توفان در اوکلاهما 91 کشته برجا گذاشت

گردباد مرگبار در آمریکا

وقوع گردبادی در نزدیکی اوکلاهماسیتی مرکز ایالت اوکلاهما در آمریکا، 91 کشته در پی داشت و احتمالا شمار کشته‌ها رو به افزایش است.
کد خبر: ۵۶۴۹۱۵

به گزارش بی. بی. سی،120 نفر از جمله ۷۰ کودک بر اثر ویرانی‌های حاصل از گردباد مجروح شده‌اند.

مقام‌های محلی می‌گویند به دلیل شدت خرابی‌های ناشی از گردباد، عملیات نجات چند روز ادامه خواهد داشت.

شب دوشنبه این گردباد به شهر «مور» رسید و طی حدود ۴۵ دقیقه همه چیز را نابود کرد.

این گردباد که نزدیک به یک و نیم کیلومتر قطر داشت، خانه‌های زیادی را با خاک یکسان کرد و موجب آتش‌سوزی‌های گسترده و قطع شدن برق هزاران نفر از ساکنان منطقه شد.

سرعت گردباد در روز دوشنبه به ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت رسید. کارشناسان اعلام کردند این گردباد به ایالت‌های آیوا و کانزاس هم صدمه زده و از ایالت جنوبی تگزاس تا ایالت شمالی مینه‌سوتا کشیده شده است.

امین شریعت‌زاده، دانشجوی ایرانی دکترای فلسفه در شهری در نزدیکی مور، از مشاهدات خود در این باره، گفت، تگرگ‌هایی به اندازه توت فرنگی از آسمان به زمین می‌افتاد و بارش تگرگ در روز یکشنبه شیشه خانه او را شکست و به خودرویش هم صدمه زد. وی افزود، هنگام بارش تگرگ، خودرو‌هایی را دیده که بدون شیشه جلو، در حال تردد بودند. مردم فقط سعی می‌کردند از خانه‌های خود فرار کنند.

او اضافه کرد: در شهرهای این ایالت به دلیل تعداد زیاد گردبادها، خبررسانی با بلندگوها انجام می‌شود.

این بلندگوها پس از آن که مقام‌های شهری تائید کنند که گردبادی در راه است، سوت ممتد پخش می‌کنند.

مردم با شنیدن این آژیرها باید به پناهگاه‌هایی که در خانه دارند بروند، بعضی از خانه‌های این منطقه پناهگاه‌های بتونی دارند که در آن آب و مواد غذایی نگهداری می‌شود.

ماری فالین، فرماندار اوکلاهما، این روز را برای مردم ایالتش یک روز غمبار توصیف و عنوان کرد، برای پدر و مادرهایی که به دنبال فرزندانشان می‌گشتند، بسیار ناراحت است. این گردباد مرگبار، علاوه بر تخریب خانه‌های منطقه، باعث ویرانی دو مدرسه و یک بیمارستان نیز شده است.

به گزارش ایسنا، امدادگران تلاش می‌کردند پیش از تاریکی هوا، بازماندگان و زخمی‌ها را نجات دهند چرا که توفان‌های خطرناک دست‌کم ده ایالت آمریکا را همچنان تهدید می‌کند. مقامات آمریکایی تائید کردند یکی از مرگبارترین گردبادها در تاریخ آمریکا را شاهد بوده‌اند.

مقام‌های ایالتی در عین حال پیش‌بینی می‌کنند تعداد قربانیان همچنان افزایش یابد.

مرگبارترین گردبادها در آمریکا

سازمان ملی مطالعات امور اقیانوسی و اتمسفریک آمریکا در گزارش جدید خود فهرست ده مورد از مرگبارترین گردبادهای ثبت شده در این کشور را منتشر کرد.

در این دسته‌بندی اولین گردباد مرگبار «تری استیت» عنوان شده که ماه مارس سال 1925 میلادی سه ایالت میزوری، ایلی‌نوی و ایندیانا را درنوردید و به کشته شدن 695 نفر و مجروح شدن 2027 نفر منجر شد.

دومین گردباد مرگبار در آمریکا، گردباد «ناتچز» است که با 317 کشته و 109 مجروح ماه می1840 در ایالت‌های لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی به ثبت رسید.

«سنت لوئیس»، سومین گردباد مرگبار در این کشور است که ماه می1896 ایالت‌های میزوری و ایلی‌نوی را درنوردید و 255 کشته و هزار مجروح بر جا گذاشت.

گردباد «توپلو» نیز با 216 کشته و 700 مجروح در ماه آوریل 1936، شمال شرق می‌سی‌سی‌پی را درنوردید.

دیگر گردباد مرگبار ثبت شده در تاریخ آمریکا، «گاینسویل» نام گرفته که آوریل 1936 ایالت جورجیا را درنوردید و 203 کشته و 1600 مجروح برجا گذاشت.

ششمین توفان مرگبار در آمریکا «وود وارد» نام دارد که آوریل1947 در ایالت‌های کانزاس، اوکلاهما و تگزاس به ثبت رسید و 181 قربانی گرفت و 970 نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد. همچنین ماه می 2011، گردبادی شدید ایالت میزوری را درنوردید که جان 158 نفر را گرفت و بیش از هزار نفر را مجروح کرد.

هشتمین مورد در این فهرست نیز توفان «آمیته‌/‌پاین‌/‌پورویس» است که با 143 کشته و 770 مجروح در آوریل 1908 در این کشور به ثبت رسید.

نهمین گردباد مرگبار در آمریکا «نیو ریچموند» نام گرفت که سال 1899 در ایالت ویسکانسین ثبت و به کشته شدن 117 نفر و مجروح شدن 200 نفر دیگر منجر شد.

به گزارش شبکه خبری سی.‌ان .‌ان، گردباد «فلینت» نیز دهمین گردباد مرگبار در آمریکا بود که در ماه ژوئن 1953 ایالت میشیگان را درنوردید و 115 کشته و 844 مجروح برجا گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها