مناظره زنده تلویزیونی8نامزدانتخابات ریاست جمهوری(2)

در بخش دوم مناظره هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجری برنامه پرسش‌هایی را مطرح کرد و از نامزدها خواست به این سوالات بصورت کوتاه یا با انتخاب یک گزینه پاسخ دهند.
کد خبر: ۵۶۷۵۶۰
مناظره زنده تلویزیونی8نامزدانتخابات ریاست جمهوری(2)

محمد رضا عارف و محسن رضایی تغییر در برگزاری دو نوبت بعدی مناظره ها را خواستار شدند و از رسانه ملی خواستند در برگزاری مناظره ها تجدید نظر جدی کند.

محسن رضایی با انتقاد از روش مناظره گفت: حاضرم با کارشناسان و نمایندگان نامزدها در موضوعات اقتصادی مناظره کنم.

محمد رضاعارف در ادامه گفت: راهش این بود که نمایندگان نامزدها را می خواستید و با آنها درباره سبک اجرای مناظره مشورت می کردید.

وی با بیان این که مردم باید در نهایت با مشاهده مناظره درباره نامزدها قضاوت کنند؛ اضافه کرد: مردم این روش مناظره را توهین آمیز می دانند.

مرتضی حیدری مجری برنامه درباره سبک برگزاری مناظره گفت: درباره نحوه برگزاری مناظره ها20سناریو با کمک کارشناسان و استادان دانشگاه بررسی و در نهایت تصمیم گیری شده است.

عارف در ادامه انتقاد خود با تاکید بر این که باید روش مناظره را از خود ما می خواستید؛ گفت: با چه مجوزی صدا و سیما تعیین تکلیف و مناظره را این گونه برگزار کرده است؟

روحانی نیز اظهار داشت: مردم نیز این نوع مناظره را توهین آمیز می دانند.

حیدری گفت: این نحو برگزاری برنامه بر اساس مصوبه ستاد تبلیغات انتخابات کشور صورت گرفته است.

حیدری افزود: نظرتان محترم است فردا نماینده هایتان بیایند اگر به مدل بهتری رسیدیم، اعمال می کنیم.

با این حال،محمدرضا عارف در بخش دوم مناظره اقتصادی که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد، به هیچ کدام از سوالات تستی مجری برنامه پاسخ نداد.

 



 در بخش دوم مناظره هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجری برنامه پرسش‌هایی را مطرح کرد و از نامزدها خواست به این سوالات بصورت کوتاه یا با انتخاب یک گزینه پاسخ دهند.

متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:

سوال اول: در شرایط فعلی آیا با پیشنهاد کارفرمایان برای کاهش حق کارفرمایان از بیمه تامین اجتماعی موافقید یا خیر؟

غرضی: خیر

قالیباف: خیر

ولایتی: این سوال کامل نیست و باید دید چه چیزی تولید می‌شود

جلیلی: سوال کامل نیست

حدادعادل: خیر

عارف: نظری ندارم

رضایی: سوال غلط است

روحانی: برای کوتاه مدت، آری

سوال دوم: آیا با کاهش مالیات شرکت‌ها برای تشویق تولید و سرمایه‌گذاری موافقید؟

قالیباف: سوال دارای مشکل است ولی من با رابطه درآمد و مالیات موافقم و با کاهش مالیات برای شرکت‌های تولیدی موافق هستم

جلیلی: سوال کافی نیست

حدادعادل: با کاهش مالیات موافقم

عارف: نظری ندارم

رضایی: کاهش مالیات برای شرکت‌های تولیدی

روحانی: برای کوتاه مدت آری

سوال سوم: در انتخاب وزرا و مدیران ارشد، کدام ویژگی اولویت اول شماست؟ 1- تجربه / 2- تخصص / 3- پاکدستی / 4- تدبیر

رضایی: امام فرمودند کشور را به دست اهل آن بسپارید

روحانی: سوال درستی نیست؛ همه با هم امکان‌پذیر است

غرضی: می‌گویند کسی که سابقه اجرایی نداشته باشد و کارآمدی خود را در جامعه به مردم نشان دهد، انتخاب نشود

قالیباف: تقوا را اولویت قرار می‌دهم

ولایتی: هرچهار گزینه با هم

جلیلی: سوال غلط است

عارف: من که گفتم کاملا مخالفم با این رویه چون من سوالات تستی را 40 - 50 سال پیش جواب داده‌ام

سوال چهارم: با توجه به درآمد محدود حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ 1- کاهش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه / 2- کاهش یارانه نقدی / 3- افزایش قیمت بنزین برای تامین منابع یارانه

رضایی: هیچ‌کدام؛ سوال غلط است

غرضی: با یارانه‌ای که کمک به تورم کند مخالف هستم

قالیباف: سوال غلط است

ولایتی: سوال غلط است

جلیلی: سوال غلط است

حدادعادل: این سوال را سوال خوبی نمی‌دانم

سوال پنجم: شب عید که تقاضای میوه افزایش می‌یابد، برخی از کارشناسان دولت، واردات میوه را به منظور تنظیم بازار، توصیه می‌کنند. شما به کدامیک معتقد هستید: 1- محدودیت واردات در حمایت از باغداران انجام شود، 2- واردات میوه برای تنظیم بازار برای رفاه مصرف‌کننده؟

روحانی: حمایت از کشاورزان باید انجام شود. البته کشور ما دارای آب و هوای متفاوتی است. منظورتان کدام شب عید؟ تا آب و هوا چه باشد. لذا معتقدم سوال اشکال دارد

غرضی: ایران شما همه نوع میوه تولید می‌کند، ظرف 10 سال می‌توان تولید را افزایش داد. لذا معتقدم که واردات برای تنظیم بازار به منظور رفاه مصرف‌کننده غلط است

قالیباف: تعادل بازار

ولایتی: حمایت از کشاورزان

جلیلی: واردات میوه برای تنظیم بازار به منظور رفاه مصرف‌کننده

عارف: نظری ندارم

رضایی: با دادن یارانه سبز نیازی به واردات نداریم

سوال ششم: برای لایحه بودجه سال 93 کدام‌یک را در اولویت افزایش بودجه قرار می‌دهید؟ 1- توسعه روستاها / 2- توسعه فناوری اطلاعات / 3- افزایش وام ازدواج

ولایتی: توسعه روستاها

جلیلی:‌ توسعه روستاها

حدادعادل: توسعه روستاها

عارف: نظری ندارم

رضایی: توسعه روستاها

روحانی: سوال اشکال دارد ولی با توسعه روستاها موافقم

غرضی: شما سوال اول را از من نپرسیدید. من معتقدم تا وقتی که نرخ ارز تثبیت نشود و تورم کنترل نشود کارهای اقتصادی جواب نمی‌دهد. درباره سوال دوم هم معتقدم که توسعه فناوری اطلاعات از مبنا

قالیباف: اولویت اول را به فناوری اطلاعات آن هم از مناطق دور دست

سوال هفتم: برای توسعه صنعت و اشتغال کدام‌یک را در اولویت قرار می‌دهید؟ حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یا سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و مادر؟

جلیلی: حمایت از بنگاه‌های تولیدی

حدادعادل: سوال درست نیست می‌تواند هر دو با هم باشد

عارف: نظری ندارم

رضایی: اینها حلقه‌های متصل به هم هستند و به نظرم سوالات نباید اینگونه تنظیم می‌شد

روحانی: مورد اول

غرضی: معتقدم که باید در ابتدا تورم کنترل شود و نرخ ارز ثابت شود تا این مسائل نیز حل شود

قالیباف: در برخی از موارد صنایع کوچک و در برخی از موارد صنایع مادر

نظر کاندیداها درباره عکس‌هایی که صداوسیما در مناظره نشان داد

در ادامه بخش دوم از اولین دور مناظره نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، عکس‌هایی با مضامین مختلف نمایش داده شد و هشت کاندیدای حاضر، نظر خود را درباره آنها بیان کردند.

مضمون این عکس‌ها و پاسخ نامزدهای انتخابات بدین شرح است:

عکس 1: تصویری از یک زمین کشاورزی با ماشین‌آلاتی که در آن مشغول به کار هستند.



غرضی: این عکس مربوط کشاورزی و تراکتور و این چیزهاست. بیچاره آن کشاورزی که کشت کرده و دولت گندم او را 750 تومان می‌خرد در حالی که عراقی آن را 1200 تومان می‌خرد.

قالیباف: این عکس نشان‌دهنده سرمایه گذاری در کشاورزی با وجود تکنولوژی و امکانات لازم است. همچنین اولویت استفاده از سیستم مکانیزه در کشاورزی را نشان می‌دهد.

ولایتی: مکانیزه کردن کشاورزی از ضرورت‌هاست.

جلیلی: از ظرفیت بخشی از کشور استفاده می‌شود و این می‌تواند به سایر مناطق تامین یابد.

حداد عادل: مزرعه‌ای زیبا و سرزنده را نشان می‌دهد که امیدوارم همیشه خرم و شاداب بماند این عکس به ما یادآوری می‌کند که می‌توانیم زمین‌های کوچک کشاورزان را از طریق تعاونی‌ها قابل کشت کنیم.

عارف: با این سبک کار مخالفم اما به احترام مردم پاسخ می‌دهم. مکانیزه کردن کشاورزی برای افزایش بهره‌وری و تجمیع زمین از مسائلی است که باید به آن توجه شود.

رضایی: برداشت گندم در هر هکتار گاهی زیر یک تن است. باید کشاورزی را پیشرفته‌تر کرد تا بتوانیم درآمد هر هکتار را به معنای واقعی افزایش دهیم.

روحانی: برای توان رقابت و بهره‌وری بییشتر باید به سمت مکانیزه کردن کشاورزی برویم.

عکس 2: انبوهی از آپارتمان‌ها و تصویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر روی یکی از این آپارتمان‌ها.



قالیباف: این تصویر به موضوع مسکن مربوط است و بحث‌هایی مثل تکنولوژی، زیرساخت‌ها، جلوگیری از تراکم و گرانی مسکن را نشان می‌دهد. معماری اسلامی نیز در طراحی شهری به چشم نمی‌خورد که اکنون زمان توضیح آن نیست.

ولایتی: نوسازی بی‌هویتی است که معلوم نیست کجاست. متاسفانه شهرهای ما برای رعایت صرفه‌جویی و افزایش مسکن هویت خود را از دست داده‌اند.

جلیلی: تامین مسکن متناسب با فرهنگ و معماری اسلامی و نیاز بومی باید باشد که در این تصویر نیست.

حدادعادل: من در این تصویر دو جنبه را می‌بینم یکی اینکه در این خانه‌ها افرادی صاحب مسکن شدند که از این بابت خوشحالم اما از اینکه اگر عکس رهبری و امام روی این ساختمان نبود معلو نمی‌شد که به کدام کشور تعلق دارد متاسفم.

عارف: در این مجموعه هویت ایرانی و اسلامی را نمی‌بینم.

رضایی: شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی بحث‌های هویت دینی و ملی ما است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید اجازه دهد که به این شکل درآید یعنی جناب آقای حدادعادل و دوستانش در این شورا. معماری باید اسلامی باشد، این تصویر با مسکن مهر سازگاری دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ضوابطش را در آورد. انتقاد کردن از دیگران کافی نیست.

حدادعادل در پاسخ به رضایی گفت: مجمع تشخیص هم بی‌تقصیر نیست.

رضایی: مجمع ضوابطش را ابلاغ کرده است.

روحانی: تولید مسکن انبوه و ارزان قیمت ضرورت است اما نباید خوابگاه درست کنیم، باید شهرک درست کنیم که امکانات رفاهی هم داشته باشد.

غرضی: تبلیغات مسکن مهر به این صورت است، دو پدیده شوم در این تصویر می‌بینم پولی که از بانک آمده و بخشی از تورم را حمل کرده است، دوم اینکه این ساختمان باید 100 سال عمر کند اما می‌بینم که 20 سال هم عمر نمی‌کند.

عکس 3: تعداد زیادی خودرو در یک معبر ترافیکی.



ولایتی: این یک تراکم ترافیک است که بلای جان شهرهای بزرگ ماست. اگر درست آسیب‌شناسی شود، مسائل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو باید افزایش پیدا کند.

جلیلی: الگویی از توسعه غیرمتراکم.

حدادعادل: تا وقتی که تولید خودرو به همین میزان باشد، رفت و آمد در شهر به همین شکل خواهد بود.

عارف: مشکل ترافیکی تهران که دستگاه‌های ذی‌ربط برای آن کاری انجام ندادند، فقط پاسکاری شده و کاری برای تولید آلودگی انجام نشده است.

رضایی: محیط زیست در ایران به شدت در حال تخریب است. این فقط مختص به تهران هم نیست. گرد و غبار در 11 استان جنوبی کشور به شدت وجود دارد. ما فکر می‌کنیم تهران فقط ایران است اما غبار از این هم وحشتناک‌تر است. دریاچه ارومیه و خیلی از مسائل دیگر هم هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

روحانی: اتلاف وقت و انرژی. آلودگی محیط زیست زمینه آلودگی هوا را به وجود آورده و راه‌حل آن توسعه وسایل حمل و نقل عمومی است.

غرضی: شهر غیرقابل سکونت، نگرانی از بین رفتن پول مردم، بنزین و...؛ خدا به ما رحم کند.

قالیباف: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، از بین جان و روان مردم. آقای عارف صحبتی در این مساله کردند که گفتند مسئولان کارشان را انجام ندادند، اما ما در زمان دوره اصلاحات که خودشان ایشان معاون اول بودند، 18 ماه پشت در جلسات دولت با مدیریت ایشان معطل ماندیم تا معلوم شود صاحب آلودگی هوا کیست. در اینجا کارها یا بی‌صاحب هستند یا چند صاحب. آلودگی محیط زیست یکی از چیزهای بی‌صاحب است که هیچ‌کس هم مسئولیتش را برعهده نمی‌گیرد نه دولت و نه سایر سازمان‌ها.

عارف نیز گفت: در آن زمان ایشان (قالیباف) مسئول نیروی انتظامی بودند و احمدی‌نژاد هم شهردار بود. هیچ‌کدام هم مسئولیت را قبول نمی‌کردند. بعد هم قالیباف شهردار شد و احمدی‌نژاد رییس دولت اما باز هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

قالیباف پاسخ داد: رییس دولت باید در این مورد تصمیم بگیرد. وقتی دولت صاحب نداشته باشد، همین می‌شود. چون سایر بخش‌ها نمی‌توانند در مورد آلودگی هوا تصمیم بگیرند.

عکس 4: یک کشتی با حمل بار در دریا



جلیلی: ظرفیت بزرگی برای شکوفایی کشور در زمینه فعالیت دریاها است که باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

حدادعادل: اگر کالایی که بار کشتی است صادرات باشد خوشحال هستم اگر واردات باشد نگرانم.

عارف: ظرفیت کشتیرانی کشور را نشان می‌دهد و من هم آرزوی آقای حدادعادل را دارم که اگر واردات باشد جای نگرانی وجود دارد و اگر صادرات باشد بسیار خوب است.

رضایی: ما 150 هزار دریانورد و بیش از سه هزار شناور در کشور داریم که متاسفانه از اکثر اینها استفاده نمی‌شود و بسیاری از کشتی‌ها نیز در تنگه هرمز قرار دارند و در بخش بیمه نیز کشتی‌ها با مشکل مواجه هستند اما این تصویر نمادی از آینده است که وضعیت اسف‌بار امروز را نشان می‌دهد.

روحانی: این تصویر نشان می‌دهد که حمل بار با کشتی بهترین و ارزان‌ترین مسیر حمل و نقل است اما چرا این همه مشکل درست شده باید دولت آینده برای این مساله فکری بکند.

غرضی: ساحل و دریای زیادی در کشور داریم و بنده 30 سال پیش هم دلم می‌خواستم اشتغال دریا ایجاد شود و از این موهبت الهی استفاده شود اما متاسفانه ما از این موضوع غفلت می‌کنیم. خیلی دلم می‌خواهد که این اتفاق به وجود آید. از کشورهای دیگر در اقیانوس هند برای ماهیگیری آمده و ماهیانه 500 تا سه هزار تن ماهی می‌گیرند اما ما عقب افتادیم.

قالیباف: حمل و نقل با کشتی مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه است و توجه به سیاست‌ها در زمینه حمل و نقل دریایی در شمال و جنوب می‌تواند بهترین راه باشد به شرطی که منطبق بر سیاست‌های رشد اقتصادی عمل شود. فرقی نمی‌کند که واردات باشد یا صادرات. مهم این است که قاچاق نباشد.

ولایتی: این تصویر یک وسیله حمل و نقل راحت را نشان می‌دهد که برای صادرات و واردات از این کشتی‌ها استفاده می‌شود اما ما باید در بنادر خودمان نیز شرایط لازم را فراهم کنیم اما آنطور که باید اسکلت‌سازی انجام نشده است در حالیکه ما می‌توانیم از خوزستان تا چابهار از این وسیله استفاده کنیم.

عکس 5: بیمارستان



حدادعادل: امیدوارم روزی برسد که همه مردم ما به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان دسترسی داشته باشند.

عارف: عکس بیانگر بیماری است که جراحی شده و در حال انتقال او به اتاق عمل هستند. ما باید به سلامت مردم فکر کنیم تا ان‌شاءالله سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند و به همان سقف 30 درصد برسد.

رضایی: باید به سلامت مردم توجه کرد و ان‌شاءالله کاری کنیم تا بیماران ما در هنگام بیماری جز دغدغه بیماری خود، به چیز دیگری فکر نکنند. من به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم. سه شهر سلامت ایجاد می‌کنم. ما در زمینه پزشکی مزیت‌های نسبی خوبی داریم و می‌توانیم برای درآمدزایی استفاده کنیم.

روحانی: با احترام و تواضع به تمام پزشکان، متخصصان و پرستاران. به نظرم باید تلاش کنیم تا مردم در هنگام بیماری سهم کمتری از هزینه‌های درمانی را بپردازند و بیشتر آن را بیمه بپردازد و سهم بیمه افزایش پیدا کند.

غرضی: باید به حال بیمار، گریست. از آن طرف پزشکان عزیز نیز باید تمام زندگی خود را صرف کنند برای معالجه بیماری‌های جدیدی که ناشی از تغذیه نادرست است. در حال حاضر می‌گویند 12 میلیون نفر در کشور ما اضافه وزن دارند و پزشکان ما باید زحمت بکشند تا این بیماری‌ها را معالجه کنند. ما باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها برویم و بر این مقوله تاکید کنیم.

قالیباف: ما باید به موضوع بهداشت، سلامت، درمان و بیمه بیمار توجه کنیم به نحوی که 70 درصد از هزینه‌های درمان را بیمه بپردازد و 30 درصد را مردم بپردازند. از طرف دیگر باید به علم، تخصص و تکنولوژی توجه کنیم و به مسائل عاطفی و انسانی در برخورد به بیماران توجه شود.

ولایتی: ما در زمینه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و این تصویر پیشرفت‌های ما را در زمینه درمان نسبت به قبل نشان می‌دهد و اوایل انقلاب برای بیماری‌های ساده، بیماران به خارج اعزام می‌شدند ولی اکنون بسیاری از بیماری‌ها در داخل معالجه می‌شود. این بیمارستانی که نشان داده شده، بازسازی شده و دارای تجهیزات است. ان‌شاءالله همه بیمارستان‌های ما اینگونه باشد. ما باید به سمت معالجه رایگان حرکت کنیم. در برنامه پنجم پیش‌بینی شده که سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمان 30 درصد باشد و ان‌شاءالله ما باید در برنامه‌های بعدی به سمتی برویم که این رایگان شود.

جلیلی: وظیفه دولت این است که کاری کند که بیمار در هنگام بیماری به چیزی جز مشکلات بیماری نیندیشد و نگرانی بابت هزینه‌های درمانی نداشته باشد و اینگونه نباشد که کسانی به دلیل مالی،‌ جغرافیایی و دوری از مراکز درمانی نتوانند از امکانات سلامت برخوردار باشند.

عکس 6: زمینی که بصورت لایه لایه حفاری شده بود



عارف: این بیانگر دره‌ای است که شبیه آن در کشور ما فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست در صنعت گردشگری است. از اولویت‌های ما برای ارتقای معادلات فرهنگی، افزایش ثروت و ایجاد اشتغال است.

رضایی: این معدن سنگ آهن یا مس است که اتفاقا نزدیک یزد و سمت کرمان است و خاکبرداری هم شده است. ما باید خام‌فروشی را تمام کنیم. متاسفانه خاک به این مهمی را برمی‌دارند و خام می‌فروشند که این آسیب جدی وارد می‌کند.

روحانی: این یک معدن است و آن هم معدن ارزان. بسیاری معادن در دنیا هستند که در عمق زیاد برای استخراج تلاش می‌کنند اما این شبیه معدن مس است که من چند جا از آن بازدید کردم.

غرضی: معدن متروکه‌ای است که صاحبش حتما فراری شده،‌ معدن رها شده، تورم پوست آن آدم را کنده و حتما صاحبش در زندان است.

قالیباف: فکر می‌کنم یک نمونه از تخریب محیط زیست است. حتما ممکن است باطله‌برداری از یک معدن بوده که کارشناسی غیرمنطقی انجام شده است؛ چراکه معلوم است رها شده و بعد هم در آینده حتما اگر نزدیک شهر باشد مرکز انبوه زباله و معضلات بعدی می‌شود که نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی و تخریب محیط و اقتصاد کشور و تلف کردن ماشین‌آلات و تجهیزات است.

ولایتی: کار عمرانی رها شده و غیرفنی است که غیرمنصفانه بهره‌برداری شده است. بسیار آموزنده است. ممکن است بخشی از عللی که موجب شده رها شود این است که تعداد زیادی از پروژه‌ها به خاطر فقدان بودجه عمرانی نیمه کاره مانده است.

جلیلی: بخشی از ظرفیت کشور است که احتیاج به مدیریت صحیح برای استفاده حداکثری از آن دارد.

حدادعادل: یادآور ثروت عظیم کشور ماست، از حیث منابع زیرزمینی و معدن و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم در کویر معدن داریم و همه‌جای ایران صاحب ثروت‌های خدادادی است و منتظر عزم و اراده ملت با دولت خوب است که ان‌شاءالله این ثروت‌ها بالقوه به فعلیت برسد.

عکس 7: تصویری حاکی از وجود جمعیتی انبوه از مردم در یک بازار



رضایی: این بازار، مردم را نشان می‌دهد. پول در جیبشان نیست یا اگر پولی داشته باشند، اجناس گران شده و مردم قدرت خرید ندارند. ما باید قدرت خرید را به مردم بازگردانیم. همچنین جمعیتی که نشان می‌دهد ما فضای مناسبی برای اینکه مردم در اعیاد و جشن‌ها از آنها استفاده کنند نداریم.

روحانی: این بازار نشانگر مشتریانی است که باید در شرایطی باشند که قدرت خرید داشته باشند.

غرضی: با متاع‌هایی که وجود دارد و بازار چنین شلوغ است، خیلی تلاش کردند که مردم را به بازار بکشانند.

قالیباف: تصویر نشانگر شور و نشاط به مناسبت یک عید یا جشن در یکی از شهرهای پرجمعیت کشور نیز است. کنار این شادی و نشاط، نجابت و صبر و حوصله مردم ما را نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

ولایتی: بازار پر رونقی است که مردم آمده‌اند اجناس بگیرند. بازاری که باید شکل سنتی خود را حفظ می‌کرد، مثل بازار تبریز و اصفهان و علاوه بر محل خرید و فروش بودن میراث فرهنگی ما بود.

جلیلی: برشی از جمعیت کشور ماست که نشانگر وجود فرصت جمعیت جوان است که با یک مدیریت مناسب برآیند آن می‌تواند پیشرفت کشور باشد.

حدادعادل: معماری و شهرسازی اسلامی را در این بازار می‌بینیم. امیدوارم بازارهای ما همواره پررونق باشد. انبوه جمعیت نیز یادآوری می‌کند که در دولت آینده سیاست‌های جمعیتی را مراقبت کنیم که جمعیت کشور منفی نشود.

عارف: این تصویر یکی از بازارهای تهران است که زمانی یکی از مراکز اصلی تجاری بود اما امروز رونق خود را از دست داده است. امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار، شرایط تجاری و اقتصادی مردم بهبود پیدا کند. نگاه مردم هم که به سمت مغازه‌ها نیست نشانگر شرایط اقتصادی نامناسب است و مردم تنها در جایگاه تماشاچی‌اند.

عکس 8: تصویر یک ساعت دیواری که روی 7:15 متوقف شده بود



روحانی: باید خیلی وقت‌شناس باشیم و حواسمان به این باشد که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم. همه این فرصت‌ها زود از بین می‌رود.

غرضی: عمر در گذر است و آدم کارهایی که انجام داده یا نداده‌اند، به حسابشان نوشته می‌شود. هر روز آدم باید آماده باشد که این اتفاق بیفتد.

قالیباف: سرعت غیرقابل برگشت چه جهت امور مادی و چه معنوی، انضباط و مدیریت در کار، پاسخگو بودن به خدا، مردم و وجدان خودمان.

ولایتی: این سوره قرآن، وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ... انسان که عمری خودش را از دست می‌دهد، در حال زیان‌کاری است، مگر آنچه را که قرآن گفته انجام دهد.

جلیلی: باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و مدیریت کرد و از دست نداد.

حدادعادل: شعری در کتب قدیمی داشتیم که می‌گفت تیک تیک ساعت چه گوید، گوش‌دار، یادآور این کلام حکیمانه معصوم است که قدر وقت را بدانید. من امیدوارم ملت ایران، قدر حکومت ایران اسلامی را بدانند و به آبادانی و شکوفایی برسند.

عارف: این عکس نشان‌دهنده این است که وقت کشر را باید غنیمت بشماریم که امروز متاسفانه صداوسیما رعایت وقت مردم را نکرد.

رضایی: مهم‌ترین مشکل ما عدم مدیریت زمان است. وقت همه مردم و دولتمردها همین‌طور مصرف می‌شود و نتیجه و گذران آن چندان مهم نیست. اعتراض من به تست و عکس نبود، بلکه به کل مناظره اعتراض داشتم.

مرتضی حیدری مجری مناظره‌ها نیز به این انتقاد رضایی پاسخ داد: دوستان نسبت به برخی از سوالات موضع داشتند اما اینها تصمیماتی است که طی 20 - 30 سال گذشته گرفته شده و در برخی دولت‌ها انجام شده. ما می‌خواستیم مشخص کنیم که اولویت شما کدام است؛ چراکه نمی‌شود به همه‌چیز پرداخت و همه را در اولویت قرار داد وقتی محدودیت بودجه دارید، باید به سمتی بروید که نمی‌شود همه چیزها در آن باشد. این سوالات تست نیست بلکه خواستیم بگوییم رویکرد دولت شما نسبت به مسائل کلان چیست.

جمع‌بندی صحبت‌های کاندیداها در پایان اولین روز مناظره

هشت کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از حدود چهار ساعت مناظره، به جمع‌بندی صحبت‌های خود در اولین روز از برگزاری این مناظره‌ها در صداوسیما پرداختند.

مشروح جمع‌بندی سخنان کاندیداها به شرح زیر است:

غرضی: از صداوسیما تشکر می‌کنم اما باید یک مقدار عرصه تحقیقات میدانی را افزایش دهند برای اینکه در صحبت‌های کاندیداها و عملکرد صداوسیما این نتیجه حاصل شود که تعداد بیشتری پای صندوق‌های رای بیایند. تصورم این است که اگر وسیع‌تر و سازمان یافته‌تر عمل شود تعداد بیشتری پای صندوق‌های رای می‌آیند والا هدف دیگری نیست در اینکه ما چه می‌گوییم یا صداوسیما چگونه عمل می‌کند.

قالیباف: از همه ملت عزیز تشکر می‌کنم که بالاخره چهار ساعت توفیق داشتیم در جمع مردم چه آنهایی که مشغول کار هستند یا افرادی که در جمع خانواده هستند، باشیم. خدا را شاکرم و امیدوارم اگر خیر بنده بر این باشد که در خدمت ملت باشم، حماسه سیاسی توسط آنها و حماسه اقتصادی با بنده و همکاری دولت آینده فراهم شود. این اطمینان را می‌دهم که برنامه مدونی برای دولت یازدهم در 24 فصل آماده شده که مردم در بلاتکلیفی نباشند.

قالیباف پس از ایراد سخنان خود، کتابچه‌ای را که برای برنامه‌هایش در آن تدوین شده است نشان داد.

ولایتی: ما در مسیر چشم‌انداز بیست ساله به سمتی حرکت کنیم که موجب احیای تمدن ایران شود و ایران به عنوان یک گوهر یک‌دانه در تاریخ بشر جایگاه خود را پیدا کند و کشور شماره اول دنیا باشد.

جلیلی: به برکت انقلاب اسلامی امروز کشور ما بیش از همیشه دارای افتخار و پیشرفت است و باید قدر این را بدانیم و نقاط قوتی که ما را به اینجا کشانده شناسایی کرده و تقویت کنیم، همچنان که نقاط ضعف را نیز بشناسیم و از آنها بپرهیزیم؛ البته در عرصه اقتصادی نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که در کنار سایر عرضه‌ها ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم و همان‌طور که به عنوان یک کشور مقتدر به شمار می‌رویم در عرصه اقتصادی نیز بتوانیم به این جایگاه برسیم.

جلیلی مطرح کرد که برنامه‌هایش تهیه شده و در پایگاه اینترنتی خود قرار دارد.

حدادعادل: من هم به ملت ایران مجددا سلام عرض می‌کنم و تاکید می‌کنم همان‌طور که توانستیم جنگ تحمیلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم، خواهیم توانست تحریم تحمیلی را نیز پشت سر بگذاریم و با مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی و همین‌طور دستیابی به وحدت ملی باید تلاش هوشمندانه و مجاهدانه همه مدیران، استادان، جوانان، کارگران و همه دو چندان باشد و یک انتخاب خوب و انتخابات خوب در 24 خرداد 92 داشته باشیم.

عارف: از مردم خوب و عزیز کشور که حوصله به خرج دادند و ما توانستیم نقطه نظر خود را مطرح کنیم، تشکر می‌کنم. امیدوارم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند و با مشارکت حداکثری روبه‌رو باشیم. انتظار داریم مردم با مطالعه برنامه‌ها و بررسی سلایق اجرایی به اصلح رای بدهند تا کشور را روی ریل پرشتاب پیشرفت و تعالی قرار دهیم. من با گفتمان معیشت، منزلت و عقلانیت را روی پایگاه شخصی‌ام قرار داده‌ام که مردم می‌توانند به آن مراجعه و از آن استفاده کنند.

رضایی: من آینده را بسیار روشن و امیدبخش می‌بینم که به فضل خدا در سال‌های آینده نه تنها تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاریم، بلکه از آن فرصتی تاریخی برای شکوفا کردن اقتصاد ایران می‌سازیم. ما مرد تبدیل هزینه‌ها به فرصت‌ها هستیم. در دفاع و در انقلاب نیز همین کار را کردیم و ان‌شاءالله ثابت می‌کنیم که با خیزش بزرگی که در جامعه ما بوجود می‌آید و با نوسازی دولت و برنامه‌هایی که تنظیم شده، یک بار دیگر عظمت قدرت مردم ایران را به نمایش می‌گذاریم. همه امیدم بعد از خدا به جوانان امروز کشور هستند که مثل مهدی باکری‌ها، حسین خرازی‌ها و احمد کاظمی‌ها آنها را به صحنه می‌آوریم و ورق را به لطف پروردگار برمی‌گردانیم.

روحانی: تشکر می‌کنم از همه بینندگانی که حوصله کردند برنامه را تماشا کردند و دقت کردند. دولت من دولت تدبیر و امید است. من خودم را در برابر فقر مردم و مشکلات آنها مسئول می‌دانم. مخصوصا اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که دارای درآمد ثابت هستند، کارگران، کارمندان و بویژه بیماران صعب‌العلاج تلاش می‌کنم همه را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهم. کاری می‌کنم که مردم حق انتخاب داشته باشند و در بیمه رقابتی بتوانند بیمه موردنظرشان را انتخاب کنند. شعار اصلی من نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاقی و تعامل سازنده با جهان است.

حیدری مجری این مناظره نیز در پایان، ضمن تشکر از نامزدهای انتخابات، از آنها خواست تا اگر پیشنهاداتی برای مناظره بعدی تلویزیونی دارند، آن را از طریق ستادهای انتخاباتی به صداوسیما منتقل کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به کاندیداها گفت که هشت سوال مطرح شده را در اختیار ستادهای کاندیداها برای بررسی خواهد گذاشت؛ چراکه به گفته وی سوال‌ها غلط نبوده بلکه هدف این بوده که رویکرد دولت مدنظر هریک از کاندیداها را نشان بدهد. (ایسنا - واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
م . د . مهندس كامپیوتر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
۰
۰
آفرین بر رسانه ملی ، آقای عارف عزیز اگر شما رئیس جمهور ما شوی و در یكی از جلسات مهم از كوره در بری و قهر كنی و یا به جای معادن كشور بگی : این بیانگر دره ای است كه شبیه آن در كشور ما فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست در صنعت گردشگری است. از اولویت های ما برای ارتقای معادلات فرهنگی، افزایش ثروت و ایجاد اشتغال است و ... كه فاتحه كشور خونده است برادر عزیز سعه صدر داشته باش كمی هم مطالعه كن شما كه بچه یزدی چه طور معدن رو با دره اشتباه می كنی ----- آقای رضایی لطفا كمی لبخند --- آقای غرضی لطفا كمی امید به آینده ، كمی احترام به تلاشهای شبانه روزی دولتمردان گذشته --- و توصیه ای به همه نامزدهای عزیز و آن اینكه اگر شما هم مثل دولت دهم و نهم دچار تحریم های متعدد می شدید می توانستید جلوی تورم و گرانی را بگیرد البته دولت نهم و دهم اشكالات زیادی داشت : عدم امنیت مدیریت ، بداخلاقی سیاسی ، تصمیمات غیر كارشناسانه ، تحلیل بردن شخصیت و جایگاه رئیس جمهور و بد تر از همه بی اعتنایی های زیاد به ولایت فقیه ... امید واریم با وجود نامزدهای محترم كه در این مناظره خودی نشان دادند و الحق والانصاف نقاط قوت زیادی هم دارند بتوانیم عیوب دولت دهم را با آرامش و دور از تندروی برطرف و محاسن آن را تقویت نماییم . همه آنان را كه قلبشان برای پیشرفت و سربلندی ایران اسلامی می تپد را دوست داریم و دستشان را به نشان همراهی می فشاریم خدایا چنان كن كه پایان كار تو خشنود باشی و ما رستگار ..........
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
۰
۰

من با آقای عارف هم عقیدم این مناظره نبود یعنی چی سوال تستی میپرسن از نامزدا.خوب شد آقای عارف و آقای رضایی اعتراض كردن من كه داشتم كلا ناامید میشدم .4سال پیش مناظره ها خیلی بهتر بود
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
۰
۰
با سلام از برگزاری خوب اولین برنامه مناظره انتخاباتی تشكر میكنم، اتفاقا سوالهای تستی هم جالب بود، چون نحوه برخورد كاندیداها هم با این موضوع، شناختی از كاندیداها به ما داد كه شاید جواب مناسب به اون سوال هم این شناخت رو نمی داد، رییس جمهور كه نباید همه چیز باب میلش باشه، رییس جمهوری كه از چیزی خوشش نمیاد قهر كنه با تهدیدهای خارجی میخاد چكار كنه ؟ لطف كنید این سوالها و نمایش تصاویر رو با روش بهتری ادامه بدید تا با نظرات واقعی و درونی اونها آشنا بشیم. با تشكر
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
آقایان بفرمایند با چه مدلی میتوانند 8 نفر با هم مناظره كنند؟دو به دو كه میشود 56 مناظره كه نشدنی است.چهار به چهار؟ چگونه افراد هر گروه تعیین شوند؟با قرعه؟اگر حداد ،ولایتی ،قالیباف و جلیلی با هم افتادند آیا مناظره ای جدی شكل میگیرد؟ اگر روحانی و عارف با هم باشند مناظره ای شكل میگیرد.؟آقای محسن رضایی در جایی گفته است:تیم كارشناسی ما روزها و ساعت ها روی یك برنامه كه مشتمل بر 14 جلد كتاب است و سایت ویكی رضایی (كه از پشتوانه بیش از 100 هزار كارشناس، نخبه استانی، شهرستانی و تسهیلات میدانی برخوردار است) كار كرده اند، چطور می شود در یك فرصت سه دقیقه ای از این برنامه دفاع كرد.؟ آقای رضایی برای 14 جلد كتاب شما 100 ساعت برنامه تلویزیونی هم كفایت نمیكند. ضمن آنكه میتوانید وقتی تنهایی در تلویزیون حاضر میشوید این حرفها را بگویید و در مناظره چكیده و گزیده سخن بگویید.
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
لطفا این سوال را از كاندیداها بپرسید:
اگر مردم از شما بخواهند به آرزوی دیرینه شان یعنی افزایش ارزش پول ملی در برابر دلار تحقق ببخشید، تا چه میزان میتوانید از قیمت دلار در بازار آزاد كم كنید و در چه بازه زمانی میتوانید این كار را انجام دهید و چگونه؟
m
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
به نظر من این مناظره یكی از بی كیفیت ترین وزشت ترین مناظره هایی بود كه تا كنون دیده ام چرا كه جایگاه افراد وشأن انها با سوالات مطرح شده كه جواب بله یا خیر داردحفظ نشد مگر مناظره انتخاباتی مسابقه هفته است كه این طور برگزار میگردد.در مناظره ها میبایست به هر شخص مدت زمان مشخصی داده شودتا برنامه های اقتصادی خود را به طور مشخص و واضح بیان كند نه اینكه در دو دقیقه یا سه دقیقه برنامه هایش را بیان كند این كار صدا وسیما وجهه كشور را نیز زیر سوال میبرد خواهشمند است به رسانه ملی بگویید تا در مناظره های بعدی اینگونه رفتار نگردد
رضا بانكی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
كاندای ریاست جمهوری كه بتواند ارزش دلاررا به 8500ریال برساند میتواند رئیس جمهور ایران باشد چون این موضوع سرمنشاء تمام كارهایی است كه میخواهد انجام دهد . البته من میتوانم .................
تشویق
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
خداییش آقای رضایی معلومه رو برنامه هاش كاركارشناسی كرده و لیاقت ریاست جمهوری رو داره
صنا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
سلام مناظره خوبی بود تشكر می كنیم .با افزایش ارزش پول ملی افراد كم درآمد به جایگاه خود باز میگردد
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
بخش اول سوالات برای همه نامزدها كاملا قابل شناسایی بود و همگی جواب های منطقی و نزدیك به هم می دادند ( مثلا همه نامزدها منتظر سوال درباره تحریم - تورم - مهار گرانی - ثبات نرخ ارز و... بودند لذا قبلا با كمك گرفتن از چند كارشناس اقتصادی جواب مكتوب برای همه سوالات داشتند) اما در بخش دوم و خصوصا بخش سوم برخی از نامزدها با سوالاتی مواجه شدند كه جواب آنها قبلا توسط كارشناسان اقتصادی آنها مكتوب و نوشته نشده بود و باید خودشان بصورت منطقی و با توجه به دیدگاه كلی خودشان از موضوعات مطرح شده پاسخ می دادند و در اینجا بیننده بهتر می توانست به آمادگی و هوش و شخصیت واقعی یك كاندیدا پی ببرد و نامزدها باید بدون كمك و مكتوبات قبلی به صورت غافلگیرانه واقعیت های شخصیتی و تجربیات خود را بیان می كردند. اما این ترفند صدا سیما قطعا برای مناظرهای بعدی جواب نخواهد داد. چون همه نامزدها با آمادگی بیشتری و راهنمایی روانشناسان وارد مناظره خواهند شد.
.
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۰
با توجه با اینكه ایجاد حماسه اقتصادی در كنار حماسه سیاسی از اولویت های كار دولت در سال پیشرو میباشد و با توجه به اینكه وقت و شیوه اجرای مناظره اول مناسب نبود پیشنهاد بنده این است كه یك مناظره دیگر با محوریت اقتصاد انجام بشه كه هم خود كاندیداها و هم یكی از مشاورای اقتصادیشون در آن حضور داشته باشند و از قبل هم در مورد زمانبندی مناسب برای ارائه طرح های اقتصادی و دفاع از وعده هاشون هماهنگی های لازم انجام بشه تا هم مردم شناخت بیشتری نسبت به عملكرد اقتصادی كاندیداها پیدا كنن و هم برنامه هاشون برای مردم شفاف تر بشه. البته حسن دیگر كار اینه كه موارد مشترك كاراشون استخراج میشه و از همین الان سایر مسئولان میتونن یك ذهنیتی از اتفاقات اقتصادی سال آبنده داشته باشن.
سیاسیون
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۰
با توجه به انتقاد هایی كه به شیوه ی اجرای مناظره صورت گرفته؛ میشد خیلی راحت یكی از كاندیدا 15 دقیقه حرف بزنه، باقی كاندیدها هم 5 دقیقه وقت برای نقد داشته یاشند.
پاسخ به آقای سیاسیون
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۰
این شیوه مناظره در صورتی كه همه نامزدها 15 دقیقه حرف بزنند و باقی در برابر هر نامزد 5 دقیقه جواب بدهند 400 دقیقه وقت میخواهد یعنی نزدیك 7 ساعت زمان. آیا میشد؟

نیازمندی ها