محققان اسپانیایی پروتئینی را کشف کرده اند که می تواند سلول های بدخیم «گلیوبلاستوم»، مهاجم ترین و مرگبارترین تومور مغزی را از بین ببرد.
کد خبر: ۵۶۹۵۹۷
کشف پروتئین از بین برنده سلول های بدخیم تومور مغزی

خبرگزاری رسمی «افه» اسپانیا امروز یکشنبه گزارش داد: این تحقیقات توسط پژوهشگران موسسه درمانی «کارلوس سوم» و در بیمارستان ۱۲ اکتبر مادرید انجام شده و نتایج آن در مجله علمی‌ «ژورنال آف کلینیکال اینوستیگیشن» (مجله تحقیقات بالینی) انتشار یافته است.

بر اساس این گزارش، محققان مذکور در پژوهش های خود دریافتند مهار پروتئین «DYRK۱A» که در سیستم عصبی مرکزی حضور دارد، مانع از فعالیت پروتئین دیگری به نام EGFR می شود که مسئول آغاز و رشد تومور در نیمی از موارد گلیوبلاستوم ها است و در برابر رادیوتراپی مقاومت نشان می دهد.

به گفته آنها، پروتئین «EGFR» روی سطح سلول ها نمایان می‌ شود.

محققان برای دستیابی به نتیجه، از نمونه هایی ‌از بافت های بیمارانی‌ که سلول های توموری بسیاری داشتند، استفاده کردند و دیدند چه در لوله های آزمایشگاهی و چه به طور طبیعی، قطع پروتئین DYRK۱A مانع از رشد گلیوبلاستوم می‌ شود.

به گفته پژوهشگران، این کشف، درهای امید جدیدی را به روی درمان این نوع تومورها باز خواهد کرد زیرا شیوه هایی که تاکنون برای مهار و خنثی کردن فعالیت EGFR استفاده شده، کارایی چندانی نداشته است و در نتیجه، در اکثر بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم، معالجات جواب نمی‌ دهد.

دانشمندان اسپانیایی می گویند که نتایج جدید می‌ تواند روی درمان دیگر تومورهای وابسته به پروتئین «EGFR» نظیر ریه و سینه نیز کاربرد موثری داشته باشد.

تومورهای سرطانی، تنها دو درصد تومورهای اولیه را تشکیل می‌ دهند اما سبب هفت درصد مرگ و میرها به دلیل سرطان می‌ شوند. در این میان، تومورهای گلیوبلاستوم که به سلول های عصبی مرکزی که نگهدارنده نئورون ها هستند آسیب می‌ رساند، نزدیک به ۶۰ درصد تومورهای سرطانی را تشکیل می‌ دهد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها