سفیر سابق ایران در سازمان ملل اظهار کرد: بحث دیپلماسی خارجی نیازمند مدنظر داشتن واقعیت هاست. اگر تنها در چارچوب آرمانها سخن گفته شود تطبیقی با واقعیات نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۶۹۴۶۴
مواضع نامزدها در دیپلماسی سیاسی واقع بینانه باشد

ساداتیان در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو افزود: ما برخی آرمانها را داریم که باید تحقق یابد ولی چگونگی تحقق این آرمانها نیازمند توجه به واقعیت هاست.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل تصریح کرد: برخی نامزدها که در جریان سیاست های خارجی کشور بودند، مناسب تر صحبت کردند. ما خواسته ها و اهدافی داریم که به عنوان پیشبرد امور کشور در پی آن هستیم؛ اما برخی از همین شعارها کشور ما را دچار چالش می کند.

دکتر سید کاظم سجادپور نیز در ادامه بحث سیاست خارجی را از مباحث جدی مطرح شده در میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: مسئله مهم این است که چگونه باید در حوزه سیاست خارجی اجماع کرد و دیدگاه ها را به هم نزدیک نمود؛ چنانچه دیدیم در این مناظره دیدگاه ها متفاوت بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رئیس جمهور یک کشور، سیاستهای خارجی که توسط مقام معظم رهبری هدایت می شود را به اجرا می گذارد و این هم به لحاظ قانون اساسی و هم به لحاظ عرف، جایگاه بسیار بالایی است.

سجادپور ادامه داد: رئیس جمهور دارای سه نقش است که اولین آن نقش نمادین رئیس جمهور در تمامی تعاملات جهانی است. وی بعنوان رئیس دولت در تعامل با مسئولان سایر کشورهاست و این مهم، بخش عمده ای از سیاست خارجی ماست.

استاد دانشگاه تصریح کرد: منش شخصی و دیدگاه و تجربه بین المللی و نوع گرایشها و تعاملات، مهمترین ابعاد این نقش است.

وی افزود: نقش دوم رئیس جمهور این است که دستگاههای سیاست خارجی، ذیل قدرت رئیس جمهور است و نیز سایر دستگاه های دولتی بخشهای بین المللی دارند و در تعاملات بین المللی هستند و لذا نقش رئیس جمهور در اداره این تعاملات گسترده بسیار زیاد است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نقش سوم رئیس جمهور طراحی سیاست خارجی و نیز ارائه نظرات کارشناسی به مقامات کشور است و این نقش نیز جایگاه بسیار بزرگی برای رئیس جمهور است.

سجادپور در پایان اظهار کرد: به میزانی که رئیس جمهور به سیاست خارجی علاقه مند باشد تاثیر بیشتری را در حوزه بین الملل خواهد گذاشت.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها