محققان در دانشگاه کالج لندن یک تکنیک جدید MRI اختراع کرده اند که می تواند با استفاده از گلوگوز یک نوشیدنی گازدار یا شکلات از سلول های سرطانی تصویربرداری کند.
کد خبر: ۵۷۸۱۶۸
تصویربرداری از سلول های سرطانی با شکر و شکلات

تکنیک «گلو سی ای اس تی» تکنیکی است که می تواند جایگزین عملکرد کنونی گلوکز مصنوعی رادیواکتیو شود، چرا که این روش به علت وارد کردن ذرات رادیواکتیو به تمام بدن خطرناک محسوب می شوند.

«سیمون واکر-ساموئل» نویسنده این تحقیق که در نیچر پزشکی منتشر شده است، گفت: ما بیماران را در یک «اسکنر MRI» خواباندیم و از آنها خواستیم یک شیشه نوشیدنی انرژی زا بنوشند، پس از آن تراکم گلوکز این نوشیدنی انرژی زا را در تومور سرطانی مشاهده کردیم.

تومورها نوعا به صورت حریصانه گلوکز مصرف می کنند. سلول های سرطانی 200 برابر نرخ سلول های عادی مصرف گلوکز دارند، از این رو گلوکز می تواند نشانگر خوبی برای تومورها و سلول های سرطانی باشد.

درحال حاضر یک گلوکز رادیو اکتیو برای بررسی گسترش و یا وجود سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک برش‌نگاری با گسیل پوزیترون نام دارد و به علت خطر تشعشع روی زنان باردار و کودکان استفاده نمی شود. تعداد آزمایش هایی که یک فرد می تواند داشته باشد نیز به همان دلیل محدود است.

برش‌نگاری با گسیل پوزیترون روشی است که در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی به ویژه پزشکی هسته‌ ای کاربرد دارد. این دستگاه متشکل از چند هزار آشکار ساز کوچک است که «پرتوهای گاما 511keV» تولید شده از نابودی جفتی الکترون و پوزیترون را از درون بدن بیمار آشکار سازی می ‌کند.

علاوه براین تولید «Fludeoxyglucose» رادیواکتیو شده نیازمند تجهیزات خاصی است که باید درحال آماده باشد در دسترس باشد، چرا که «Fludeoxyglucose» همواره رو به کاهش است.

«واکر ساموئل» ابراز امیدوری کرد که تکنیک «گلو سی ای اس تی» گزینه ارزان تر و مطمئن تری نسبت به «اسکن PET» باشد. این تکنیک می تواند هر چند روز یک بار مورد استفاده قرار گیرد تا نتیجه درمان به طور مرتب بررسی شود.

تکنیک «گلو سی ای اس تی» با پروتون های مغناطیسی طبیعی در گلوکز کار می کند که این پروتون ها در دستگاه MRI در فرآیندی که به آن تبادل شیمیایی انتقال رطوبت یاد می شود، نمایان می شوند.

وقتی فرد در دستگاه MRI قرار می گیرد گشتاور مغناطیسی تمام پروتون های بدنش را تراز می کند. با نگاه کردن به اینکه چگونه این پروتون ها به واسطه همترازی پالس های فرکانس رادیویی از بین می روند، می توان یک تصویر از بدن تهیه کرد.

اولین تحقیق بالینی برای آزمایش این تکنیک جدید با 20 بیمار انجام شد، انتظار می رود که این تحقیقات بالینی سال جاری میلادی خاتمه یابد تا تحقیقات بعدی بزرگتر باشد و تعداد بیماران آن افزایش یابد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها