نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

بنده تا آنجا که توانسته‌ام سعی کردم از تجزیه جامعه مدرسین جلوگیری کنم و امیدوارم اشتباهات اخیر هم جبران شود

آیت‌الله یزدی: جامعه مدرسین تا مرز تجزیه پیش رفت

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عملکرد این تشکل روحانی در انتخابات و اختلاف نظری که در آن ایام درخصوص حمایت این تشکل از نامزدی علی‌اکبر ولایتی پیش آمده بود، گفت: خوب است طلاب محترم حوزه اطلاع داشته باشند و بدانند که کار تا مرز تجزیه شدن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش رفت.
کد خبر: ۵۷۵۷۷۸

آیت‌الله محمد یزدی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که نزدیک بود که یک تشکل جدیدی شکل بگیرد، گفت: خوشبختانه به‌دلایل مختلف و به‌خواست خداوند متعال جلوی این تجزیه گرفته شد و خدا را شکر می‌کنیم که اکنون هیچ تجزیه‌ای در جامعه مدرسین وجود ندارد و همه اعضا را، چه کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه کسانی که شرکت نمی‌کنند، محترم می‌شماریم.

آیت‌الله یزدی تصریح کرد: بنده تا آنجا که توانسته‌ام سعی کردم از تجزیه جامعه مدرسین جلوگیری کنم و به یاری خداوند هم تاکنون تجزیه پیش نیامده است و امیدوارم اشتباهات اخیر هم جبران شود. وی اضافه کرد: زمانی که احساس کردم در حوزه، یک حزب و گروهی که اعضای آن خود را منتسب به آیت‌الله مصباح می‌دانند، در حال تشکیل است، در جلسات خصوصی که با بعضی از روحانیون محترمی که با ایشان ارتباط خاص دارند، گفتیم بیایید از تفرقه و تجزیه جلوگیری کنیم، ولی متاسفانه مشکل حل نشد. آیت‌الله یزدی با تاکید بر ارادت خاصی که به آیت‌الله مصباح یزدی دارد، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: ما برای جلوگیری از تفرقه به همراه چند نفر از دوستان جلسه‌ای کاملا خصوصی تشکیل دادیم و از تعدادی از اعضای مجلس خبرگان دعوت کردیم. هدف اصلی این بود که انعطاف بیشتری بین روحانیون باشد تا شکاف جدیدی به وجود نیاید و روحانیت مبارز و جامعه مدرسین درخصوص مسائل سیاسی کشور همراهی و همدلی داشته باشند.

جلسه مشترک

وی افزود: در آن جلسه که بیش از یک ساعت طول کشید، از جناب آقای مصباح پرسیدم اگر جامعه مدرسین و روحانیت مبارز در مسائل انتخاباتی به یک نقطه واحدی رسیدند، آیا شما که در جامعه اثرگذار هستید، آمادگی آن را دارید که همراهی و کمک کنید تا اختلاف کمتر شود، ایشان فرمودند که در آن زمان به هر تکلیف شرعی که داشته باشم عمل خواهم کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بنده مجددا عبارات خود را تغییر دادم و عرض کردم این مشخص است که همه ما به تکلیف شرعی عمل خواهیم کرد، اما بحث این است که از نظر سیاسی فرمایشات شما در جامعه تاثیر دارد و مردم به این مسائل توجه دارند، با توجه به این موضوع اگر به یک نقطه رسیدیم، آیا شما حاضر هستید همراهی و کمک کنید تا هر سه به یک نقطه مشترک برسیم، ایشان فرمودند صحبت‌های شما درست و عاقلانه است، اما به هر حال باید در زمان خودش بررسی کنم. دفعه سوم که بنده اصرار کردم و جواب درستی نگرفتم، یکی از آقایان گفتند که این موضوع را ادامه ندهید، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و جلسه بخوبی تمام شد.

آیت‌الله یزدی با بیان این‌که سه روز بعد در تهران آیت‌الله مصباح ‌یزدی در یکی از حسینیه‌های تهران، آقای لنکرانی را به‌عنوان منتخب خود معرفی کرد، گفت: این اتفاق در حالی افتاد که هنوز شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها نظر نداده بود و بر این اساس، این کار درستی به نظر نمی‌رسید.

وی افزود: ما دنبال این بودیم که شکافی وجود نداشته باشد؛ بنده واقعا متاسفم که یک سرمایه گرانقدر حوزه بخواهد به این شکل آسیب ببیند و متاسفانه این آسیب به آیت‌الله مصباح وارد شد. در جریان انتخابات هم همین آسیب به جامعه مدرسین رسید و آسیب سختی به جامعه مدرسین وارد کردند.

تشریح اقدامات جامعتین برای انتخابات

آیت‌الله یزدی در ادامه با اشاره به اقدامات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز (جامعتین) برای از بین بردن اختلافات گفت: جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین جلسات متعددی داشتند که یک نفر را به عنوان نامزد مورد حمایت تعیین کنند و چون جلسات کمیسیون‌ها به نتیجه قطعی نرسید، بعضی‌ها با اشاره به کم بودن فرصت درخواست کردند سریع‌تر یک نفر معرفی شود تا متدینین که منتظر نظر جامعتین هستند، تکلیف خود را بدانند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در جلسه روز جمعه دهم خرداد، بحث باید به نتیجه می‌رسید. آن جلسه با حضور 19 نفر تشکیل شد و وقتی زمان رای‌گیری رسید، گفتند هنوز باید بحث شود که موافقت شد، اما برخی گفتند فرصتی نیست و بر همین اساس در همان جلسه تصویب کردند که در جلسه فوق‌العاده بعدی یعنی روز یازدهم خرداد، اکثریت جلسه هرچه گفتند همان به عنوان نتیجه نهایی اعلام شود.

دلایل حمایت از ولایتی در انتخابات

وی با بیان این‌که نتیجه رای‌گیری در جلسه فوق‌العاده هشت به پنج بود، توضیح داد: هشت نفر با آقای ولایتی بودند و پنج نفر هم با آقای قالیباف. برخی گفتند که خوب است بعضی از دوستانی که به آقای قالیباف رای داده‌اند، بیایند این طرف تا مقدار رای این طرف بیشتر شود و پس از آن چند نفر از آقایانی که به قالیباف رای داده بودند، برگشتند.

آیت‌الله یزدی افزود: پس اکثر جامعه آقای ولایتی را انتخاب کردند و چند نفر هم که در آن جلسه حضور نداشتند، بعدا اضافه شدند و با امضای نامه‌ای، رای اکثریت را تائید کردند و طبق روال گذشته صورتجلسه‌ای تنظیم شد که این کار در دوره‌های گذشته هم سابقه داشت و همیشه رای اکثریت اعلام می‌شد و کسی هم خلاف آن عمل نمی کرد؛ یعنی همه رای اکثریت را می‌پذیرفتند. وی با بیان این‌که بعد از این جریان ما متوجه شدیم بعضی از دوستان و اعضای جامعه محترم مدرسین و از علاقه‌مندان آیت‌الله مصباح از جمله آقایان عبداللهی، رجبی و کعبی گفته‌اند که این جلسه فوق‌العاده، قانونی نبوده و بنده هرچه برایشان توضیح دادم، آنها قبول نکردند. آیت‌الله یزدی اضافه کرد: مخالفت این دو سه نفر از آقایان سبب شد که در رای اکثریت شک و شبهه ایجاد شود. به هر حال یک ضربه‌ای به جامعه مدرسین وارد کردند که امیدوارم این ضربه با گذشت زمان از بین برود؛ البته بنده اکنون از کسی گله‌ای ندارم، ولی واقعا علت این ضربه را ناشی از کم‌تجربگی و جوانی آنها می‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها