گزارش

«اشک مریم» را در نیاورید

یکی از انواع گیاه لاله واژگون که در دشت لاله‌های الیگودرز واقع در استان لرستان می‌روید، اکنون به دلیل دخالت افراد سود جو و ناآگاه که اقدام به کندن این گل و پیاز آن می‌کنند، در حال نابودی است.
کد خبر: ۵۶۸۱۸۱

به گزارش ایسنا، این گل یکی از 12 هزار گونه گیاه نادر وشناخته شده در ایران است که بر خلاف سایر گونه‎های لاله و گل‎های دیگر از ساقه به سوی زمین برگشته است و به دلیل وجود قطرات آب در جام گل آن به «اشک مریم» شهرت دارد.

این گل زنگوله‎ای شکل به آفتاب کامل، رطوبت تا کمی خشک و دمای بین 18 تا 20 درجه سانتی‎گراد نیازمند و به هر نوع خاکی سازگار است.به طوری که در دامنه‎های سنگلاخی و صخره‌ای یا دشت می‎توان آنها را مشاهده کرد، اما ارتفاعات بالاتر از سطح دریا را بهتر می‎پسندد.دوام آن پس از چیدن 24 ساعت است و عموما قرمزرنگ است که البته انواع زرد تا حنایی آن نیز به صورت نادر وجود دارد که خطر انقراض آنها را تهدید می‎کند.عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان درباره این گیاه گفت: گونه لاله‎های واژگون زرد از انواع لاله‎های واژگون است که با ارتفاع بین 50 تا 80 سانتی‎متر به لاله گرگانی مشهور است.

مجید توکلی افزود: این گیاه جزء 15 گونه لاله واژگون در ایران است و در کوه‎های زاگرس رویش دارد که با وجود سایر گونه‎ها جمعیت آن محدودتر است و شاید به جرأت بتوان گفت که جزو گل‎های کمیاب و نایاب محسوب می‎شود.

این گیاه هر ساله در اوایل اردیبهشت به گل می‎نشیند. پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین، مسکن درد است.

وی تصریح کرد: در شهرستان الیگودرز دشت وسیعی مشهور به نام دشت لاله‎ها و منطقه کوه‎پریز و دره اسپر شهرستان دورود از زیستگاه‎های این گیاه محسوب می‎شود.در سال‎های قبل در میان کوه‎های ویلو و ویلک در شمال روستای گندمینه الیگودرز نیز این گیاه رویش داشته که اکنون به طور کامل از بین رفته است.وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد سودجو و ناآگاه با کندن گل‎ها و پیاز آنها تهدیدی جدی برای این گونه هستند و ما هر ساله شاهد کاهش تعداد گل‎های رویش‌شده در منطقه هستیم؛ به طوری که نسل این گونه، سیر قهقرایی را طی می‎کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها