ماشین نخریدن مردم نتیجه داد

خودروسازهای بزرگ کشور که چند ماهی است به بهانه‌ افزایش قیمت ارز و برخی مشکلات دیگر قیمت‌ خودروهای تولیدی خود را بیش از اندازه افزایش داده‌اند؛ حالا با مقاومت مردم در برابر خرید خودرو با مشکلی اساسی در مسیر فروش خودروهای خود روبرو شده‌اند؛ مشکلی که آنها را مجبور کرده است به کاهش قیمت خودرو تن دهند؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر روند ماشین نخریدن مشتریان ایرانی به همین شکل ادامه داشته باشد؛ خودروسازها مجبور به کاهش دوباره قیمت خودرو خواهند بود.
کد خبر: ۵۶۳۰۹۸
ماشین نخریدن مردم نتیجه داد

باور اینکه یک دفعه قیمت پراید به 20 میلیون تومان برسد یا اینکه پژو 206 تا 50 میلیون تومان در بازار قمیت  بخورد برای همه مردم سخت بود؛ اما این اتفاق انگار از سوی عده‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا کام ایرانی‌ها را در آستانه نوروز 92 تلخ و جیب عده‌ای را پر پول کند؛ هر چند این اتفاق شوک بزرگی به بازار وارد کرده و آرامش روانی مردم را بر هم زده بود؛ اما مقاومت بازار در برابر این قیمت‌ها یا به زبان ساده‌تر ماشین نخریدن مردم باعث شد که خودروسازان و دلالان بازار خودرو بعد از مدتی از این اتفاق پشیمان شوند و به کاهش قیمت خودرو تن دهند.

بخاطر مقاومت مردم مجبوریم قیمت ماشین را کاهش دهیم

یکی از مقامات ارشد شرکت ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با تأیید خبر کاهش شدید تولید خودرو در این شرکت؛ استقبال نکردن مشتریان ایرانی از محصولات این شرکت را یکی از دلایل اصلی وضعیت نامطلوب مالی شرکت ایران خودرو اعلام کرد و گفت: بسیاری از مدیران شرکت ما فکر نمی‌کردند که با افزایش قیمت خودرو مردم اینقدر در برابر خرید محصولان ایران خودرو مقاومت از خود نشان دهند؛ چون از طرفی این اتفاق در آستانه عید افتاده بود و از طرفی دیگر بازار انحصاری خودرو در دست ما و شرکت سایپا بود، اما مقاومت مردم در برابر خودرو هر دو شرکت خودروسازی را با مشکلات مالی درگیر کرده است.

این مقام مسئول که تأکید داشت نامی از او برده نشود؛ تصریح کرد: بازار دست مشتری است و انحصار هم تا یک جایی جواب می‌دهد از همین رو همین الان اگر مردم تا چند ماه دیگر به روند ماشین نخریدن از شرکت‌های ایرانی ادامه دهند بدون تردید باز هم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت تا جایی که بازار به تعادل برسد و مردم قدرت خرید اتومبیل ایرانی را داشته باشند.

کاهش شدید فروش خودرو بخاطر گرانی بیش از حد

«م. ا» از مسئولان عالی بخش بازاریابی و فروش شرکت سایپا نیز تأکید می‌کند: میزان افزایش قیمت خودروهای ایرانی بیش از حد باور و توان مردم بود و برای همین هم مردم در برابر پراید 20 میلیونی مقاومت کردند و همچنان مقاومت می‌کنند؛ اگر این روند تداوم داشته باشد شرکت با کمبود درآمد شدیدی روبرو می‌شود و مجبور خواهد بود برای جبران کسری درآمدی خود قیمت خودرو را کاهش دهد.

وی همچنین با بیان این نکته که صنعت خودرو یکی از پویاترین صنایع ایران است، می‌افزاید: چند صد هزار نفر از طریق صنعت خودرو در ایران ارتزاق می‌کنند؛ همین موضوع هم باعث شده تا سیاست‌گذارها با احتیاط بیشتری در باره آزادی واردات خودروی خارجی و کاهش تعرفه واردات صحبت کنند که این به معنای ایجاد انحصار برای شرکت‌های ایرانی است؛ البته این انحصار لزوما برای کشور بد نیست و اگر خودروسازها آن را درست مدیریت کنند؛ می تواند برای کشور مفید هم باشد.

این مدیر شاغل در شرکت سایپا در پاسخ به اینکه اگر مردم به ماشین نخریدن ادامه دهند؛ آیا شرکت قیمت تولیداتش را کاهش خواهد داد، گفت: اینکه شرکت رسما اعلام کند قیمت خودرو را کاهش می‌دهم بعید است، اما خب در عوض آن شرایط فروش متنوعی را پیش بینی می‌کند که خرید خودرو را برای مردم آسان‌تر کند؛ مثل فروش اقساطی و ... البته یک حالت دیگری هم وجود دارد و آن این است که شرکت مشورت برخی مدیران را مبنی بر کاهش تولید و بالا نگه داشتن قیمت قبول کند که این موضوع از نظر بنده کار نادرستی است و شرکت را در بلند مدت با زیان غیر قابل جبران روبرو می‌کند.

20 درصد پارسال هم فروش نداریم

محمد منافی مدیر نمایشگاه خودرو گلپا با تأیید کاهش شدید فروش خودرو در بازار می‌گوید: فروش امسال اما یک پنجم سال گذشته نیز نبوده است و این به معنای قهر کردن مردم با بازار خودرو است؛ چرا که آنها تلاش می‌کنند نیاز خود به خودروی شخصی را از راه‌های دیگری تأمین کنند و زیر بار هزینه غیر قابل باور خرید خودروی شخصی نروند.

او با بیان اینکه قهر مشتری ایرانی از بازار به هیچ عنوان نمی‌تواند به نفع خودروسازان داخلی باشد؛ می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ایرانی خوشبخت‌ترین شرکت‌های دنیا بودند که بخاطر انحصار بازار واردات خودرو همه محصولاتشان قبل از اینکه مواد اولیه خودرو تأمین شده باشد و اصلا تولیدش شروع شده باشد؛ به فروش می‌رفت، اما حالا دیگر اینطور نیست.

منافی تأکید می‌کند: من و بنگاه‌دارهایی مثل من از مشتری‌های اصلی و دائمی ایران خودرو و سایپا محسوب می‌شویم و وقتی من سال پیش 100 دستگاه خودرو از این دو شرکت خریده بودم و حالا فقط 10 دستگاه خریده‌ام یعنی اینکه این شرکت‌ها الان 10 درصد سال گذشته فروش و درآمد دارند که اصلی ترین این اتفاق به نظر من برخورد نامناسب و طلبکارانه خودروسازها با مردم در زمان افزایش قیمت خودروست.

هر چیزی را مردم نخرند، بازارش محکوم به شکستن قیمت‌هاست

«ولی الله درویشی» که خود را دلال خودرو با سابقه‌ای 15 ساله معرفی می‌کند، در تحلیل وضعیت امروز بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو کساد است چون مردم هم به لحاظ فکری از آن زده شده‌اند و با آن قهر کرده‌اند و هم به لحاظ توانایی مالی، توان و قدرت کافی برای خرید ندارند؛ این یعنی اینکه بازار دیر یا زود باید خودش را با شرایطی که مردم می‌خواهند تطبیق دهد.

وی همچنین می‌گوید: به نظر من خودروسازها باید به جای دو برابر کردن قیمت خودرو به بهانه افزایش قیمت ارز، جلوی مخارج اضافه خود را می‌گرفتند و از حاشیه سود خود کم می‌کردند تا با قهر مردم روبرو نشوند؛ چون یک روز ماشین نخریدن مردم هم یک روز است و مهم چه برسد به اینکه الان چندین ماه است مردم به سمت خرید ماشین نمی‌روند.

درویشی با تأکید بر اینکه مردم تعیین‌گر نهایی قیمت خودرو هستند؛ افزود: ماشین نخریدن مردم می‌تواند مدیران خودروسازی کشور را مجبور به استفاده از شیوه‌های جدید مدیریت بازار کند تا آنها شیوه همیشگی استفاده از بازار انحصاری را کنار بگذارند و بفهمند که باید به مردم در برابر پولی که می‌دهند امتیاز داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
۰
۰
ای كاش مردم گرامی ما در تمامی زمینه های اجحاف اینگونه عمل كنند.
بی ماشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
۰
۰
احسنت بر مردم فهیم ایران. به امید رسیدن به قیمت های سال قبل..
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
۰
۰
زنده باد مردم
نمیخریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
۰
۰
پیروزی از آن ماست ایشالا اگه كمی صبر كنیم قیمتها به سابق برمیگرده بس ادامه تحریم ادامه تحریم
بنیامین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
۰
۰
نمیخریم و نمیخریم والسلام

نیازمندی ها