استان یزد گرچه از کمبود منابع آبی برای کشاورزی رنج می برد اما به همت و کوشش کشاورزان در مناطق مختلف این استان و حفر قنات و رساندن آب به باغ‌ها و مزارع، اکنون بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان یزد به باغ‌ها اختصاص یافته است اما باغ‌ها این روزها حال و روز خوشی ندارند و آفت بلای جان آنها شده است.
کد خبر: ۵۶۵۶۳۶
آفت به جان باغ‌های یزد افتاد

یزد را گرچه همگان این روزها با محصولات گلخانه ای می شناسند اما در هر شهرستان از این استان پهناور و کویری، محصولی باغی وجود دارد که در کشور، آوازه ای بلند دارد.

به عنوان مثال زردآلوی ابرکوه که زودرس ترین نوع زردآلو در کشور است یا انگور خاتم، انار تفت، بادام مهریز، به بهاباد، پسته اردکان، سیب منشاد و ... از محصولات باغی هستند که هر کدام به سهم خود، شهرتی ملی دارند.

درختان این باغ‌ها طی سالهای گذشته با خشکسالی دست و پنجه نرم کردند و گرچه تعداد زیادی از آنها مغلوب خشکسالی شدند و صاحبانشان را در سوگ خود نشاندند اما تعداد زیادی از آنها نیز جان سالم به در بردند و امسال پس از 14 سال خشکسالی متوالی، بهاری با طراوت و پرباران را پشت سر گذاشتند.

حال که این درختان نفسی از دست و پنجه نرم کردن با دیو خشکسالی تازه کرده اند، بلایی دیگر به جان آنها افتاده و آفات تنه و برگ و میوه آنها را در معرض تهدید قرار داده است.

آفت زدگی گرچه در اغلب باغ های استان یزد مشاهده می شود اما آسیب آن در برخی نقاط به ویژه در منطقه ییلاقی منشاد بیش از سایر مناطق است.

دهیار منشاد گفت: بیش از 80 هکتار از زمین های زیرکشت درختان بادام در منشاد دچارآفت زدگی شد.

حمیدرضا سلیمی افزود: این آفت زدگی خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان منشاد وارد کرده است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه در سال جاری، منشاد از نعمت آب برخوردار بوده است اما محصولات عمده این منطقه دچار سرمازدگی و آفت زدگی شده و کرم های برگخوار به جان درختان بادام، آلوچه و زردآلو افتاده اند و خسارت زیادی را به این درختان که حاصل تلاش کشاورزان این منطقه هستند، وارد کرده است.

سلیمی یادآور شد: کشاورزان منشاد عمده درآمده خود را از محصولات بادام، گردو، آلوچه و زردآلو به دست می آورند اما متاسفانه چند سالی است که از برداشت این محصولات محروم هستند.

سمپاشی ها بی نتیجه است

برخی کشاورزان منشادی نیز با اشاره به مشکلات مالی ناشی از سرمازدگی و آفت زدگی درختان باغ‌های خود اعلام کردند: درختان آفت زده را سمپاشی کرده ایم اما عملا نتیجه ای حاصل نشده است.

دهقان منشادی در این زمینه عنوان کرد: امسال سم به شدت افزایش قیمت داشته و به علت گرانی، مشکلات کشاورزان برای سمپاشی چند برابر شده است.

 وی افزود: کشاورزان دیگر قادر به خرید سموم نیستند و از مسئولان شهرستان مهریز و استان یزد می خواهیم هر چه سریعتر این درختان آفت زده را نجات بدهند وگرنه تمام این درختان خشک خواهند شد.

مسئولان جهاد کشاورزی چاره اندیشی کنند

این مشکل کم و بیش در باغ‌های یزد، تفت و سایر شهرستانهای استان یزد نیز وجود دارد و لازم است هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

بی‌توجهی به کشاورزان و باغ‌های آنها، حکایت چند سال پیش باغ‌های انار در تفت را تکرار خواهد کرد، باغ‌هایی که درختان آن که از بهترین گونه های انار بودند، کف بر شدند.

توزیع سموم کشاورزی به موقع بین کشاورزان و انجام اقدامات ترویجی و اطلاع رسانی به کشاورزان تا حد زیادی می تواند در نجات جان درختان موثر باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها