دیپلماسی اقتصادی از منظر نامزدهای ریاست جمهوری

رادیو گفت وگو در ششمین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی دیپلماسی اقتصادی دولت یازدهم پرداخت.
کد خبر: ۵۶۹۴۶۱
دیپلماسی اقتصادی از منظر نامزدهای ریاست جمهوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، در این برنامه، راهکارهای جذب سرمایه های خارجی، انتقال فناوری و صدور خدمات و گسترش تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

در این برنامه، دکتر رویا طباطبائی یزدی، نماینده دکتر محسن رضایی، مهندس علیرضا آلادپوش، نماینده مهندس سید محمد غرضی، نماینده دکتر محمد باقر قالیباف، دکتر محسن کریمی، نماینده دکتر سعید جلیلی حضور یافتند و نمایندگان دکتر حداد عادل، دکتر ولایتی و دکتر عارف علیرغم دعوت قبلی، غائبین این مناظره رادیویی بودند.

دیلماسی اقتصادی مقدمه توفیق دیپلماسی سیاسی است

نماینده دکتر محسن رضائی در ابتدای این مناظره با اشاره به اینکه تمام فعالیتهای اقتصادی باید مد نظر ریاست جمهوری باشد تا بتواند منافع ملی را فراهم سازد، گفت: هر چه در دیپلماسی اقتصادی بکوشیم اما اقدام داخلی انجام ندهیم توفیقی نخواهیم داشت.

یزدی گفت:تمام سیاست اقتصادی باید منافع ملی را در نظر بگیرد و سیاستی که منافع ملی را تامین نکند قابل پذیرش نیست؛ به همین منظور دیپلماتهای ما باید سیاست های اقتصادی را در کشورهای خارجی مد نظر قرار دهند و مشاوره هایی در خصوص اینکه چگونه بهترین اثر را داشته باشند به دولت متبوع خود گزارش کنند.

وی افزود:دیپلماسی اقتصادی منابع اقتصادی را در جهت اهداف سیاست خارجی به کار می بندد و هدف دکتر رضایی در چارچوب قانون و امکانات قوه مجریه تامین این مهم است.

ایده های مختلف در حوزه اقتصاد را فراخوان می کنیم

نماینده مهندس سید محمد غرضی در ادامه این مناظره رادیویی با اشاره به اینکه جنگ باعث شد که تمام توان دولت خرج دفاع از کشور شود، گفت: در همان ایام فرصت زیرساختهای کشور فراهم نبود که در دوره بازسازی کشور هم قرار بود توسعه و عمران فراهم شود و در این دوران فرصت توجه به مبانی اقتصاد کشور نبود.

نماینده غرضی گفت:دولت بازسازی با شتاب در پی عمران کشور بود و توجهی به نرخ تورم نداشت و این باعث می شد که قراردادهای عمرانی پس از مدتی بدون توجیه اقتصادی شده و راکد شود.

وی اظهار کرد:کشور ما دارای جمعیت جوان و توانمند و آماده به کار مواجه است و باید توجه داشت که سرمایه اقتصادی ما جوانان کشور هستند که باید برای استفاده از آن توجه جدی داشته باشیم و نیز چناچه مهندس غرضی تاکید دارند، باید دیدگاههای دیگر را در پیشبرد امور اقتصادی بکار برد.

اقتصاد دانش بنیان پایدار خواهد ماند

نماینده دکتر محمد باقر قالیباف در ادامه این مناظره با تاکید بر موضع اشتغال و بیکاری به تبیین نرخ بالای بیکاری بعنوان مهمترین مشکل کشور اشاره کرد و گفت: برنامه دکتر قالیباف بر این است که طرح های اشتغال زا در کشور اجرا شود.

وی افزود:ما باید بتوانیم با سرمایه گذاری های داخلی و خارجی اهداف سند چشم انداز توسعه کشور را محقق کنیم. با تکیه بر صاردات غیر نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی خواهیم توانست هزینه های خارجی خود را تامین کنیم. سیاست های مالی درآمدها و هزینه های دولت و خصوصی سازی نیز در همین راستا است.

نماینده قالیباف گفت:به عقیده دکتر قالیباف، روشها و فرصتهایی حول این محور که چگونه به رشد پایدار اقتصاد کشور برسیم وجود دارد که در این زمینه، اقتصاد دانش بنیان بیشترین تاثیر را دارد.

دستگاههای داخلی را در دیپلماسی اقتصادی منسجم می کنیم

نماینده دکتر سعید جلیلی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید به هماهنگی میان روسای دستگاههای اقتصادی در حوزه بین الملل بپردازد، اظهار کرد: دکتر جلیلی ظرفیت های بانک مرکزی و نیازهای کشور در حوزه بازرگانی در کشور هند را شخصا رصد کرده اند و تدابیر این حوزه را معین کرده اند.

وی افزود:ایشان علیرغم اینکه ماموریتشان نبود با وزیر اقتصاد دولت هند جلساتی داشتند و تدابیر اقتصادی را پیش بینی کردند.

نماینده جلیلی گفت:به عقیده ما دیپلماسی اقتصادی یک بده بستان اقتصادی است که دو بعد دارد. یکی در مورد دادن امتیازات به طرف مقایل و دیگر در مورد دریافت امتیاز که در هر دو مورد باید تمامی دستگاههای داخلی انسجام کافی برای پشتیبانی از این ابعاد را داشته باشند و بصورتی یکپارچه در مقابل نهادهای بین المللی موضع اقتصادی خود را مطرح کنند.

در بخش مناظره رودرروی این برنامه رادیویی نماینده دکتر رضایی سخن خود را با تجارت پویا در جهان آغاز کرد و گفت: نمی توان محصولی شاخص را نام برد که تمامی اجزای آن توسط یک کشور ساخته شده است. تجارت جهانی امری بسیار مهم است و دیپلماسی اقتصادی به همان میزان مهم است. هدف ما استفاده از سرمایه های خارج از کشور است.

وی افزود: دکتر رضایی هدف کنترل و کاهش تحریمهای اقتصادی را در دستور کار دارند و نیز معتقدند به نحوی باید از دیپلماسی اقتصادی استفاده شود که بخشهایی که مقاومت ما را بیشتر می کند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مهندس غرضی نیز در ادامه سخنان نماینده قبلی با اشاره به اینکه جذب سرمایه نیازمند امنیت و ثبات اقتصادی در کشور است، گفت: ثبات اقتصادی به این معنی است که نرخ تورم کنترل شود و در غیر این صورت شاهد هیچگونه توفیق اقتصادی نخواهیم بود.

وی افزود: مکمل تمام برنامه های دولت، استفاده از فرهیختگان و نخبگان است و متاسفانه دولتهای گذشته کمتر خرد گرا بوده اند و از نخبگان دانشگاهی کمتر بهره برده اند.

نماینده دکتر قالیباف نیز سخن نماینده قبلی در مورد ثبات اقتصادی را مورد نقد قرار داد و گفت: تا وقتی که بازارها و حوزه های پولی و بانکی خود را کنترل نکنیم به ثبات نخواهیم رسید.

وی افزود: اکنون ضریب ریسک اقتصادی و سیاسی کشور بسیار بالاست و این ضریب را باید کاهش دهیم تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند با آرامش خیال وارد کشور شوند. از سویی دیگر نیز باید سفارت خانه های ما به یک واحد حمایت از اقتصاد کشور تبدیل شوند.

نماینده دکتر سعید جلیلی نیز در فرصت کوتاهی که برای نقد دیدگاههای سایر نمایندگان داشت با اشاره به اینکه نگاه دکتر جلیلی فرصت محور است، گفت: دشمن می خواهد ما را در عرصه اقتصاد منزوی کند و اگر ما در عرصه ترانزیت کالا تلاش خود را انجام دهیم دشمن را ناکام خواهیم کرد.

وی افزود: اگر کالاهایی که در حال ترانزیت به کشورهای دیگر هستند از مسیر ایران عبور کند از بن بست تحریم بیرون خواهیم آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها