سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

۲۷ مرداد، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات از صبح دیروز بررسی صلاحیت نامزدها را آغاز کرد

هشدار شورای نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی

پس از پایان پر سر و صدای نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در غروب روز یکشنبه، بررسی صلاحیت داوطلبان از صبح دیروز در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آغاز شد و شورای نگهبان در خصوص تخلفات انتخاباتی به نامزدها هشدار داد.
کد خبر: ۵۶۲۲۱۲

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر گفت: طبق ماده 57 قانون انتخابات، صلاحیت داوطلبان باید در مدت پنج روز از زمان دریافت مدارکشان بررسی شود که براین اساس بررسی صلاحیت داوطلبان از صبح یکشنبه(دیروز) در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آغاز شده است.

وی افزود: اگر این فرصت برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری کم باشد احتمال دارد طبق تبصره ماده 57 از پنج روز اضافه‌ای که قانون مقرر کرده است، استفاده و نتایج بررسی صلاحیت نهایی داوطلبان را در مهلت‌های پیش‌بینی شده به وزارت کشور ارسال کنیم.

کدخدایی درباره رسیدگی به اعتراض احتمالی داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده است، گفت: در قانون انتخابات ریاست جمهوری راهکاری برای اعتراض، پیش‌بینی نشده است، البته به استناد مصوبات دیگری که پس از این قانون تصویب شده است اگر اعتراضی وجود داشته باشد دریافت و بررسی می‌کنیم؛ اما این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است و فرصت‌هایی که قانون برای اعتراض داوطلبان در انتخابات مجلس درنظرگرفته برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری حداکثر در مدت ده روز به وزارت کشور اعلام می‌شود و این وزارتخانه نیز اسامی نهایی را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی آغاز شده است که دبیر و سخنگوی شورای نگهبان، پیش از این بارها نسبت به رفتار خلاف قانون از سوی برخی نامزدها و طرح شعارهای غیرقابل اجرا، استفاده از اموال عمومی برای تبلیغات و تبلیغات پیش از موعد هشدار داده‌اند.

آیت‌الله جنتی چند روز قبل ضمن گلایه شدید از برخی فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام گفته بود: وقتی افرادی علناً قانون را زیرپا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در کار خود تدبر کنند که آیا اقدام‌شان با ایمان و تقوا سازگار است؟

وی با ابراز تأسف از اقدامات تبلیغاتی برخی داوطلبان، تاکید کرده بود: باید با برخی افراد که از مدت‌ها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه علنی داشته‌اند ، برخورد شود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفته بود: ما سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم و شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر؛ با دقت، وضع افرادی که ثبت نام می‌کنند، بررسی می‌‌شود تا شرایط داوطلبی آنها احراز شود.

در همین حال سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره راه‌‌اندازی کارناوال تبلیغاتی از سوی برخی نامزدها در زمان ثبت‌نام اظهار کرد: هرگونه حرکتی که نشان دهنده تبلیغات باشد بر اساس قانون ممنوع است و ما از قبل، این تذکر را به افرادی که تمایل به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری داشتند، داده و از آنها خواسته بودیم‌که از این‌گونه اقدام‌ها خود‌داری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:به هر حال اتفاق‌هایی افتاد که امیدوار بودیم دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط با آن برخورد موردی داشته باشند و ما اکنون مطلع نیستیم که با آنها چه برخوردهایی شده است؛ این موضوع در بررسی صلاحیت‌ها یکی از مواردی است که مدنظر قرار می‌گیرد.

اقدام رئیس جمهور تخلف بود

کدخدایی با اشاره به همراهی رئیس‌جمهور با اسفندیار رحیم‌مشایی در زمان ثبت‌نام گفت: این اقدام رئیس‌جمهور در جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مطرح و به اتفاق آرا، تخلف و دارای عنوان مجرمانه تشخیص داده شد. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد تا موضوع برای رسیدگی قضایی به قوه قضاییه اعلام شود.

در همین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از غلامحسین‌ محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ قضاییه اعلام کرد که به احتمال فراوان گزارش به دادستانی تهران ارجاع شده است. احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس هم دیروز طی سخنانی در صحن علنی با انتقاد از اقدام احمدی‌نژاد در همراهی یک نامزد ریاست جمهوری گفت: خرج کردن دولت برای یک داوطلب ریاست جمهوری خیانت است و مجلس باید در برابر این بدعت‌گذاری‌ها موضع‌گیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها