وعده‌های غیرممکن، آفت تبلیغات

زمان اندکی به ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری باقی مانده است و این روزها هم بیشتر کسانی که تقریبا آمدنشان را به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم قطعی کرده‌اند، در سخنرانی‌ها یا نشست‌های خبری‌شان از اهداف و برنامه‌های دولت احتمالی‌شان سخن می‌گویند.
کد خبر: ۵۵۷۲۴۱

فزونی جنب و جوش نامزدها و حامیانشان و سعی در زمینه‌سازی برای جذب آرای بیشتر و در نهایت راهیابی به پاستور، امری طبیعی در آستانه انتخابات است، اما در این میان موضوعاتی مطرح می‌شود که از آنها می‌توان به عنوان آفت تبلیغات انتخاباتی یاد کرد.

با نگاهی به شعارهای تبلیغاتی نامزدها در این روزها در بسیاری از موارد دیده شده که نامزدهای ریاست‌جمهوری در بیان برنامه‌ها و توانمندی‌های خود قول‌ها و وعده‌هایی را می‌دهند که اجرای آن با وظیفه ریاست‌جمهوری سنخیتی ندارد. از جمله وعده‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد موضوع برقراری رابطه با آمریکا یا تغییر قوانین نظام وظیفه است.

آنچه مسلم است این که برای اکثریت مردم و آگاهان سیاسی روشن است که بحث مذاکره با آمریکا موضوعی نیست که رئیس‌جمهور بتواند بتنهایی در مورد آن تصمیم بگیرد و تصمیم‌گیری درباره مذاکره جامع و کامل با آمریکا با رهبر معظم انقلاب است.

همچنین در مورد تغییر قوانین نظام وظیفه همان‌طور که یکی از اعضای ستاد کل نیروهای مسلح گفته است، نامزدهای ریاست‌جمهوری نباید درباره مدل سربازی اظهارنظر کنند، چرا که این مساله از حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری خارج است. آنچه مسلم است این که برنامه هر نامزد، باید در چارچوب وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور که در قانون اساسی آمده است، باشد.

پرداختن به چنین وعده‌هایی باعث می‌شود در صورت انتخاب یک نامزد به ریاست‌جمهوری، پس از آن که مدتی از مسئولیتش گذشت، با موانع قانونی که در برابر وعده‌هایش قرار دارد، روبه‌رو شده و همان معضل همیشگی یعنی بر زمین ماندن وعده‌های انتخاباتی تکرار شود.

بر همین اساس، نامزدهای انتخاباتی باید وعده‌هایی بدهند که در حیطه وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور بوده و با توجه به شرایط داخلی و خارجی، عملی باشد.

از سوی دیگر، مردم نیز باید نسبت به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هوشیار بوده و عملی‌بودن برنامه‌ها و شعارهای نامزدها را با محک قوانین و شرایط کشور بسنجند.

در سالی که به سال حماسه اقتصادی و سیاسی مزین شده است، باید برای حماسه‌آفرینی با واقعیات روبه‌رو شد و رئیس‌جمهور آینده با نگاهی جامع‌نگر، بلندمدت و بادرایت به صحنه بیاید.

کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
دیگه به هیچ كسی اعتماد ندارم حالا هر چی میخواند وعده سر خرمن به مردم بدهند این اقایون كیسه برا جیبهای خودشون دوختند كسی دلش برا این مردم بیچاره نسوخته

نیازمندی ها