مهلت جدید به خودروسازان برای تولید خودروهای یورو 4

معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت از تهیه جدول جدیدی برای مهلت‌دهی به شرکت‌های خودروساز جهت تولید با استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: بر این اساس خودروسازان به تدریج از اول مهر تا پایان سال تولیداتشان را به استاندارد یورو ۴ مجهز می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۳۶۵۸
مهلت جدید به خودروسازان برای تولید خودروهای یورو 4

محسن‌ صالحی‌نیا در گفت ‌و گو با فارس اظهار داشت: ‌در حال حاضر تمام خودروها موفق به دریافت تأییدیه نمونه برای تولید با استاندارد یورو 4 شده‌اند و برای برخی خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نیز جهت تولید انبوه با استاندارد یورو 4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاری اخذ شده است.


وی ادامه داد: در مورد برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا نیز فرایند دریافت مجوز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به مصوبه دولت برای اجبار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای تیرماه، گفت: دلیل تأخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تأمین و تدارک برخی قطعات خاص با توجه به مسائل ارزی و زمان مربوطه و همچنین محدودیت منابع تأمین قطعه است.

محدودیت واردات قطعات یورو4

وی افزود: در تأمین بسیاری از قطعات مورد استفاده در بخش ECU که در واقع تنظیم سیستم سوخت‌رسانی خودرو را انجام می‌دهد و یا قطعات بخش سوخت‌رسانی تا موتور و یا قطعاتی مانند کاتالیست که برای تأمین آنها به ارز نیاز داریم، با توجه به افزایش نیاز ارزی و محدودیت‌های موجود در کشور با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد:‌ در این شرایط، این بحث مطرح شد که تولید خودرو با استاندارد یورو 4 بر اساس یک جدول زمانبندی آغاز شود و این کار تا پایان سال به اتمام برسد.

صالحی‌نیا توضیح داد: در این راستا به دولت پیشنهاد کردیم که دریافت تأییدیه نمونه تا ابتدای مهر ماه تکمیل شود و از ابتدای مهر تا پایان سال نیز با برنامه‌‌ای رو به ارتقا، مجوز تولید انبوه خودروها با استاندارد یورو 4 دریافت شود.

وی افزود: این پیشنهاد در ماه‌های قبل مورد تأیید قرار نگرفت و در نهایت، کارگروه حمایت از تولید الزام تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را از ابتدای تیرماه مصوب کرد در حالی که همان موقع خودروسازان پیشنهاد اجرای تدریجی این طرح را از ابتدای مهر ماه ارائه کرده بودند.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: در حال حاضر نیز که فرصت خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 2 تمام شده است، توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 صورت نگرفته و فقط بحث از توزیع این سوخت در چند کلانشهر و در جایگاه‌های محدودی مطرح است، در حالی که طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 باید 6 ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود.

وی ادامه داد:  در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود در تأمین قطعات و همچنین عدم عرضه سراسری سوخت یورو 4 ، در مورد خودروهایی که امکان بروز رسانی در فرصت کوتاهی برای آنها فراهم بود، این مسئله اجرایی شد و در مورد سایر خودروها نیز این کار می‌تواند با تفاهم وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان محیط زیست اجرایی شود.

 فرصت خودروسازان از ابتدای مهر تا آخر سال

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما در این مورد این است که خودروهای داخلی از اول مهر ماه به تدریج به استاندارد یورو 4 مجهز شوند که این مسئله در کارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور مطرح و مصوب شد تا فرصت جدیدی در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

صالحی‌نیا افزود: بانک مرکزی نیز در زمینه تأمین منابع ارزی و ریالی خودروسازان کمک خواهد کرد.

به گفته وی، در کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور قرار شد پیشنهادی در این مورد تهیه و به کارگروه ارائه شود که این پیشنهاد حدود سه هفته پیش به کارگروه حمایت از تولید ارائه شد و منتظر ابلاغ آن هستیم.

معاون وزیر صنعت افزود: طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید، خودروسازان از ابتدای مهر تا پایان سال محصولاتشان را به استاندارد یورو 4 مجهز خواهند کرد که این مسئله از سوی کارگروه حمایت از تولید ابلاغ خواهد شد.

وی، دلیل تأخیر در ابلاغ این مصوبه را انجام برخی اصلاحات عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها