مناظره نمایندگان نامزدها در رادیو

شیوه حمایت دولت یازدهم از تولید ملی

در مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بررسی شد

آینده نگری نظام پولی و بانکی کشور

رادیو گفت وگو در اولین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به آینده نگری نظام پولی و بانکی کشور پرداخت.
کد خبر: ۵۶۹۱۵۴
آینده نگری نظام پولی و بانکی کشور

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، در این برنامه، نظام پولی و بانکی کشور و نیز راهکارهای کاهش شوک های تورمی و شیوه های نظام مند کردند کردن بازار غیر متشکل پولی مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان نامزدها پس از قرعه کشی صورت گرفته توسط خودشان، در جایگاه خود قرار گرفته و در چند دور، به سوالات مطرح شده درباره موضوع برنامه پاسخ گفتند.

در دور نخست، نماینده هر نامزد در یک دور 5 دقیقه‌ای دیدگاه نامزد انتخاباتی خود را بیان نموده و در دور دوم، با رعایت اصول مناظره به نقد دیدگاه های یکدیگر درباره موضوع مطرح شده پرداختند. در دور آخر و پنجم برنامه نیز نمایندگان نامزدها 3 دقیقه فرصت یافتند که یک جمع بندی کامل در مورد موضوع برنامه داشته باشند.

در این برنامه، دکتر حجت الله عبدالملکی، به نمایندگی از دکتر سعید جلیلی، مهندس محمد سوری، به نمایندگی دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر حسین رحمانی نیا، به نمایندگی از سوی دکترغلامعلی حداد عادل، دکتر محمد ابراهیم یاوری، به نمایندگی از دکتر محمد باقر قالیباف و دکتر بابک حاجیان، به نمایندگی از سوی مهندس سید محمد غرضی حضور یافتند و نمایندگان دکتر حسن روحانی، دکتر محسن رضائی و محمد رضا عارف نیز علیرغم دعوت قبلی، غایب این برنامه مناظره بودند.

دشواری مبادلات ارزی با تهاتر کالا آسان می شود

 نماینده دکتر سعید جلیلی در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به برنامه های اقتصادی خود به تبیین برنامه تحقق اقتصاد اسلامی در سطح کشور پرداخت.

وی مسئله مهم در حوزه اقتصاد را موضوع تحریم دانست و گفت: مسئله بعدی موضوع نقدینگی بالا در اقتصاد کشور است. هدف اصلی از افزایش نقدینگی افزایش اشتغال بوده است اما شبکه بانکی ناسازگار باعث شده که این مبالغ به بخش سوداگری در بازار وارد شود.

عبدالملکی ادامه داد: علاوه بر عدم توزیع صحیح نقدینگی، با موضوع معوقات بانکی نیز مواجه هستیم که اگر بازپرداخت شود، راه نجات اقتصاد بوده و کمک بسیاری به اقتصاد کشور خواهد کرد.

وی گفت: مسئله بعدی مشکل در بخش ارز است که گروه اقتصادی ما در سه بعد برای آن چاره اندیشی کرده است. سیاست تثبیت نرخ ارز باعث می شود که تولید کنندگان و مصرف کنندگان تکلیف خود را با نرخ ارز بدانند. دشواری در مبادلات ارزی بین المللی نیز با تهاتر ارزی و نیز تهاتر کالا برطرف خواهد شد و مسئله دیگر که کاهش منابع ارزی بخاطر کاهش صادرات است نیز در ادامه مناظره مطرح خواهم کرد.

دست بانک مرکزی را در اجرای سیاستهای اقتصادی باز می گذاریم

نماینده دکتر علی اکبر ولایتی نیز در پاسخ به سوال اول مناظره در مورد چالش‌های نظام پولی و بانکی اظهار کرد: درحالی که سیاستگذار همه بانکها بانک مرکزی است، در چند سال اخیر استقلال بانک مرکزی حفظ نشده و دستورات متعدد و متناقضی به این بانک تحمیل شده است.

سوری افزود: بانک جزئی از دولت است و دولت خط مشی کلی خود را به بانک ابلاغ می کند اما نباید در امور اجرایی دخالت کرده و دستوراتی بدهد. یکی از اهداف دکتر ولایتی باز گذاشتن دست بانک مرکزی در اجرای سیاستهای آن است. بانک مرکزی نیز برای چاپ اسکناس باید نظام مند شود و تلاش کند که به اقتصاد کشور رونق بخشد.

نماینده دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: تلاش بانک مرکزی باید این باشد که ارزش پول ملی بیشتر شود. نباید سیاستهای بانک مرکزی غیراصولی شود و نیز باید تسهیلات به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد.

در این بخش از برنامه مناظره مجری برنامه خواستار توضیح راهکارهای دکتر ولایتی برای تحقق "باید" های مذکور شد که نماینده این نامزد با اشاره به اینکه برخی از این راهکارها را دکتر ولایتی بزودی اعلام خواهند کرد، گفت: اولین راهکار این است که قدرت و توان تولید و توسعه را در کشور افزایش دهیم تا بانکها از بحران کمبود پول خارج شوند و یکی دیگر از راهکارها، آسان سازی تسهیلات لازم برای توسعه تولید است.

به آسایش خاطر سرمایه گذاران می اندیشیم

نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل در ادامه این مناظره رادیویی با اشاره به اینکه همه مردم با معضلات بانکی کشور آشنا هستند، گفت: موضوعات پولی و بانکی یکی از موضوعات اصلی اقتصاد ماست که اگر بستری پاک برای توسعه آن وجود داشته باشد اقتصاد کشور رشد کرده و کیفیت زندگی مردم ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: با ساماندهی نقدینگی در کشور، مشکلات تولید به سامان خواهد شد. یکی از بحث های اساسی ما موضوع سرمایه گذاری است. توجه به سرمایه گذاری و کاهش فرار سرمایه ها و نیز تقویت ریال در کشور از اهم برنامه دکتر حداد عدال است.

رحمانی نیا گفت: بحث ارز یکی از وظایف بانک مرکزی است که قانونگذار برای آن قوانینی را در نظر گرفته است و نیز بسترهایی را برای آن پیش بینی کرده است اما متاسفانه در سالهای اخیر شاهد برخوردهای دستوری در تعین نرخ بهره بودیم که برای اقتصاد ما مضر بود.

وی تصریح کرد: برنامه ما این است که زمینه ای فراهم شود تا سرمایه گذاران بتوانند با طیب خاطر سرمایه گذاری کنند.

بانکها را با فناوریهای نوین نظارتی مجهز می کنیم

نماینده دکتر محمد باقر قالیباف نیز در ادامه این مناظره به تبیین برنامه های دکتر قالیباف برای ساماندهی  فوری اقتصاد کشور پرداخت و گفت: کنترل و کاهش قیمت کالاهای اساسی و نیز کاهش قیمت ارز در دستور کار ماست و سیاستهایی که دنبال کرده ایم برای تحقق این هدف اصلی است.

وی افزود: برنامه دوسالانه دکتر قالیباف در تمامی ابعاد بصورت همزمان اجرا خواهد شد اما نتیجه گیری از آنها بر اساس اولویت در طول زمان به ترتیب محقق می شود.
نماینده دکتر قالیباف گفت: علت مشکلات اقتصادی کشور سیستم بانکی است که اگر این سیستم به وظایف خود درست عمل کند، می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند. بانکهای ما سالهاست خود محور هستند و نیز بانک مرکزی در برابر تخلفات سکوت می کند و این همان علت معضلات اقتصادی کشور ماست.

یاوری افزود: کشور ما داعیه اقتصاد اسلامی در جهان را دارد و وجود این معضلات اقتصادی شایسته کشور ما نیست. بانکها خود نظارت و کنترل لازم را بر مطالبات پولی خود ندارند.
نماینده دکتر قالیباف ادامه داد: اولین اقدام در دولت قالیباف این است که سیستم بانکی به ابزارهای نوینی مجهز شود که قادر به نظارتهای ویژه بوده و بتواند به هدایت پول در مسیر صحیح آن منجر شود.

رابطه های مالی دولت را شفاف می کنیم

نماینده مهندس سید محمد غرضی در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه بانکها به دلیل منابع عظیم مالیشان جذابیت دارند، گفت: این مهم باعث می شود که بانکها با چالشهایی بیرونی و خارجی مواجه باشند.

نماینده مهندس غرضی تصریح کرد: تغیرات پی در پی قوانین و بیانیه ها از جمله چالشهای بیرونی بانکهاست که سیاستهای دستوری در بانکها نیز از این دسته چالشهاست.
وی افزود: یکی دیگر از چالشهای بیرونی بانکها سیاست های تکلیفی دولت هاست که همواره بر دوش بانکها بوده است و این باعث شده که بانکها برای رفع این فشارهای بیرونی باعث برخی معضلات اقتصادی شوند.
حاجیان گفت: بانکها برخی سیاستهای داخلی دارند که باعث می شود جریانهای نقدینگی کمتری به سمت تولید برود و نیز متاسفانه یک نظارت جامع و کامل بر تبادلات مالی در بانکها نیست.

وی افزود: سودهای گوناگونی که از سوی بانکهای متعدد عرضه می شود باعث بروز مسشکلات دیگری شده است که سه بعد این مشکلات، بی نظمی در معوقه ها، افسار گسیختگی در نرخ ارز و نیز نابسامانی در نقدینگی است. بانک مرکزی لزوما به سمت استقلال باید برود و سیاستمداران و دولتمردان باید نوع نگاه خود به بانک مرکزی را عوض کنند.

وی تاکید کرد: دست کشیدن از سیاست های تسهیلات تکمیلی مثل مسکن مهر و نیز انضباط مالی دولت و شفافیت رابطه های مالی از اهم راهکارهای دولت مهندس غرضی است.

نماینده دکتر سعید جلیلی که آغازگر بخش دوم این مناظره رادیویی بود مسئله استقلال بانک مرکزی را یادآور شد و گفت: این مهم در کوتاه مدت مقدور نیست ولی در بلند مدت باید محقق شود. دولت باید خود مقابل تخلفهای بانک مرکزی بایستد. اصرار دکتر جلیلی این است که دولت خود مدعی بانک مرکزی باشد. مهمترین کاری که در این عرصه باید انجام شود تکمیل تصویب و اجرای طرح تحول بانکی است که از سوی تیم اقتصادی دکتر جلیلی مطرح شده است.

نماینده دکتر حداد عادل در ادامه از نماینده دکتر جلیلی خواست تا شیوه این استقلال بانک مرکزی را تبیین کند که در پی ایشان، نماینده مهندس غرضی نیز خواستار توجه به مفهوم استقلال بانک مرکزی شد و گفت: تمایزی بین شمولیت رویکرد بانکی با آن بخش از حوزه هایی که دولت ورود می کند باید قائل باشیم.

نماینده دکتر حداد عادل در ادامه این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه استقلال بانک مرکزی نباید متاثر از تصمیمات سیاسی باشد، گفت: قوانین کشور در این زمینه ایراد دارد که در ادامه سخن ایشان، نماینده دکتر قالبیباف با اشاره به اینکه باید ابزارهای نظارتی خود را درست کنیم، گفت: تنها ابزار اخلاق کافی نیست. چگونه ممکناست در 100 روز همه مسائل اقتصادی حل شود که برخی نامزدها چنین شعاری را می دهند؟ ما قرار است که از روزهای اول با مردم صادقانه صحبت کنیم و دادن وعده های غیر ممکن برای مردم قابل قبول نیست.

نماینده دکتر ولایتی نیز استقلال مطلق بانک مرکزی را مردود دانست و گفت: معتقدیم که دستورها و بخشنامه های دیکته گونه از سوی دولت نباید به بانک مرکزی ارائه شود. اگر آقای دکتر ولایتی بخواهند که دستورات و اختیارات مورد نظر خود را به بانک مرکزی ابلاغ کنند دوباره مشکلات تکرار خواهد شد که قطعا اینگونه نخواهد بود.

وی ادامه داد: آقای ولایتی اعلام کرده است که هر 100 روز نتیجه برنامه های خود را به مردم اعلام می کنم. ایشان اعلام کردند که 14 صد روز دارند و در 100 روز اول از بانکها می خواهم که 6 ماه به کسانی که تسهیلات گرفته اند تنفس بدهند و این درصورتی است که قوانین اجازه بدهد.

نماینده دکتر قالیباف موضوع استقلال بانک مرکزی را فارغ از انتخاب این رئیس از سوی رئیس جمهور دانست و گفت: تجربه موفق کشورهای توسعه یافته این است که رئیس بانک مرکزی فردی توانمند باشد و سالهای بسیار بر سر کار بماند و ما باید به این سطح از فرهنگ مدیریت برسیم.

وی گفت: اعتقاد ما این است که کاهش نرخ کالاهای اساسی و تورم و نیز اصلاح نرخ ارز مهمترین برنامه ماست. با پشتوانه کارشناسان شاخصی که در اختیار داریم این تدابیر اندیشیده شده است. فزونی نرخ ارز، ظلمی به مردم است که اگر داعیه عدالت داشته باشیم باید این تورم را مدیریت کنیم و برنامه ها و تیمهایی که در مجموعه دکتر قالیباف فعال هستند تخصص و تجربه کافی دارند.

نماینده دکتر حداد عادل نیز در ادامه این مناظره اظهار کرد: دکتر حداد عادل در ارتباط با مسائل پولی به ثبات اقتصادی می اندیشند ایشان در پی اصلاح فرایند عرضه تسهیلات از بانکها هستند و نیز برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم به تسهیلات لازم می اندیشند. مردم برای گرفتن وام با مشکلات بسیاری مواجه هستند که دکتر حدادعادل این فرایند را شفاف و آسان خواهند کرد. برنامه دکترحداد عادل این است که دست هر تولید کننده صادقی را بفشارد.

نماینده مهندس غرضی نیز با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تنها نهاد کشورماست که تاثیر مستقیم در تمامی صنایع و دستگاه های دیگر دارد، گفت: مهندس غرضی 3 کلید واژه انتخاباتی دارند که یکی دولت ضد تورم، دومی رویکرد اسلامی و سوم، مدیریت نظام مند است. توجه به حوزه کاهش هزینه تولید و نیز کاهش قیمت تمام شده و ورود کالای رقابتی به بازار، مهمترین اهداف مهندس غرضی است.

نماینده دکتر جلیلی در ادامه این برنامه با اشاره به راهکارهایی در حوزه اقتصاد تصریح کرد: برخی از این راهکارها نیازمند آیین نامه ها و نیز برخی دیگر بر اساس ابلاغیه هایی ممکن است و در برخی دیگر نیاز به جابجایی مسئولین است.

وی در پایان تصیح کرد: بانکها در پی آن هستند که تسهیلاتی را داده و سودی را دریافت کنند و این، کارکرد بانک را ربوی می کند اما اگر بانکها در طرح ها شریک شوند دیگر تسهیلاتی را به طرح های ضعیف ارائه نمی کنند و اگر به طرحی تسهیلات دادند خود به توفیق آن طرح کمک می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها