مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خشونت پلیس ترکیه علیه معترضان ضد دولتی در این کشور را محکوم کرد و خواستار خویشتن داری طرفین به منظور پایان درگیری‌ها و پیدا کردن راه حلی مسالمت آمیز شد.
کد خبر: ۵۶۸۳۳۸
ابراز نگرانی اشتون از ادامه خشونت‌ها در ترکیه

به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استفاده نامتناسب پلیس ترکیه از زور علیه معترضان ضد دولتی در این کشور را محکوم و درباره خشونت ها در ترکیه ابراز نگرانی عمیق کرد.

سخنگوی اشتون با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اشتون امیدوار است که تمام کسانی که مجروح شده اند، سریعا بهبود پیدا کنند و او خواستار خویشتن داری تمام طرفین برای پایان بخشیدن به خشونت ها است. گفت و گو باید به منظور پیدا کردن راه حلی مسالمت آمیز برای این موضوع آغاز شود.

در این خبر آمده است که تقریبا هزاران معترض در ترکیه دستگیر و 79 نفر زخمی شده اند و پلیس از گاز اشک آور علیه تظاهرات کنندگان استفاده کرده است.

تظاهرات در ترکیه در اعتراض به برنامه های نوسازی شهر و تخریب «قیزی پارک» در استانبول آغاز شده است.

هدف از این پروژه جنجالی کاهش تراکم اطراف میدان تقسیم است اما در عین حال شامل ساخت یک مرکز خرید کوچک در این پارک و بازسازی یک پادگان قدیمی زمان عثمانی نیز می شود. این در حالیست که قیزی پارک یکی از معدود فضاهای سبز باقی مانده در مرکز استانبول محسوب می شود.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه منجر به برگزاری بیش از 90 تظاهرات جداگانه دیگر در 48 استان از 81 استان این کشور شده است. ناآرامی ها در «آنکارا»، «ازمیر» و دیگر شهرهای ترکیه همچنان ادامه دارد.

بر اساس نوشته روزنامه «حریت»، حدود 20 هزار معترض در آنکارا به خیابان ها آمده اند و در اعتراض به سیاست های دولت آنکارا تظاهرات کردند و خواستار استعفای «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر کشورشان شده اند.

نظامیان نیز به منظور دور نگه داشتن تظاهرات کنندگان از محل اقامت نخست وزیر ترکیه مستقر شده اند.

پلیس ترکیه امروز یکشنبه نیز از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

اردوغان در عین حال که استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان را اشتباه خواند، اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای عقب نشینی در اجرای طرح های نوسازی دولت خود ندارد.

استفاده از گاز اشک آور توسط سازمان عفو بین الملل نیز مورد انتقاد قرار گرفته و این سازمان چنین حرکتی از سوی پلیس ترکیه علیه معترضان را نقض استانداردهای بین المللی حقوق بشر و خطری جدی برای سلامت توصیف کرده است.

این خبر در شرایطی گزارش می شود که جدیدترین گزارش ها از دستگیری بیش از هزار و 700 معترض در ترکیه خبر می دهند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها