در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح شد

حضور حداکثری همراه با انتخاب فرد اصلح

نمایندگان مجلس معتقدند که حضور حداکثری در انتخابات بسیار مهم و مقدم بر فرد و باعث قوام نظام است البته هر چه حضور مردم بیشتر باشد انتخاب مردم دقیقتر خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۳۰۹۶
حضور حداکثری همراه با انتخاب فرد اصلح

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصل دو نکته مهم در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری است.حال کدامیک از این دو موضوع اهمیت بیبشتری دارد؟ شاید هر کدام از این دو مقوله بر دیگری ارجح نباشد و هر اهمیت ویژه خود را داشته باشد اما جدای از بررسی و تجزیه و تحلیل هر یکی از اینها به تنهایی، لاجرم به این بحث خواهیم رسید که این دو مهم با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و شاید لازم و ملزوم هم باشند.

رهبر انقلاب در نخستین روز سال 92 در مشهد در اجتماع مردم درباره انتخاب اصلح نیز سخنانی را بیان کردند که نشان از اهمیت ویژه این موضوع در انتخابات 24 خرداد دارد.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه، در بخش های پایانی سخنان خود فرمودند:«باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید. رهبری، یک رأی بیشتر ندارد. بنده‌ حقیر مثل بقیه‌ مردم، یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطّلع نخواهد بود ... مراقب باشید، تحت تأثیر این چیزها قرار نگیرید؛ نگاه کنید، تشخیص بدهید، اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید.»

ایشان در همین سخنان درباره مشارکت مردمی هم فرمودند؛«نکته‌ اول این است که در درجه‌ اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوقهای رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند؛ می‌تواند دشمن را ناامید کند؛ میتواند امنیت کشور را تأمین کند. ملت عزیز ما در همه‌ نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ آنها در پای صندوق رأی، در آینده‌ کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ مسائل مهم کشور تأثیر می‌گذارد. این نکته‌ اول؛ که انتخابات باید به توفیق الهی، به کمک پروردگار، با همت ملت ایران، با مشارکت گسترده تحقق پیدا کند.»

تأکید همزمان ایشان بر این دو موضوع نشان از آن دارد که این دو باید با هم اتفاق بیفتند.

اما برخی از مسئولین معتقدند در انتخابات ریاست جمهوری حضور مردم بسیار مهم است اما برخی دیگر معتقدند انتخاب فرد مقدم بر حضور حداکثری است.

خبرنگار جام جم آنلاین در مجلس نظر نمایندگان را در این زمینه جویا شد.

مشارکت حداکثری مهمترین مسئله در انتخابات است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است مهمترین مسئله در انتخابات مشارکت بالا و حضور حداکثری است البته نتیجه انتخاب بهتر هم مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: فضای انتخاباتی باید فضای رقابتی باشد و همه سلایق و گرایش‌ها در انتخابات حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی نیز در افزایش مشارکت مؤثر است، افزود: اخلاق درست انتخاباتی مردم را به مشارکت بالا در انتخابات تشویق می‌کند.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس اضافه کرد: البته دولت هم نباید در انتخابات حاشیه سازی کند تا مردم نگران نتیجه انتخابات نشوند.

مصباحی مقدم برنامه داشتن کاندیداها را یکی دیگر از راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: البته تبیین آثار حضور مردم در انتخابات از سوی رسانه‌ها در افزایش مشارکت نقش مهمی دارد و باید توجه داشت که قبل از نتیجه انتخابات حضور حداکثری مردم در این انتخابات مهم است.

اصل حضور مردم در انتخابات است

چهره شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است آنچه در انتخابات اهمیت دارد حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

حسین مظفر اضافه کرد: از آنجا که فردی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود از فیلتر شورای نگهبان باید بگذرد بنابراین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شوند پس آنچه در انتخابات اهمیت دارد افزایش مشارکت مردم برای انتخاب نامزد اصلح است.

وی افزود: حضور حداکثری در انتخابات بسیار مهم است و باید تلاش کرد تا مردم مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشند.

نتیجه حضور حداکثری مردم در انتخابات، انتخاب بهترین فرد است

نماینده ارومیه تأکید دارد که به هر میزان تعداد مشارکت مردم بالا باشد فردی اصلح، قدرتمندتر و مؤثرتر انتخاب خواهد شد.

عابد فتاحی گفت: نباید بین انتخاب فرد اصلح و مشارکت زیاد مردم فرق قائل شد، چرا که هر چه حضور مردم حماسی تر باشد انتخاب آنها دقیقتر و خروجی انتخابات، فردی در شأن ملت خواهد بود.

وی افزود: هم مشارکت بالای مردم در انتخابات اهمیت دارد و هم شخصیتی که انتخاب می‌شود فوق‌العاده با اهمیت است.

نماینده ارومیه پیشنهاد داد تا رقابت نهایی در انتخابات ریاست جمهوری حداکثر بین سه تا چهار نامزد باشد تا مردم بتوانند با شناخت دقیقتری رأی دهند.

هم حضور مردم مهم است و هم نتیجه انتخابات

نماینده تهران تأکید دارد که حضور حداکثری مردم در انتخابات توأم با نتیجه انتخابات مهم است و نباید میان این دو تفکیک قائل شد.

بیژن نوباوه گفت: حضور حداکثری دوام و قوام نظام را در پی خواهد داشت و این حضور حداکثری نتیجه خوبی را رقم خواهد زد.

وی گفت: قطعا حضور مردم در انتخابات آگاهانه است و انتخاب مردم نیز دقیق خواهد بود.

نوباوه با بیان این که نظام ما از این مراحل گذشته است، گفت: انتخابات حق مردم است و قطعاً مشارکت بالایی در این انتخابات خواهند داشت.

یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها