گزارش برنامه «انتظار ظهور» رادیو قرآن

رادیو قرآن؛ چند نسل فرهنگسازی برای ظهور

با ابتکار رادیو قرآن از سال 1379 تا کنون هر سال در نیمه اول ماه شعبان همزمان با میلاد امام زمان(عج) طرح هزاران ختم قرآن کریم با هدف دعا برای سلامت و تعجیل در فرج حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار می‌شود و از آغاز اجرای این طرح تاکنون، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی اعم از دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای این طرح همکاری فعالی با رادیو قرآن داشته‌اند. برای ترویج فرهنگ انتظار و دعا برای تعجیل در فرج منجی عالم بشریت(عج) با توجه به اهمیت و برکات ختم قرآن کریم، این رادیو امسال نیز با همکاری دیگر نهادها سیزدهمین دوره هزاران ختم قرآن کریم را برگزار می‌کند.
کد خبر: ۵۷۱۰۴۳

بصیرت در زمان

این طرح در قالب برنامه‌ای به نام «انتظار ظهور» از بیستم خرداد ارائه می‌شود. من به منظور تهیه گزارش از روند این برنامه پنجشنبه، شانزدهم خرداد ساعت 11 صبح وارد استودیوی ضبط برنامه در ساختمان شهدای رادیو شدم. فاطمه رحمانی، تهیه‌کننده و سمیه خراج، سردبیر درباره چیدمان بخش‌های مختلف برنامه و چگونگی استفاده از آنها برای هدف اصلی برنامه در فرصت زمانی کوتاه صحبت کردند. هدف تیم برنامه‌ساز انتظار ظهور آگاهی و بصیرت دادن به مردم در زمان غیبت امام زمان است. تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: ما در قالب بخش‌های متفاوت سعی می‌کنیم آگاهی و دینداری مردم را در تمام سطوح بالا ببریم و با امید به ترویج اخلاق یک منتظر واقعی، انتظار ظهور را می‌سازیم.

این برنامه از بیستم خرداد هر روز به مدت 20 دقیقه از ساعت 15 و 30 دقیقه پخش خواهد شد و در خلال این فرصت زمانی کوتاه، سعی دارد گزارش‌هایی از نهادهای قرآنی را که در زمینه ختم قرآن کریم فعالیت دارند و همچنین آماری از شرکت‌کنندگان و انگیزه این دوستان برای شرکت در ختم قرآن کریم ارائه کند. طاهره برهانی‌نژاد برای تهیه اولین گزارش به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رفته است. همچنین محمدحسین محمد‌زاده، مدیر رادیو قرآن و محمودرضا ذکاوت، دبیر اجرایی طرح هزاران ختم قرآن کریم نیز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور دارند و با تولیت آستان و معاونت فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مورد اجرای طرح هزاران ختم قرآن کریم در حال گفت‌و‌گو هستند. در این میان خبرنگار برنامه به صحن حرم می‌رود و قبل از اقامه نماز جماعت ظهر، نظر یکی از شرکت‌کنندگان را در طرح ختم قرآن کریم که برای ثبت‌نام حضوری به آنجا آمده بود، می‌پرسد.

این شرکت‌کننده در پاسخ به او می‌گوید: همیشه وقتی می‌خواهم هدیه‌ای به کسی بدهم، سعی می‌کنم بهترین چیز را به او بدهم و در این طرح هم چون می‌خواهم یک جزء از قرآن کریم را به ساحت مبارک آقا امام عصر(عج) هدیه کنم در قرائت صحیح قرآن کریم بیشتر دقت می‌کنم و می‌کوشم با توجه به سطح دانش، خود معنی و تفسیر آیات خوانده شده را درک کنم که این کار برکت بسیاری در زندگی شخصی و خانوادگی من طی سال‌های گذشته داشته است و معتقدم از طریق ختم قرآن کریم و هدیه دادن به امام زمان(عج) در واقع خودمان از طرف این امام بزرگوار هدیه می‌گیریم.

در گزارش دیگری که از صحن حرم ارسال شد، خانواده‌ای پنج نفره حضور داشتند که دو جزء از قرآن کریم را هدیه کردند. در این مورد پدر خانواده توضیح می‌دهد چون فرزندانم کوچک هستند، من و همسرم برای هرکدامشان یک جزء را انتخاب کردیم و آیاتی از آنها را برایشان می‌خوانیم تا آنها نیز از کودکی در چنین فضایی حضور داشته باشند و با این فرهنگ رشد کنند.

انس با قرآن

محمدحسین محمدزاده پس از اقامه نماز جماعت ظهر در مورد طرح ختم قرآن می‌گوید: به فضل الهی و با همکاری دوستان امسال نیز رادیو قرآن به نیت صحت، سلامت و تعجیل در فرج امام زمان(عج) برای سیزدهمین سال پیاپی به دلیل استقبال بی‌نظیر دوستداران قرآن کریم و عاشقان اهل بیت، طرح هزاران ختم قرآن کریم را از اول ماه شعبان تا نیمه ماه شعبان مصادف با میلاد امام زمان(عج) برگزار می‌کند. برگزاری این طرح بهانه‌ای است تا انس مخاطبان با قرآن کریم بیشتر شود و به نوعی انس با قرآن در پرتو دوستداری اهل بیت به وجود آید.

وی خاطر نشان می‌کند: با توجه به این حدیث نبوی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید هر کسی بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است، لازم است شناخت صحیحی نسبت به امام زمان عصر خود از طریق ارتباط عمیق و شناخت عقلانی همراه با معرفت قلبی پیدا کنیم. به همین منظور ما امیدواریم با هدیه ختم قرآن کریم به ساحت مقدس امام عصر عج عشق و ارادت خود به ایشان را به بهترین شکل نشان دهیم.

محمدزاده در ادامه متذکر می‌شود: در روایت آمده برای هر ختم‌کننده قرآن، یک دعای مستجاب هست و بالاترین عبادت‌ها انتظار فرج است. ما در واقع این آموزه‌های دینی را به هم پیوند زده ایم و در قالب یک طرح به نام طرح هزاران ختم قرآن کریم با مخاطبان همگام شده‌ایم. تلاش من و همکارانم این است که بتوانیم گامی مثبت در زمان انتظار برداریم.

در پایان این گفت‌و‌گو، مدیر رادیو قرآن همچنین از مراسم افتتاحیه طرح قرآن کتاب زندگی که طرح تابستانی رادیو قرآن است، در نیمه شعبان خبر می‌دهد و خاطر‌نشان می‌کند: امسال همچون سال‌های گذشته رادیو قرآن نیز در طرح قرآنی 1447 شرکت می‌کند و درخصوص حفظ و نشر علوم قرآنی با دیگر نهادهای قرآنی کشور همکاری مستمری دارد.

ختم‌های گروهی

محمودرضا ذکاوت، دبیر سیزدهمین طرح هزاران ختم قرآن کریم نیز در مورد برگزاری این مراسم اعلام نظر می‌کند و می‌گوید: با تلاش رادیو قرآن این طرح از سال 1379 شروع شده که خوشبختانه هر سال نهادها و موسسات فرهنگی دولتی و خصوصی در این زمینه با رادیو قرآن همکاری داشته‌اند و امسال هم آستان قدس رضوی، آستان حضرت فاطمه‌ معصومه(س)، مسجد جمکران، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری، آستان حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در شیراز، آستان هلال‌بن علی(ع) در آران و بیدگل کاشان، آستان امامزاده صالح(ع) در تجریش، مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه، سازمان دارالقرآن الکریم، بنیاد جهانی ختم قرآن مجید، سازمان اوقاف و امور خیریه از مراکز اصلی اجرای طرح هزاران ختم قرآن کریم برای تعجیل در ظهور ولی‌عصر(عج) هستند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی که شامل ارسال پیامک به سامانه 30000114، مراجعه حضوری به یکی از اماکن متبرکه که ذکر شد، ثبت‌نام در سایت رادیو قرآن، تماس با شماره تلفن 55935757 ـ 55955767 در طرح هزاران ختم قرآن کریم شرکت کنند. این دو شماره درواقع 20 خط تلفن است که با همکاری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از ساعت 8 صبح تا 8 شب برای شرکت در ختم هزاران قرآن کریم تدارک دیده شده است. علاقه‌مندان می‌توانند براساس توانایی خود هر تعداد جزئی را که بخواهند، انتخاب کنند. ذکاوت در ادامه می‌گوید: همچنین علاقه‌مندان از سراسر جهان می‌توانند با مراجعه به سایت بنیاد ختم قرآن کریم که به هفت زبان زنده دنیا فعال است، از دیگر کشورها نیز در این طرح شرکت کنند. مهم‌ترین هدف این طرح عظیم و چند میلیون نفری این است که دل عاشقان را با دل امام عصر گره بزنیم.

وی می‌گوید: رقم ثبت شده در سال گذشته، یعنی دوازدهمین دوره برپایی این طرح، بیش از 400 هزار ختم قرآن با حضور ده میلیون نفر شرکت‌کننده بوده است و جالب این‌که بیشتر ختم‌ها گروهی و خانواد‌گی بوده و این فقط آماری است که رادیو قرآن ثبت کرده است، همچنین طبق نظرسنجی‌ها حدود 50 درصد از افرادی که سال گذشته در این طرح شرکت کردند، از سال 84 به طور مداوم در طرح ختم قرآن کریم شرکت داشتند و براساس اطلاعاتی که سال‌های گذشته به دست آمده، رده سنی افراد بین 25 تا 30 سال با اکثریت چشمگیر خانم‌ها در این طرح است. از آنجا که بانوان نقش بسزایی در تربیت فرزندان و آینده سازان کشور دارند، اجرای مطلوب این مسابقه‌ها نویدبخش یک جریان مثبت در جامعه ایرانی ـ اسلامی ما محسوب می‌شود. در پایان، سردبیر برنامه می‌گوید: طرح ختم قرآن کریم و هدیه آن به ساحت مقدس امام زمان هر روز قبل از ارائه برنامه برای پخش روی آنتن، به‌روز‌رسانی شده و آخرین آمار شرکت‌کنندگان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها