100 هکتار جنگل سوخت

درختان بلوط در آتش

گزارش

حریق در کمین جنگل‌های استان فارس

با آغاز فصل تابستان، وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی استان فارس نیز آغاز شده است، به طوری که در آخرین مورد، روز سه‌شنبه گذشته بخش وسیعی از منابع طبیعی شهرستان خرامه طعمه حریق شد و در آتش سوخت، این در حالی است که این استان از وجود امکاناتی همچون بالگرد برای خاموش کردن حریق بی‌بهره است.
کد خبر: ۵۷۰۶۱۸

استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل، 17 درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوشش‌های گیاهی متنوع و درختان بلوط چهار​صد و بنه پانصد ساله، یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود؛ اما طی چند سال اخیر به دلیل وقوع آتش‌سوزی‌ها و نبود امکانات برای مهار آتش، جنگل‌های این استان از بین رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در این باره به مهر گفت: هر سال که بارش باران در استان زیاد نباشد، در آن سال شاهد آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های استان به دلیل خشکی درختان هستیم.

کاظم بردبار افزود: امسال نیز با وجود این‌که سه ماه بیشتر از آغاز سال نمی‌گذرد، اما گزارش‌های زیادی از آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های کازرون، نورآباد، فسا، کوار، فیروزآباد و... اعلام شده، به گونه‌ای که تعداد زیادی از پوشش‌های گیاهی از بین رفته است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی روز سه‌شنبه گذشته در خرامه گفت: در این آتش‌سوزی، حجم زیادی از عرصه‌های منابع طبیعی در این شهرستان به دلیل سهل‌انگاری، طعمه حریق شد و با توجه به صعب‌العبور بودن این محل، مهار آتش در منطقه با مشکل روبه‌رو شد.

بردبار با بیان این‌که با آغاز فصل گرما هرساله در شش ماهه نخست سال شاهد آتش‌سوزی‌های شدید در مناطق جنوب غرب استان هستیم، گفت: از این رو ضروری است که این اداره کل به امکاناتی برای مهار آتش مجهز باشد که اکنون این گونه نیست.وی با بیان این‌که برای مهار آتش در عرصه‌های منابع طبیعی استان به یک بالگرد نیاز است، افزود: متاسفانه اکنون بالگرد تخصصی برای مهار آتش که به خلبان متخصص و آبپاش مجهز باشد، وجود ندارد و این در حالی است که استان فارس از نظر مساحت جنگلی و پوشش گیاهی در کشور مقام اول را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس تصریح کرد: تجهیز اداره کل منابع طبیعی استان فارس به بالگرد از مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور است که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، این امر هنوز محقق نشده است.

بردبار تصریح کرد: محلی برای نشست و برخاست بالگرد در حسین‌آباد اختصاص یافته، اما هنوز بالگردی به ما ارائه نشده و در این خصوص ضروری است که مسئولان مربوط چاره‌اندیشی کنند.وی تاکید کرد: همان گونه که برای مقابله با سیل و زلزله به آمادگی تمام دستگاه‌ها نیاز است، برای مهار آتش و مقابله با آن نیز مانند پدیده‌های طبیعی باید آمادگی کامل وجود داشته باشد، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: برخی از عرصه‌های جنگلی استان فارس بالای میلیاردها تومان ارزش دارد و براحتی نمی‌توان بار دیگر در صورت بروز آتش‌سوزی آنها را به دست آورد، زیرا اکنون به دلیل برخی از آتش‌سوزی‌ها درختان بلوط چهارصد ساله و حتی درختان بنه پانصد ساله در آتش می‌سوزند و دیگر راهی برای به دست آوردن درختانی با این مشخصات نیست.

مهار آتش‌سوزی در باغ‌های قصرشیرین

روز سه‌شنبه گذشته نخیلات و باغ‌های مرکبات قصر شیرین نیز طعمه حریق شده بود که این آتش‌سوزی سرانجام مهار شد.سرپرست جهاد کشاورزی قصرشیرین دراین باره گفت: این آتش‌سوزی در 17 هکتار از نخیلات (باغ‌های خرما) و مرکبات روستای باباهادی از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوقوع پیوست.

از این میزان باغ که طعمه حریق شد، هشت هکتار نخیلات خرمای صادراتی است که تا میزان 45 درصد دچار خسارت شد و 9 هکتار نیز باغ مرکبات است که طبق برآورد کارشناسان 130 میلیون ریال خسارت دید.

محمدی تصریح کرد: مبدا آتش‌سوزی، مراتع مرزی عراق بود که با وزش باد به سمت باغ‌های نوار مرزی قصرشیرین گسترش پیدا کرد و موجب وقوع این حریق شد. سرپرست جهاد کشاورزی قصرشیرین افزود: آتش‌سوزی در نخیلات و باغ‌های این شهرستان با اقدام بموقع و تلاش دستگاه‌های امدادی مهار و از توسعه آن جلوگیری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها