سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نبود مکانیسم علمی برای اجرایی شدن اصل 115 قانون اساسی مربوط به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش داریم دستورالعملی را در شورا در این رابطه به تصویب برسانیم تا هم بتوانیم خودمان در شورای نگهبان روشن‌تر تصمیم‌گیری کنیم و هم نسبت به افرادی که مراجعه می‌کنند روشن‌تر اعلام نظر کنیم.
کد خبر: ۵۵۶۵۲۸

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با سایت جهان افزود: هر مدیر اجرایی الزاما نمی‌تواند رئیس‌جمهور خوبی باشد و بر همین اساس نیازمند این هستیم که یک مقدار روشن‌تر و شفاف‌تر در رای‌گیری اعضای شورای نگهبان نسبت به نامزدهای انتخابات مخصوصا انتخابات ریاست جمهوری عمل کنیم و ابعاد گوناگونی را در نظر بگیریم.در اصل 115 قانون اساسی که کدخدایی به آن اشاره کرده است با تاکید بر این‌که رئیس‌جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی باشد وی‍ژگی‌هایی برای او ذکر شده که از جمله آنها مدیر و مدبر بودن است.

کدخدایی درباره این‌که آیا بانوان هم می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند یا خیر گفته است: از همان ابتدا این اختلاف نظر بین اعضای شورای نگهبان بود که آیا فقط مردان می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند یا زنان هم می‌توانند و چون اختلاف نظر بود نهایتا آمدند واژه رجال را استفاده کردند و گفتند رجال چون هر دو تفسیر را دارد در آینده تصمیم‌گیری بشود، ولی عده زیادی هستند که همچنان معتقد هستند که ریاست جمهوری بجز برای مردان امکان‌پذیر نیست.وی افزود: شورای نگهبان هم تا الان تفسیر رسمی از اصل ۱۱۵ نکرده است.

کدخدایی در ادامه سخنان خود افزود: تا آنجایی که من در شورای نگهبان بودم، الزامی نیست که رجال مذهبی و سیاسی حتما حوزوی باشند تا بتوانیم آنها را رجل مذهبی محسوب کنیم، اما از طرف دیگر هم صرف این‌که فردی واجباتش را انجام می‌دهد به او هم مذهبی گفته نمی‌شود.کدخدایی افزود: در بحث سیاسی هم به همین صورت است و فردی که صرفا کارمند دستگاه‌های اجرایی هست یا در این جامعه زندگی می‌کند و به نوعی با این دستگاه‌های اجرایی ارتباطی دارد، سیاسی گفته نمی‌شود. سیاسی آن است که نقش موثری در تحکیم پایه‌های نظام و حضور فعالی در فعالیت‌های نظام داشته باشد و این فراتر از یک ارتباط ساده اداری است.

وی در مورد اطلاق شدن یا نشدن رجل سیاسی به نمایندگان مجلس هم گفت: نمایندگی مجلس را ما بیشتر از ابعاد دیگر ممکن است بررسی کنیم زیرا در قانون شرایط دیگری هم ذکر شده است که از جمله آنها مدیر و مدبر بودن است.‌

تعدد نامزدها از نظر قانونی منعی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعدد نامزدها در این انتخابات گفت: از جهت قانونی منعی ندارد و هر کسی حتی آن‌که واجد شرایط نیست، می‌تواند ثبت نام بکند، اما یک زحمتی برای خودش و دستگاه اجرایی و ما ایجاد می‌کند که ما باید بررسی کنیم و اعلام بکنیم که صلاحیت ندارد.

وی با اشاره به جایگاه مهم ریاست‌جمهوری در کشور ما گفت: وقتی که شما می‌خواهید چنین فردی را انتخاب کنید، نیازمند این است که افراد توانمند و افراد ذی‌صلاحی را انتخاب بکنید و مردم هم انتظار مشروع و معقولی دارند که فردی که به این گردونه می‌آید دارای توانمندی‌ها و صلاحیت‌های لازم باشد.

وی افزود: در کشور ما چون احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا نکردند، معمولا نامزدهای ریاست‌جمهوری انفرادی وارد می‌شوند که این موضوع باید سازماندهی بشود.

کدخدایی گفت: در کشورهای دیگر احزاب این وظیفه را بر عهده دارند. افرادی را که فکر می‌کنند، می‌توانند مدیریت کشور را در امور اجرایی بر عهده بگیرند به مردم معرفی می‌کنند و مردم بر اساس این معرفی احزاب افرادی را انتخاب می‌کنند. احزاب هم ملاحظات متعددی دارند و نمی‌آیند افرادی را معرفی بکنند که اعتبار آن حزب را زیر سوال ببرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما هم در شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها و ارزیابی توانمندی نامزدها ابزار چندانی نداریم و ناچاریم به گفته‌های مختلف خود فرد یا احیانا اگر کسانی شهادت بدهند در مورد مدیریت آن فرد اکتفا بکنیم و جمع‌بندی و رای‌گیری بکنیم و آقایان هم نظر مخالف یا موافقی را بدهند.

کدخدایی با تاکید بر این‌که باید در این جهت بیشتر کار کنیم، افزود: اولا شرایطی که در اصل قانون اساسی آمده باید کمّی و علمی و ملموس شود و روشن شود که ما وقتی بحث مدیریت داریم، مدیریت یعنی چه؟

وی بار دیگر با اشاره به تعدد نامزدها گفت: از جهت قانونی هیچ منعی ندارد و دولت و حکومت و نظام به هیچ وجه نمی‌توانند محدودیتی را قائل بشوند برای حضور اولیه افراد برای ثبت‌نام، اما وقتی می‌خواهیم نقطه مطلوبی را ارزیابی کنیم، می‌بینیم که در سایر جوامع سیاسی دیگر هم این‌گونه نیست که مثلا برای مجلس ده هزار نفر یا برای ریاست جمهوری بیش از یکهزار نفر ثبت‌نام کنند، کشورهای دیگر آمدند مکانیسم‌هایی تعریف کردند از جمله احزاب که از ثبت‌نام‌های گسترده جلوگیری بشود.

وی افزود: در شورای نگهبان اگر ما به این نتیجه رسیدیم که هزار نفر ثبت‌نام کردند و همه آنها صلاحیت دارند، نمی‌توانیم منع‌شان کنیم و این یک مشکل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها