برای حل فضای غبارآلود سیاسی چه کنیم

تخریب می‌کنیم،تهمت می‌زنیم،افشاگری می‌کنیم ...

فضای سیاسی انتخابات کمی غبارآلود شده است.در چند دوره گذشته هم این غبارها باعث شد تا مسائلی پیش بیاید.حاشیه‌ها و چالش‌هایی هم برای کشور درست کرد که هزینه‌های زیادی را هم به همراه داشت.
کد خبر: ۵۶۰۰۵۴
تخریب می‌کنیم،تهمت می‌زنیم،افشاگری می‌کنیم ...

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و همچنین انتخابات شوراها قرار گرفته‌ایم می‌بینیم که برخی نامزدها،هوادارنشان،برخی شخصیت‌ها و مسئولان مطالبی را می‌گویند که بوی تخریب،افشاگری،اتهام وارد کردن و سیاه نمایی دارد.

بدون این که بخواهیم به طور مصداقی به این موضوع بپردازیم،تنها به نفس قضیه و اصل موضوع اشاره داریم که اینگونه رفتارها آفتی است که ریشه را می‌خورد و باید آن را درمان کرد.

مردم و مسئولان هم به خوبی می‌دانند که یکی از آفت‌های فضای سیاسی کشور همواره دیدگاه افشاگران،تخریبی،وارد کردن اتهام و سیاه نمایی بوده است،برای کنار گذاشتن اینگونه غیر اخلاقی‌های سیاسی اگر هم نقد و انتقادی هست می‌تواند به جای آن نگاه،رفتار علاج گونه و ارائه راه حل باشد.

هنگامی که تنها به افشاگری و تخریب و وارد کردن اتهام پرداخته شود و برنامه ریزی برای این مسائل صورت گیرد،قطعاً آن چیزی که اتفاق نخواهد افتاد حل مشکلات و مسائل مردم و کشور خواهد بود.

چه می‌توان کرد تا این فضا تلطیف شود و رویکردی مشفقانه و دلسوزانه به خود بگیرد؟ اگر نامزدها،برخی مسئولین دولتی و غیر دولتی،ببینند مردم و رهبری چه انتظاری از آنها دارند قطعا بخش زیادی از این فضای غبارآلود صاف می‌شود تنها نیازمند آن است که کمی توجه کنند.

اکنون که این فضا ایجاد شده است برای بررسی این موضوع و برای این که کمی از  غبار ایجاد شده کاسته شود دیدگاه چند نماینده مجلس را جویا شدیم.

بیان حرف ها در چارچوب قانون

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه تخریب هنر نیست فاجعه است معتقد است که کاندیداها باید از چالش آفرینی، ایجاد شکاف و دامن زدن به اختلافات بپرهیزند و صرفاً برنامه های خود را برای اداره کشور ارائه کنند.

مسعود پزشکیان تصریح کرد: منطق حکم می‌کند که نامزدهای انتخابات حرف های خود را در چارچوب قانون بیان کنند و در راستای برنامه‌های توسعه و همچنین اگر برنامه ای در راستای چشم اندازهای بیست ساله کشور دارند آن را تشریح کنند.

وی افزود: افشاگری و تخریب کاندیداهای انتخابات نه تنها هنر نیست بلکه فاجعه است و با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حماسه سیاسی و اقتصادی مغایرت دارد.

نماینده تبریز گفت: توصیه ما به کاندیداها این است که منطقی عمل کنند و اگر قرار باشد به چالش آفرینی و اختلاف افکنی دامن بزنند باید بدانند که شکاف در داخل بیشتر می‌شود و این کار هیچ سودی نخواهد داشت.

محور تبلیغات باید چگونگی برآورده کردن مطالبات مردم باشد نه نفی رقبا

نماینده بهشهر معتقد است که رقبای انتخاباتی و نامزدها نباید خارج از موازین اخلاقی و همچنین قوانین نظام به تخریب و تهمت روی بیاورند بلکه باید با ارائه برنامه‌های دقیق و کارشناسانه در راستای نحوه رفع مشکلات اقتصادی کشور دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

احمدعلی مقیمی تصریح کرد: مشارکت بالای مردم در انتخابات اصلی مهم و اساسی برای نظام است و رقبا نباید طوری رفتار کنند تا این مشارکت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات باید به مشارکت های حداکثری و دعوت به مردم برای رأی دادن به نامزد اصلی بیندیشند، گفت: هر کس با هر اقدامی مانع مشارکت مردم شود به نظام خیانت کرده و باید پاسخگوی مردم و نظام باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه افترا، تهمت، افشاگری موجب دلسردی مردم از مسئولین و نظام خواهد شد، گفت: ارائه برنامه‌های کارشناسانه، نقد سازنده و تلاش برای برآوردن مطالبات ملی و مردمی و رفع مشکلات در چارچوب قوانین نظام از جمله مواردی که است کاندیدا باید به آن توجه داشته باشد.

کاندیداها خود را اثبات کنند نه به نفی دیگران بپردازند

نماینده کرمان تأکید دارد تهمت و تخریب رقبا برخلاف شرع و موازع دینی ماست و باید به شدت از آن پرهیز کرد.

محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: براساس سیره پیامبران و ائمه اطهار ما موظف هستیم حتی با دشمنان خود براساس ادبیات اسلامی رفتار کنیم و نباید به تهمت و افترا رو بیاوریم.

وی افزود: رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرمایش‌های امام راحل نیز به ما تأکید می‌کند که باید در چارچوب قانون حرکت کرده و از تخریب و تهمت به دیگران بپرهیزیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه کاندیداها باید با تشریح برنامه‌های خود به اثبات خود بپردازند، گفت: اگر فردی بخواهد با تخریب رأی بیاورد در صورت پیروزی چگونه می تواند مملکت را اداره و مطالبات مردم را پیگیری کند. همینجا مشخص می‌شود که این فرد صلاحیت لازم را ندارد.

کاندیداها از تهمت و تخریب بپرهیزند

نماینده بم، بروات، ریگان و نرماشیر معتقد است، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در درجه اول باید برنامه های خود را ارائه کرده و واقعیت ها را بیان کنند و از تخریب و تهمت بپرهیزند.

موسی غضنفرآبادی با بیان اینکه یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید برای مردم تشریح کند که چه توانمندی و برنامه هایی برای رفع مشکلات آنان دارند، گفت:نامزدهای انتخابات باید از ترفندهای رأی سازی اجتناب کرده و از اقدامات و شانتاژهای تبلیغاتی نیز بپرهیزند.

وی تصریح کرد:باید توجه داشت که کوچکترین بداخلاقی در عرصه انتخابات از ناحیه هرکسی که باشد زشت، زننده و دور از انتظار است.

عضو هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان خاطرنشان کرد: اگر کاندیدایی به تخریب، تهمت و افشاگری روی بیاورد در درجه اول مشخص می‌شود که وی ظرفیت لازم را نداشته و نمی‌تواند در جهت برآورده شدن مطالبات مردم گام بردارد.

غضنفرآبادی گفت: هدف کاندیداها نباید کسب صندلی ریاست جمهوری باشد بلکه باید در جهت خواسته‌های مردم و تأمین نیازهای آنها خود را عرضه کند.

یوسف اسدی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها