رئیس‌قوه قضاییه، یکسان بودن همه در برابر قانون را نعمتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تلاش‌های بسیاری شده است که ما به اینجا رسیده‌ایم و البته در این موضوع تصور نادرستی ارائه شده است که اگر مسئولی به دادگاه احضار شود کسر شأن او است.
کد خبر: ۵۷۳۷۵۵

به گزارش فارس، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در گفت‌وگوی تلویزیونی که به مناسبت هفته قوه قضاییه داشت در خصوص صدور احضاریه برای رئیس‌جمهور گفت:‌ سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه توضیحات کافی را به رسانه‌ها ارائه کرده است که متأسفانه این توضیحات به صورت کافی منعکس نشد.

آملی‌لاریجانی گفت: ما معتقدیم قاضی باید برای صدور چنین احضاریه‌ای تدبیر می‌کرد و در آن زمان، آن را نمی‌فرستاد، البته برخی از رسانه‌ها نیز شیطنت کرده و مساله را سیاسی جلوه دادند این در حالی است که این پرونده، یک شاکی خصوصی دارد و به اشتباه اعلام شده بود که رئیس مجلس شاکی این پرونده است.وی افزود: اصل احضار رئیس‌جمهور و دیگر مقامات به دادگاه اشکالی ندارد و این جزو نقاط قوت قوه قضاییه است که هر کس شکایتی دارد می‌تواند به ما مراجعه کند و به شکایت او رسیدگی می‌شود. آملی‌لاریجانی گفت: البته درباره این احضار بحث‌های حقوقی خاصی داریم و در کل باید توجه داشته باشیم این مساله را بیش از حد، بزرگ جلوه داده‌اند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ متأسفانه تلقی نادرستی از قوه قضاییه وجود دارد و برخی چنین تصور می‌کنند که رئیس دستگاه قضایی می‌تواند در آرا و احکام دخالت کند.وی افزود: بنده اگر از آرای صادر شده مطلع هم باشم نمی‌توانم دخالتی کنم و برای رسیدگی به تخلف قاضی ساز و کار خاصی وجود دارد.

آملی‌لاریجانی درباره اِعمال ماده 18 بر روی برخی پرونده‌ها گفت: ماده 18 به این معناست که با نظر رئیس‌قوه قضاییه، برخی از احکام قطعی که قابل تغییر نیست، مورد بازنگری قرار گیرد. رئیس قوه قضاییه در واکنش به صحبت مجری برنامه مبنی براین‌که شما بسختی اعمال ماده 18 را می‌پذیرید، گفت: من اصرار دارم که آرای قطعی اجرا شود تا مردم تردیدی به آرا نداشته باشند بویژه برای پرونده‌هایی که رسیدگی به آنها زمان زیادی صرف شده است.

تبدیل حقوق بشر به ابزاری برای سلطه‌گران

رئیس قوه قضاییه همچنین درباره بحث حقوق بشر و برخوردهای دوگانه غربی‌ها نسبت به کشورمان گفت:‌ در انتخاباتی که هفته گذشته در کشورمان برگزار شد بخوبی نشان داده شد که کشور ما تا چه اندازه‌ بر آرای مردم استوار است و در کمال بی‌طرفی، انتخاباتی صحیح را برگزار می‌کند حال آن‌که در کشورهای اطراف ما مردم خواب برگزاری انتخابات را می‌بینند.

آملی‌لاریجانی به گزارش‌های نوشته شده از سوی احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل اشاره کرد و گفت:‌ این فرد به جای آن‌که خودش تحلیل کند و براساس تحلیلش گزارش بنویسد، همان حرف‌های ضد انقلاب را که جوانان ما را به خاک و خون کشیده‌اند، تکرار کرده و در قالب گزارش ارائه می‌کند.

وی افزود: امروز حقوق بشر به ابزاری در دست افراد سلطه‌گر تبدیل شده و این در حالی است که ما با توجه به مسلمان‌ بودنمان در مسائل تئوریک با غرب در این موضوع دچار تفاوت هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها