ازدواج و طلاق مکانیزه

این تصور غلطی است که خیال کنیم فقط مثلا کشاورزی ما می‌تواند در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت مکانیزه باشد. در عصر تکنولوژی، کل دنیاش دارد به سمت مکانیزاسیون پیش می‌رود. الان ما حتی دولت الکترونیک هم داریم. چی خیال کردید؟...
کد خبر: ۵۷۴۷۵۷
ازدواج و طلاق مکانیزه

همین ثبت احوال خودمان؛ خیلی‌ها در بدو پیدایش آن همچین خیال می‌کردند که برای احوالپرسی به وجود آمده است، در صورتی که اشتباه فکر می‌کردند. شمارش نفوس را دردستور کار داشت و برای تک‌تک آنها نیز سجلد صادر می‌کرد، چنان‌که شما احدالناسی را پیدا نمی‌کردید، مگر این‌که صادره از یک جای مشخصی بود.

جای دوری نمی‌رویم؛ مثل همین خود ما که صادره از تربت‌حیدریه واقع در خراسان‌رضوی بودیم و البته کماکان نیز هستیم؛ بعدها هم که بیشتر صادر شدیم؛ یعنی از محل زایچه خود به پایتخت صادر شدیم.

خب الان همین سازمان ثبت احوال کشور که یک زمانی فقط برای هرکس که به دنیا می‌آمد، سجل درست می‌کرد و وقتی که از دنیا می‌رفت، سجلش را باطل می‌کرد؛ الان بحمدالله چنان دارد مکانیزه می‌شود که نگو. اما ظاهرا دارند می‌گویند.

گفتند که بعد از این نه‌تنها شناسنامه‌ها دستی نوشته نمی‌شود و مکانیزه‌ است که کارت‌های ملی هم هوشمند می‌شود. تازه از مکانیزاسیون، کجایش را دیدید؟...

خبر مکانیزه: «رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این خبر ‌که تا پایان امسال ثبت ازدواج و طلاق در کشور با سامانه مکانیزه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از این پرونده‌ها تا شهریورماه به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.» ـ به نقل از جراید دارای سامانه چاپ تمام مکانیزه، حتی بدون کاغذ دولتی!

ـ روحانی، متشکریم!... (این مطلب را نفهمیدیم کدام آدم جوگیری گفت. تشکر ـ حتی نوع خشک و خالیش ـ نه‌تنها هیچ اشکالی ندارد، که خیلی هم خوب است؛ اما نباید بی‌ربط باشد که!... آقای روحانی هروقت کارش را شروع کرد، علاقه‌مندان هی تشکر کنند!)

بسته پیشنهادی: این‌که عملیات ازدواج و طلاق هموطنان عزیز و مراحل ثبت و ضبط آن، کمپلت الکترونیک و مکانیزه شود، خیلی خوب است. فلذا خیلی بد است که ما در مقام طول و تفصیل دادن به قضیه، هیچ رهنمودی چیزی ارائه ندهیم؛ پس ارائه می‌دهیم:

1ـ مچ‌گیری مکانیزه: محضرهای رسمی ازدواج و طلاق، چنان باید ارتباط تنگاتنگی با ثبت احوال مردم و سازمان آن داشته باشند که آمار همه ملت دستشان باشد. بدانند کی مجرد است، کی نیست، کی یک زن دارد، کی دو تا دارد، کی قصد تجدیدفراش دارد، کی زن دارد، اما می‌گوید ندارم، کی ندارد ولی می‌گوید دارم و... از این جور جزئیات لازم؛ تا راه بر هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی بسته شود. طرف شش تا بچه نداشته باشد، بعد دست یک دختر بیست ساله را بگیرد بیاورد محضر که: من مجردم و آماده ازدواج. لطفا ما را زود به عنوان زن و شوهر قانونی در دفاترتان ثبت و ضبط بفرمایید که عجله داریم می‌خواهیم برویم!

2ـ آشنایی مکانیزه: مراحل ازدواج و طلاق خوب است که مکانیزه و الکترونیک شود و سرعت و دقت کار را بالا می‌برد، اما این‌طور نباشد که مراحل قبل از ازدواج و طلاق هم الکترونیک شود. طرفین (زوجین احتمالی آینده) مثلا از طریق اینترنت و چت کردن خواسته باشند با هم آشنا شوند. اگر هم یک آشنایی مختصری صورت گرفت، بلافاصله باید تحت نظارت و مشورت خانواده درآید و در عالم حقیقی غیرالکترونیک، کسب شناخت شود. طرف اخمو و عبوس است، اما در اینترنت، عکس مونالیزا را به جای خودش می‌گذارد؛ یا مثلا می‌گوید خانه‌شان شمال تهران است، بعدا معلوم می‌شود که بله در بزرگراه امام علی است که شمال را به جنوب وصل می‌کند؛ منتهی نرسیده به میدان شوش!

3ـ هدایای مکانیزه: اگر مراحل بعد از ثبت ازدواج هم مکانیزه شود، خیلی خوب است. در این وانفسای مشکلات اقتصادی، عروس و داماد بنده خدا برای جمع کردن کادوهای نقدی و سکه‌های اهدایی و رونمایی‌های تقدیمی، مجبور به برگزاری هفت شبانه‌روز مجلس عروسی و چراغانی نشوند. اقوام و اطرافیان، هرجا که هستند، از همان‌جا کارت به کارت کنند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها