عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

تصمیم خطرساز برای میراث فرهنگی

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

خطر جریان‌های انحرافی؛ این بار رجعت!؟

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون؛ خیز بانک‌ها برای جذب نقدینگی سرگردان، انتقال مرموز قدرت در قطر، کاهش قیمت مسکن آغاز شده است،خطر جریان‌های انحرافی؛ این بار رجعت!؟ و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۷۴۱۱۰
خطر جریان‌های انحرافی؛ این بار رجعت!؟

سیاست روز:خطر جریان‌های انحرافی؛ این بار رجعت!؟

در تاریخ اسلام از آغاز تاکنون جریان‌هایی آفریده شده‌اند تا مسیر اسلام واقعی را به انحراف بکشانند. هدف این جریان‌ها هم، منحرف کردن مردم مسلمان از اسلام ناب محمدی(ص) بوده است.
این جریان‌های انحراف که زاییده دشمنان اسلام بوده است، به خاطر واهمه‌ای که از آموزه‌های دین اسلام احساس کرده‌اند، شکل گرفته است.

مهمترین آموزه و تاکید پیامبر اکرم(ص) مقابله با ظلم و ظلم‌ستیزی است که شامل همه ادوار تاریخ بشریت می‌شود تا هنگام ظهور منجی عالم بشریت. این جریان‌ها برای گمراه ساختن مردم جوامع به ویژه جوامع اسلامی با ساختن ایدئولوژی‌های تازه و فرقه‌های گوناگون در اسلام و حتی در دیگر ادیان، قصد دور ساختن مردم از واقعیت‌های مذهب و دین را دارند.

شکل‌گیری فرقه‌های ضاله مانند «بهائیت» که دست پرورده استعمار انگلیس است و فرقه‌های دیگری مانند «بابیه» که همگی آنها، اقدام به تغییر در قوانین شرع اسلام نمودند و براساس اهداف خود بسیاری از اصول و فروع دین را تغییر دادند و خود را «حق» معرفی کردند.

شمار جریان‌های انحرافی از موضوع و بحث «مهدویت» واقعی و حقیقی، در دوران معاصر ما افزایش چشمگیری یافت که در تقابل با جریان به حق مهدویت شیعه قد علم کردند.

هر چند این جریان‌های ضاله و انحرافی در مقابل اندیشه و عقاید استوار و قوی شیعه نتوانستند مقاومت کنند و پس از چندی هم تنها اسامی و چند پیرو از آنها باقی ماند، اما همواره خطر ظهور دوباره این جریان‌های منحرف در جامعه احساس می‌شود و نیازمند هوشیاری اندیشمندان دینی و مردم است.

اما اکنون آیا می‌توان گفتمانی را که از سوی برخی از شخصیت‌های دولت کنونی درباره مهدویت مطرح می‌شود، یک جریان انحرافی دانست؟

هنگامی که «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا درگذشت، آقای احمدی‌نژاد تعابیری را درباره وی به کاربرد که باعث شد واکنش‌هایی در پی داشته باشد.

رئیس‌جمهوری در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت «چاوز» نوشت؛ «تردید ندارم او (چاوز) بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقی مانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»

و اکنون در تازه‌ترین گفتاری که درباره مهدویت گفته شده غلامحسین الهام در سخنرانی خود در همایش تجلیل از خادم بی ادعا گفته بود: «در آینده‌ای نزدیک احمدی‌نژاد که در تبعیت از نیابت امام عصر(عج) سنگ وفاداری را به تمامه گذاشت و وفادارترین و هوشمندترین پیرو امام زمان بود و نیابت او را تبعیت می‌کرد، انشاالله در رجعتی دیگر همراه با امام عصر(عج) حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»

سخنانی از این دست، آیا از روی آگاهی مطرح می‌شود یا نشان از بی‌اطلاعی راوی از مبانی دینی به ویژه در مبحث مهدویت دارد؟

ورود به اینگونه مباحث دینی نیازمند اطلاعات جامع از مبانی و اعتقادات دینی از منظر شیعی دارد و هر کسی نمی توان در این باره سخن بگوید و اعتقادات تازه‌ای را نشر دهد. در همین زمینه عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح قرآنی، روایی و فقهی شرایط رجعت کنندگان، گفت: تنها کسانی رجعت می‌کنند که به هنگام مرگ، ایمان یا کفر محض داشته باشند و در عین حال متخصصان دین هم اجازه تعیین مصداق ندارند چه برسد به فردی که اصلا متخصص دین نیست.

آیت‌الله محمود رجبی قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه«اصل رجعت در آیات و روایات آمده است و ابعاد مختلفی درباره آن وارد شده است»، تاکید کرد: در روایات در پاسخ به این سؤال که چه کسانی رجعت می‌کنند و چه کسانی نمی‌کنند، آمده است«و لا یرجع الا من محض الایمان محضا او محض الکفر محضاً»؛ یعنی تنها کسانی رجعت می‌کنند که ایمان و کفر محض داشته باشند.

وی با بیان این که ایمان و کفر محض معیاری بر رجعت کنندگان به هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) هستند، تصریح کرد: آنها که به هنگام وداع با این دنیا، ایمان محض داشته باشند برای زندگی در دوران امام معصوم (ع) و یا حضور در دولت حضرت مهدی رجعت خواهند کرد؛ لذا رجعت کسانی که ایمان محض داشته اند به این معنا نیست که قرار است همه آنها در مدیریت دولت امام زمان(عج)نقش داشته باشند بلکه ممکن است برخی برای زندگی در آن دوران رجعت کنند.

وی با بیان اینکه برخی که در هنگام مرگ کفر محض داشته اند برای مجازات رجوع خواهند کرد، در پاسخ به این سؤال که ـیا رجعت کنندگان افراد منتخب امام زمان(عج) هستند، تاکید کرد: نه، اینطور نیست رجعت اصلا بحث انتخابی نیست بحث معیار است، همان کفر و ایمان محض. مثل این می ‌ماند که بگوییم مؤمنین وارد بهشت می‌شوند یعنی کسانی که مؤمن و شرایط را داشته باشند وارد بهشت می‌شوند.

رجبی تأکید کرد: هنگام مرگ افراد شرایط مختلفی دارند، برخی ایمان محض، برخی کفر محض، برخی ایمان همراه به شرک خفی؛ حتی کسانی که کوچکترین شرک خفی را هم داشته باشند قطعاً در بین رجعت کنندگان نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات غلامحسین الهام درباره رجعت رئیس‌جمهور، گفت: حتی متخصصین و عالمان دینی هم نمی‌توانند درباره تعیین مصداق رجعت کنندگان نظر دهند چه برسد به ایشان که متخصص دینی نیستند. وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند درباره مصداق رجوع کنندگان هنگام ظهور نظر دهد.

بروید دعای عهد بخوانید

در همین زمینه و در پاسخ به منتقد ین سخنان آقای الهام پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به سخنان غلامحسین الهام به منتقدان این سخنان توصیه کرده است دعای عهد را پیوسته بخوانند و فرازهای این دعا را برای خود و دیگران آرزو کنند.

در این اطلاعیه آمده است: برخی رسانه ها بدون توجه دقیق به معنا و محتوای سخنان دکتر الهام، با ذهنیت قبلی نسبت به کلمه «رجعت» و قرینه سازی برای آن در زمینه مهدویت، نسبت به تحریف معنایی این سخنان اقدام کرده اند در حالیکه منظور و مراد دکتر الهام از کلمه رجعت به آقای دکتراحمدی نژاد و آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک در عرصه سیاسی و اداره دولت باز گردد از این رو کلمه «رجعتی دیگر» از سوی سخنگوی دولت به کار رفته است.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: دکتر الهام با تاکید بر اینکه احمدی نژاد در تبعیت از نائب امام زمان حضرت آیت الله خامنه ای سنگ وفاداری بتمامه گذاشت، با قرائت فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، به تطبیق دیدگاه های اعتقادی احمدی نژاد در مورد امام(علیه السلام) با شاخصه های مذکور در زیارت جامعه کبیره پرداخته و آرزو کرده است با اتصال انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدوی(عج)، دکتر احمدی نژاد در کنار رهبر فرزانه انقلاب در آن دولت کریمه خدمت کنند. پایگاه اطلاع رسانی دولت توضیح داده است که تناقضی که در تحریف منتشرشده مستتر است؛ «آرزوی رجعت برای دکتر احمدی نژاد» در حالی است که وی زنده است و چنین پنداری از رجعت خلاف اصول و مبانی اعتقادی است و قطعا مراد گوینده نیز چنین نبوده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بدیهی و مبرهن است که در نگاه و اعتقادات شیعه تعیین زمان ظهور برای امام عصر علیه السلام باطل است لذا نه می توان زمانی را برای آن و نه همراهان ایشان را تعیین کرد. لکن از آموزه های موکد دینی است که شیعیان باید پیوسته فرج و ظهور را نزدیک دانسته و برای همراهی با آن موعود منتظر خود را آماده کنند چنانکه در دعای عهد وارد شده است حتی اگر مرگ بین آنها و زمان ظهور فاصله انداخت خدای متعال ایشان را برای خدمت در رکاب حضرت ولی عصر(عج) به دنیا بازگرداند و چنین است که آرزو و دعای رجعت برای بندگان مومن و صالحی که از دنیا رفته اند ، صحت داشته و به کار می رود، آنگونه که هر روز آرزو می کنیم: اللّـهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذی جَعَلْتَهُ عَلی عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَاَخْرِجْنی مِنْ قَبْری ، مُؤْتَزِراً کَفَنی ، شاهِراً‌ سَیْفی ، مُجَرِّداً قَناتی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعی فِی الْحاضِرِ وَ الْبادی.

در خاتمه این اطلاعیه به همه منتقدانی که به سرزنش راجع به رجعت می پردازند توصیه شده دعای عهد را پیوسته بخوانند و فرازهای این دعا را برای خود و دیگران آرزو کنند.

جام جم

خیز بانک‌ها برای جذب نقدینگی سرگردان
قهرمانی مقتدرانه تیم ملی وزنه‌برداری در آسیا
آخرین توصیه‌های سازمان سنجش به کنکوری‌ها
انتقال مرموز قدرت در قطر

کیهان

رد پای پنهان صهیونیست‌هادر قتل فجیع شیعیان مصر
رئیس جمهور: ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می شود
کارشناسان: بازار کنونی سکه و ارز پشتوانه سیاسی و اقتصادی ندارد
فتنه سلفی‌ها در شهر صیدا با کمک ارتش لبنان ناکام ماند

رسالت

دستاورد بزرگ انتخابات اخیر، تحکیم گفتمان قانون‌گرایی
بهره برداری از 14 طرح پالایشگاهی در لاوان
کاهش قیمت مسکن آغاز شده است
طرح ترور کرزای خنثی شد

جمهوری اسلامی

محکومیت گسترده جنایت تکفیری‌ها علیه شیعیان در مصر
معاون وزیر صنعت عنوان کرد:انتظار کاهش قیمت خودرو با افت نرخ ارز
امیر قطر رسما قدرت را به پسرش واگذار کرد
با حضور رئیس جمهور طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت لاوان به بهره‌برداری رسید

سیاست روز

بودجه ۹۲؛ توفیق اجباری
تاج گذاری تمیم بر بام دوهوایی دموکراسی غربی
خطر جریان‌های انحرافی؛ این بار رجعت!؟
سایه یک زن بر تحولات قطر

مردم سالاری

آمادگی واشنگتن برای برقراری خط هوایی مستقیم به ایران
بیش از 9 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی خلاف قانون به مصرف رسید
ورشکستگی قریب الوقوع خودروسازان
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:ریاکاری، زهدفروشی، ظاهرسازی و افراط‌گری فانی است

تهران امروز

انتقاد از بایگانی لوایح قضایی در دولت
موج محکومیت کشتار شیعیان در مصر
تهران چگونه نماد پیشرفت سریع شد؟
سرنوشت نقدینگی فروش دلارهای خانگی

ابتکار

9,200,000,000 دلار غیرقانونی مصرف شد!
جنجال‌های واپسین دولتی ها
شیوه انتخاب اعضای کابینه از سوی روحانی
انتقادات قاضی القضات از مجلس و دولت

آفرینش

آخرین مهلت دریافت کارت کنکور
دستور العملی برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها تدوین شد
ردپای دانش و فرهنگ متعالی ایرانی در همه جای جهان وجود دارد
نحوه پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد

دنیای اقتصاد

بازگشت تعادل به بازار ارز
عبور بورس از زلزله ارزی
تخلف ارزی 9میلیارد دلاری
کناره‌گیری امیر قطر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها