مراسم نکوداشت حداد عادل

تقدیر فرهیختگان از مرد تقوا و تدبیر

همراه با تجلیل از 18 استاد برجسته کشور انجام شد

رونمایی از نظام جدید آموزش های عمومی و مهارتی پایتخت

نظام جدید آموزش های عمومی و مهارتی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با تجلیل از 18 استاد کشوری فعال در تدوین این طرح در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۷۲۵۰
رونمایی از نظام جدید آموزش های عمومی و مهارتی پایتخت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم که جمعی از مدیران شهری پایتخت، مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی دیگر کلانشهرها و مراکز استان ها و اساتید و فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد، از دستاوردهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در شش محور طرح تحول نظام آموزش رونمایی شد.

حداد عادل: برای رفع کمبودهای فرهنگی نباید انتظار تحول دفعی داشته باشیم

غلامعلی حدادعادل در این مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی یک ملت قدم به قدم ساخته می شود، گفت: کمبودهای فرهنگی با بخشنامه حل نمی شود بلکه نیازمند کار برنامه ریزی شده و تدریجی است. فرهنگ عمومی بالا در یک ملت به تدریج ایجاد می شود و نباید انتظار تحول دفعی داشته باشیم.

وی به اهمیت نظام آموزش های عمومی و مهارتی پایتخت به عنوان یک فعالیت آموزشی در فضای غیررسمی اشاره کرد و گفت: شعار این طرح با عنوان «زندگی آموختنی است» شعاری مناسب و آموزنده است که حرف های زیادی دارد. امیدواریم روزی مدارس ما هم افرادی را برای زندگی تربیت کنند. تنها بخشی از زندگی علم آموزی است اما موضوعات دیگری هم هست که لازم است در زندگی یاد بگیریم و تمرین کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: اگر آموزش به مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه ها محدود شود، کار ناقص خواهد بود. هر دولتی که در آموزش های غیررسمی موفق تر باشد در پیشبرد اهداف کشور هم موفق تر عمل خواهد کرد. در این زمینه صدا و سیما، سینما، تئاتر و فضاهای آموزشی مجازی اهمیت بسیاری دارند اما نباید فراموش کرد که یکی از کارکردهای شهرداری کارکرد فرهنگی آن است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به موفقیت هایی که در فعالیت های عمرانی شهر تهران صورت گرفته است، اظهارداشت: علاوه بر این فعالیت ها، اقدامات فرهنگی هم از وظایف شهرداری است. مردم با این نهاد تماس بی واسطه دارند و از این جهت شهرداری نقش ویژه ای در ارتقای فرهنگ عمومی خواهد داشت. هم اکنون برنامه های فرهنگی فرهنگسراهای مختلف علاوه بر ارائه آموزش، زمینه آرامش و نشاط بدون ابتذال را هم برای شهروندان فراهم می کند.

وی در ادامه صحبت های خود به فضای انتخابات اشاره کرد و با تأکید بر جنبه های اجتماعی آن، افزود: انتخابات تربیت اجتماعی ملت ما را نشان داد. مردم ما آزاد و آگاه رأی دادند و در نهایت یک شکایت هم از هیچ نامزدی دریافت نشد. ما ملتی هستیم که به درجه بالایی از مردمسالاری دینی و قانون مداری رسیده ایم.

خوراکیان: در حوزه فرهنگی نظام آموزش عمومی و غیررسمی چنین ساختاری را سراغ ندارم

امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه نظام جدید آموزش های عمومی و مهارتی پایتخت یک الگوست و قابلیت شایستگی ترویج و تکثیر در تمام استان ها را دارد گفت: در حوزه فرهنگی، نظام آموزشی عمومی و غیر رسمی با این ساختار را سراغ ندارم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ها و کلاس های آموزشی مراکز فرهنگی هنری پایتخت از جمله اولین موضوعاتی بود که در این سازمان نظرم را جلب کرد، گفت: با توجه به ظرفیت هایی که وجود داشت، نظام برنامه ریزی و نظام آموزش از همان ابتدا مورد توجه ما قرار گرفت.

خوراکیان بر ضرورت تجلیل از اساتید و فرهیختگانی که در جریان تدوین این طرح همراه بوده اند تأکید کرد و گفت: هم اکنون هندسه محتوایی تولید شده به جهت کیفیت، بسیار مطلوب است و حتی قابلیت ارائه در قالب یک محصول فرهنگی را هم دارد. این محتوا قابل استفاده در کلاس های آموزشی، خانه های کودک و خانه های مشاوره را دارد. این پروژه نقش جدی در فرهنگ عمومی و رفع بسیاری از آسیب های این عرصه دارد.

در این مراسم که با حضور مدیران فرهنگی 20 مرکز استان برگزار شد، ضمن رونمایی از دستاوردهای آموزشی سازمان فرهنگی هنری در محورهای طراحی و برنامه ریزی، منابع و محصولات آموزشی، ارزیابی و ارزشیابی، ساختار و منابع انسانی، اساتید و مربیان، خانه‏ های کودک شهر شکوفه ‏ها و سامانه سینا، از پروفسور حبیب الله آیت اللهی، پروفسور مصطفی اقلیما، پروفسور پرویز مفتون، پروفسور علی دلاور، وارطان ساهاکیان، امیر احمد فلسفی، رضا یساولی، علی ذاکری، حجت الاسلام دکتر حسام الدین خلعتبری، دکتر حسن نمکدوست، دکتر کیومرث فرح بخش، مصطفی رحماندوست، دکتر مسعود میری، دکتر حسین آقا فرش فروش، دکتر نظام نهرینی، دکتر محمد باقر تاج الدینی، حسین اخوان و جواد زرینچه تجلیل شد.



گفتنی است؛ در قالب این طرح 1200 دوره آموزشی تصویب شده و تدوین و تالیف نزدیک به 400 منبع و محصول آموزشی و 127 کتاب در زمینه مهارت‏های اجتماعی، نجوم، روزنامه نگاری، تغذیه و بهداشت و سلامت انجام شده یا در حال تولید است که بیش از 30 جلد آن در این مراسم رونمایی شد.

222 دوره آموزش برای نخستین بار در زمینه مهارت‏های اجتماعی و فرهنگی با عنوان «زندگی آموختنی است» طراحی و تدریس آنها در فرهنگسراها و خانه ‏های فرهنگ آغاز شده است. 50 عنوان بروشور آموزشی نیز به عنوان حلقه واسطه در زنجیره مراکز آموزشی طراحی و منتشر شده است که از این آثار رونمایی شد.

بهره برداری از نظام آموزشی و محصولات مرتبط با خانه‏ های کودک، ساماندهی امور مربیان از جمله احراز صلاحیت آنها از طریق آزمون کتبی، مصاحبه علمی و تخصصی و اصلاح ساختار و ارتقای منابع انسانی از دیگر محورهایی است که رونمایی از آنها در این مراسم انجام شد.

همچنین سامانه یکپارچه نظام آموزشی (سینا) در این مراسم رونمایی شد که این سامانه، ارتباط آنلاین یکصد مرکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیش از 200 همکار آموزشی و نزدیک به 3200 مربی را فراهم کرده است که در آن شهروندان می ‏توانند علاوه بر ثبت نام اینترنتی می توانند به سهولت، مرکز آموزشی و رشته مورد نظر را رصد و جستجو کنند و از برنامه آموزشی هر مرکز به صورت آنلاین مطلع شوند.

برای طراحی و پیاده سازی این نظام آموزشی نوین بیش از سه سال تلاش مستمر و بی وقفه صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها