هر چیزی یک ظرفیتی دارد؛ حتی خود ظرف. شما داخل یک ظرف سوپ، دو ملاقه بیشتر بریزید، ظرف کم‌ظرفیت دچار سوپریز می‌شود. سوپ آن از لبه‌هایش سرازیر می‌شود و بیرون می‌ریزد. برای همین نیز فرمودند: «اندازه نگهدار که اندازه نکوست.»
کد خبر: ۵۶۷۲۰۶

آدم حتی سوار الاغ هم که می‌خواهد بشود، باید ظرفیت تحمل نامبرده را مدنظر قرار بدهد. بشریت طوری دسته‌جمعی سوارش نشوند که بیچاره درجا سقط شود. حتما که سقوط نباید از نوع هواپیمایش باشد و باکلاس باشد. به هرحال، الاغ هم یک نوع وسیله ایاب و ذهاب قدیمی بین‌المللی است که در طول تاریخ بشر، بدون کمترین ادعایی، خدمات زیادی به جامعه انسانی کرده است. چنان که برخی خران بی‌آزار را «به زآدمیان مردم آزار» برشمرده‌اند.

بله؛ الان در عصر حاضر نیز این بحث ظرفیت کماکان به قوت خودش باقی است؛ منتهی حالا در عصر ماشینیسم، ماشین به جای الاغ نشسته.

مدت‌ها این فرهنگ غلط رایج بود که تعداد افراد داخل خودرو از ظرفیت مجاز و استاندارد آن بیشتر بود؛ به نحوی که حتی در صندلی جلو که علی‌القاعده می‌بایست یک نفر بنشیند، دو نفر به‌زور می‌نشستند.

مهربان‌تر نشستنی که اصلا خوب نبود. خیال می‌کنید چرا دیسک کمر افراد بیرون می‌زد؟ خب بر اثر عدم رعایت همین‌ طرز نشستن‌های غیربهداشتی که معمولا حادثه‌ساز بود. هنگام ترمز، دو نفر روی صندلی به اتفاق همدیگر، صاف می‌رفتند داخل شیشه، در حالی که خرده شیشه داشتند، برمی‌گشتند.

فلذاست که الان دیگر مثل سابق نیست. سوار ماشین شدن، نظم و نسق خودش را دارد. همه باید کمربند ببندند و از این‌رو در جلو هم بیشتر از یک نفر نمی‌تواند حضور داشته باشد. البته غیر از جناب راننده که نیاز به گفتنش نبود.

خبر وارده: «رئیس پلیس راه کشور گفت: ماموران پلیس راه، طبق مقررات رانندگی به تناسب ظرفیت خودرو و تعداد کمربند موجود، با خودروهای عبوری برخورد می‌کنند.» ـ به نقل از جراید

بسته پیشنهادی: این دفعه استثنائا خودمان این بسته را نبسته‌ایم، بلکه دادیم به یکی از رفقای راننده که هنوز خیلی اخلاق رانندگی‌اش آب‌بندی و استاندارد نشده، ببینیم چطوری می‌بندد. ایشان این شکلی بست. امید که خالی نبسته نباشد:

1 ـ زیاد کردن کمربند: تعداد کمربندهای داخل ماشین را بیشتر کنیم که افراد بیشتری بتوانند داخل ماشین چیده شوند و در این وانفسای گرانی خودرو وکرایه آن، بی‌ماشین نمـــانند. فقــط قصد دلسوزی داریم وگرنه پول که چرک کف دست است.

2 ـ بزرگ گرفتن کمربند: به عوض این که هر مسافری یک کمربند داشته باشد که خلقش هم تنگی کند؛ یک کمربند طویل چند متری در نظر گرفته شود که دور تا دور خودرو کشیده شود. بلاتشبیه عین کمربند سبز تهران که دورتادور شهر را فراگرفته است. اصلا می‌دانید در حرکت عرضی و انتقالی زمین، چرا ملت پرت نمی‌شوند بیرون؟... خب به خاطر خط استواش که حکم کمربند دور زمین و اهل زمین را دارد. کشف را دارید؟

مسافران نیم‌بها : چطور شد که در قطار و هواپیما، بچه‌ها جزو مسافران نیم بها هستند؛ خب در خودرو هم دو تا بچه در حکم یک مسافر در نظر گرفته شود که راننده هم برایش مسافرکشی بصرفد. یا حتی برای راننده عادی، بچه‌داری بصرفد. (اشاره می‌کنند که دیگر بسته نبندیم. همین چندفقره که بستیم، هفت پشت همه را کافی است. آن هم با این فعل‌های جعلی بصرفد. فعل قبیح به این می‌گویند!)

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها