در مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بررسی شد

آینده نگری نظام پولی و بانکی کشور

در مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بررسی شد

واکاوی دیپلماسی دولت یازدهم برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی

رادیو گفت وگو در سومین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی دیپلماسی نامزدها در مقابله با تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران پرداخت.
کد خبر: ۵۶۹۱۲۰
واکاوی دیپلماسی دولت یازدهم برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، در این برنامه راهکارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نامزدها در زمینه مقابله با تحریم های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان نامزدها پس از قرعه کشی صورت گرفته توسط خودشان، در جایگاه قرار گرفته و در چند دور، به سوالات مطرح شده درباره موضوع برنامه پاسخ گفتند.

در دور نخست، نماینده هر نامزد در فرصتی 5 دقیقه ای دیدگاه نامزد انتخاباتی خود را بیان نموده و در دور دوم، با رعایت اصول مناظره به نقد دیدگاه های یکدیگر درباره موضوع مطرح شده پرداختند. در دور آخر و پنجم برنامه نیز نمایندگان نامزدها 3 دقیقه فرصت یافتند که یک جمع بندی کامل در مورد موضوع برنامه داشته باشند.

در این برنامه، دکتر علی یحیوی نماینده دکتر سعید جلیلی، دکتر علی اصغر محمدی نماینده دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر علی خرمی، نماینده دکتر محمدرضا عارف، دکتر میثم امیری نماینده دکتر محمدباقر قالیباف، دکتر علیرضا آلادپوش نماینده مهندس سیدمحمد غرضی و دکتر علی زینی‌وند نماینده دکتر محسن رضایی حضور یافتند و نمایندگان دکتر حسن روحانی و دکتر حداد عادل علیرغم دعوت قبلی، غائبین این مناظره رادیویی بودند.

ظرفیت ایرانی و اسلامی کشور را برای مقابله با تحریم بکار می بندیم

نماینده دکتر محسن رضایی که بر اساس قرعه کشی بعنوان اولین نفر فرصت بیان دیدگاه های کاندیدای مورد نظر خود را یافته بود در ابتدای این مناظره با اشاره به اینکه تدابیری کوتاه مدت و بلند مدت برای مقابله با تحریم های اقتصادی نیاز است، گفت: بعید است پرونده هسته ای ایران به راحتی از شورای امنیت خارج شود و دراین راستا دولت باید اثر و فشار این تحریم های اقتصادی را از دوش مردم کم کند.

وی ادامه داد: 80 درصد شرایط فعلی کشور ناشی از سوء تدبیر داخلی و 30 درصد از آن ناشی از تحریم های اقتصادی است. لذا دولت با راهکارهای زود بازده مثلا کشاورزی و نیز حمایت از تولید ملی باید این تحریم های اقتصادی را دور بزند. ما باید هر چه سریعتر وابستگی خود را به نفت کم کنیم و نیز باید درآمدهای خود را برپایه مالیاتهای ساماندهی شده بنا کنیم.

نماینده دکتر رضایی افزود: چرا از ظرفیت ایرانی و اسلامی خود برای فرهنگ سازی و تاثیر بر افکار عمومی جهانیان کاری نکنیم که امنیت ملی کشور را فراهم نماییم.

با تحریم کنندگان برخورد قانونی می کنیم

نماینده دکتر عارف در ابتدای سخنان خود از ورود به بحث سوءتدبیر داخلی در حوزه اقتصاد امتناء کرد و گفت: آنچه امروز ما وارث آن هستیم، هم ناشی از سوء مدیریت است و هم ناشی از تحریم های اقتصادی و من در این مجال تنها در مورد تحریم های اقتصادی سخن خواهم گفت.
وی گفت: دکتر عارف از 3 زاویه به تحریم های اقتصادی نگاه می کنند که اولین آن مربوط به نواقص دیپلماسی در گذشته است و دوم، عدول واضعان تحریم های اقتصادی از چارچوبهای بین المللی است که باید با آن برخورد قانونی شود. بخش سوم، شیوه بکارگیری دیپلماسی برای مقابله با تحریم های اقتصادی است.

نماینده دکتر عارف افزود: در سوم مهر ماه 1384 اولین قطعنامه علیه ایران صادر شد که در آن ذکر شد که ایران صلح را نقض کرده است و در فاصله 6 ماه پرونده ما به شورای امنیت رفت و ما در آن 6 ماه فرصت داشتیم مانع رفتن این پرونده به شورای امنیت شویم که متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

وی ادامه داد: تحریم کنندگان از قطعنامه هایی استفاده کردند که برخی دوجانبه و برخی چند جانبه بود و ما با تدبیر بر همین ابعاد قطعنامه ها می توانیم راهبردهای مقابله با آن را ترسیم کنیم.

سیاست خارجی ما نیازمند وحدت ملی است

نماینده مهندس غرضی نیز در سخنانی اظهار کرد: برای بیان شیوه مقابله با ترحیم باید ابتدائا دیدگاه های سیاسی خود را ترسیم کنیم تا بتوانیم بر اساس آن شیوه های مقابله را تبیین کنیم. موضع سیاسی ما حفظ امنیت و ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران و حفظ فرهنگ و ارزشهای حاکم بر جامعه و نیز گسترش روابط با سازمانهای بین المللی است.

وی افزود: سیاست خارجی ما بر پایه عزت و حکمت و مصلحت است اما در بخش تحریم های اقتصادی آمریکا دشمن امروز ما نیست. ایراد بزرگی که به آمریکا وارد است این است که در 30 سال گذشته با تمام توانی که داشته است نتوانسته مشکلات خود را با ایران بر طرف کند.
نماینده مهندس غرضی گفت: آقای غرضی معتقدند که اگر در داخل کشور انسجام ملی و وحدت ملی را تقویت کنیم، سیاست خارجی ما تقویت می شود و اگر بصورت پر قدرت در سیاست خارجی برخورد می کردیم، به این نقطه امروز نمی رسیدیم.

وی ادامه داد: مقدمه تحریم های اقتصادی ارتباطهای سیاسی بین کشورها برای مشارکت دادن آنهاست و متاسفانه دولت ما در کار اقتصادی و سیاسی اهتمام کمی کرد چون برخورد با این امر را با هدایت و مشورت کارشناسان پیش نگرفت.

ذخیره کالاهای اساسی راه مبارزه با تحریم های اقتصادی است

نماینده دکتر قالیباف در ابتدای سخنان خود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را یادآور شد و گفت: بررسی دیپلماسی کشور در چند سال اخیر نشان از این بوده که این سه اصل به طور منظم جلو نرفته است و
دکتر قالیباف تلاش خود را می کند که از نظر سیاسی آثار تحریم های اقتصادی را کاهش دهد.
وی گفت: هر زمان با گفتمانی جدید مواجه بوده ایم که منجر به تحریم های اقتصادی شده است و بر این اساس، ما ضمن کارهای کوتاه مدت باید راههای بلند مدت را نیز در نظر داشته باشیم.
نماینده دکتر قالیباف ادامه داد: دومین راهکار این است که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را مورد حمایت قرار داده و با ذخیره سازی آن به نحوی آن را بین مردم تقسیم کنیم که دغدغه تامین بر طرف شود.

وی افزود: مورد بعدی ثبات بازار ارزی کشور است که باید در این روش بر اساس اولویتهای مورد نیاز جامعه اقدامات لازم را صورت دهیم.

تحریم های اقتصادی را در ائتلاف با کشورهای همسو دور می زنیم

نماینده دکتر علی اکبر ولایتی نیز در تبیین تدابیر کاندیدای مورد حمایت خود در مقابله با تحریم های اقتصادی اظهار کرد: بحث دیپلماسی مقابله با تحریم های اقتصادی بخشی از برنامه های کلی دولت در این مقطع باید باشد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با تحریم های اقتصادی ضمن تلاش برای تقویت روند فزاینده تحریم های اقتصادی باید بسوی لغو آنها تلاش ویژه ای را انجام دهیم. با توجه به تجربه دکتر ولایتی از مدیریت کشور در دوران دفاع مقدس ایشان برنامه های مشخصی را تدبیر کرده اند که اگر ملت شریف ایران به ایشان اعتماد کردند بالافاصله این راهکارها اجرایی خواهد شد.

نماینده دکتر ولایتی گفت: تقویت روابط با کشورهای همسایه کمک ویژه ای به ما می کند که بتوانیم مقابل تحریم های اقتصادی بایستیم و نیز تقویت رابطه با کشورهایی که تاثیر پذیری کمتری از کشورهای غربی دارند از این جمله است. غرب الان به این سمت رفته است که در موضوع انرژی ما را مورد هدف قرار دهد و لذا باید راهکارهای خاصی در این زمینه داشته باشیم.

تخصص جلیلی مقابله با تحریم های اقتصادی است

نماینده دکتر سعید جلیلی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سابقه تحریم های اقتصادی ایران از سوی امریکائی ها اظهار کرد: این تحریم های اقتصادی بطور پیوسته از سابق ادامه یافته است و در سالهای 1995 و 1996 به قطع رابطه کشیده شد.

وی افزود: از سال 2006 تحریم های اقتصادی یک جانبه شده و اتحادیه اروپا وارد می شود و تحریم های اقتصادی را تشدید می کند و به تحریم های اقتصادی 2009 کشیده می شود . این تحریم های اقتصادی فراسرزمینی شده است و شامل طرفهای تجاری ایران نیز می شود.

نماینده دکتر جلیلی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دومین جایگاهی است که به ابعاد مسائل امنیتی نظام اشراف دارد. بحث تحریم های اقتصادی در ماموریت شورای عالی امنیت ملی است و آقای جلیلی به این موضوع اشراف دارند اما چون مدیریت مقابله با تحریم های اقتصادی در اختیار دولت است خیلی از کارها انجام نمی شد.

در بخش دوم این مناظره رادیویی، نمایندگان کاندیداها در مناظره ای رو در رو، به نقد آرای یکدیگر در حوزه مقابله با تحریم های اقتصادی پرداختند.

نماینده دکتر ولایتی به اقتضای مباحث مطرح شده در مناظره به بیان تفاوت برنامه و راهکار در شعارهای کاندیداها اشاره کرد و گفت: سخنانی که حاضرین مطرح کردند بیان ریشه ها بود که بیانگر راهکار نیست. راهکار ما این است که رابطه با همسایگان را تقویت کرده و همکاریهای منطقه ای را توسعه دهیم. در همین زمینه کاندیدای مورد حمایت بنده بنیانگذار سازمان همکاریهای اکو بوده اند.

نماینده دکتر قالیباف در رد این اتهام که تنها از تاریخچه تحریم های اقتصادی سخن گفته شد اظهار کرد: گفتمان اصلی ما آینده پژوهی است و در این راه اولین راهکار در این است که سرمایه اجتماعی در کشور تقویت شود. متاسفانه بواسطه برخی سهل انگاری ها اکنون اعتماد کافی بین مردم و دولت برقرار نیست.

وی افزود: برنامه ما کلی نگر است و در جلسات متعدد بصورت جزئی قابلیت اجرایی یافته است.
نماینده مهندس غرضی نیز در تکمیل این دفاعیه گفت: هزینه ای که آمریکا تحمل می کند نشان از منافع عظیم این کشور برای به زانو درآوردن ایران است. شناخت این مهم راهکار اصلی برای به زانو در آوردن آمریکاست.

نماینده دکتر رضایی نیز گفت: می توان به کشاورز یارانه داد تا کشاورزی خود را متحول کند. باور کنیم که با تدبیرهایی که دکتر رضایی در این ابعاد کارشناسی کرده است مشکل سوء تدبیر بر طرف خواهد شد.

وی افزود: ما معتقدیم که بین نخبگان و مردم فاصله افتاده است و باید کاری کرد که مردم هر چه زودتر به عرصه سیاست برگردند . ما در منطقه باید اعتماد سازی کنیم تا بتوانیم موانعی را پیش روی تحریم های اقتصادی برقرار سازیم.

نماینده دکتر عارف نیز یادآور شد: برای مقابله با تحریم های اقتصادی باید به یک اجماع عمومی برسیم و نظر یک سازمان در این زمینه به تنهایی کافی نیست.

نماینده دکتر جلیلی در حمایت از دیپلماسی کاندیدای مورد نظر خود اظهار کرد: در شرایط تحریم های اقتصادی مهمترین اقدامی که قبل از همه برنامه ها باید تحقق یابد این است که دولتی روی کار آید که حرکت دشمن را خوب تشخیص دهد و نیز با شفایت کامل با مفاسد اقتصادی برخورد کند تا ماشین اقتصاد کشور در شرایط تحریم های اقتصادی به سلامت پیش رود. اگر دولت ریخت و پاش کند نخواهد توانست در شرایط تحریم های اقتصادی دوام بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
۰
۰
جالب است كه تمامی داوطلبان به یك اندازه زمان صحبت داشتند بعد شما در این مقاله از هر نفر 8 خط نوشتید ولی از آقای جلیلی بیش از یك صفحه !!!!؟؟؟ چرا ؟ این بیطرفی نیست/
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها