده است و می‌خواهد کمی هم به مسائل او پرداخته شود. اگر بخواهید همیشه درمورد مشکلات خودتان حرف بزنید، غرغرو جلوه می‌کنید و باعث می‌شود که بیشتر سکوت کنند. در عوض سعی کنید کمی هم به مسائل آن‌ها علاقه نشان دهید.

کمی سخت‌گیری کنید

اگر با همه این حرف‌ها باز هم علاقه‌ای به حرف زدن نشان ندادند، زمانش رسیده که کمی محکمتر برخورد کنید. تلویزیون را خاموش کنید یا صدای موسیقی را قطع کنید. رک و راست به آن‌ها بگویید که می‌خواهید حرف‌های او را هم بشنوید و حقتان است که کمی از وقتشان را صرف شما کنند. فقط باید کمی قطعیت نشان دهید نه این‌که دعوا و مرافعه راه بیندازید.

عشق و درک نشان دهید

آخر این‌که باید با همسرتان صبور باشید. عشق و صبر آنچه را که همسرتان برای حرف زدن به آن نیاز دارد را در اختیارشان می‌گذارد، یعنی امنیت احساسی. آن‌ها می‌دانند که شما آن‌ها را دوست دارید و به آن‌ها احترام می‌گذارید و مطمئن هستند که حرف آن‌ها را می‌فهمید. ترس از مسخره جلوه کردن افراد را از بیان احساساتشان در نزدیک‌ترین روابطشان باز می‌دارد. به آن‌ها اطمینان دهید که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. در آن زمان است که آن‌ها مشتاقانه حرف‌هایشان را با شما در میان بگذارند.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها