افزایش 44 سانتیمتری طی 5 ماه گذشته

سطح تراز دریاچه ارومیه به 1271.04 متر رسید

معاون سازمان جنگلها خبرداد:

سطح تراز آب دریاچه ارومیه 4 متر کمتر از حد نرمال

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اظهارات برخی مسئولان مبنی بر افزایش نیم‌ متری سطح آب دریاچه‌ ارومیه، افزود: با وجود این باید 3.5 تا 4 متر دیگر به عمق این دریاچه افزوده شود تا به حد نرمال برسد.
کد خبر: ۵۵۵۳۱۰
سطح تراز آب دریاچه ارومیه 4 متر کمتر از حد نرمال

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا، اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که امسال صورت گرفته، می‌توان گفت که وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، ادامه داد: در مقایسه با باروری ابرها و انتقال آب، اجرای طرح‌های آبخیزداری،‌ اقدامی بسیار ساده و مردمی است که نتیجه بخش بودن آن در جهان ثابت شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان این‌که دریاچه ارومیه شش میلیون هکتار مساحت دارد، افزود: از آنجا که در هر هکتار از این حوضه می‌توان 370 مترمکعب آب تولید کرد. با یک حساب ساده درمی‌یابیم که با اجرای عملیات ساده آبخیزداری و تولید مقدار بسیار زیادی آب می‌توان شرایط دریاچه ارومیه را تا حد زیادی بهبود بخشید.

به گفته وی، تاکنون بر روی سه میلیون هکتار از مساحت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه مطالعه و بر روی یک میلیون هکتار نیز عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

گرشاسبی با اشاره به قابلیت پایین خاک‌های سطحی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای جذب آب، اظهار داشت: به ویژه در حوضه شمال شرق تبریز و شمال دریاچه ارومیه جذب آب در خاک بسیار پایین بوده و باران به سرعت تبخیر می‌شود که با تقویت فرآیند نفوذ می‌توان تا حد زیادی از این مساله جلوگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها