زیورآلات محلی در کردستان سابقه دیرینه دارد و هنرمندان سنندجی از دیرباز از قراضه‌های مس، ورشو و برنز انواع زیورآلات را که عموما طرح و شکل محلی دارد، تولید می‌کنند. این زیورآلات سنتی شامل انواع گردنبند، دستبند، سربند، سینه‌ریز، النگو، انگشتر و گوشواره در اشکال مختلف است که با نام‌های محلی ساخته می‌‌شود و اخیرا نیز دستبند سنتی این مجموعه زینتی، مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است.
کد خبر: ۵۵۴۹۳۰

زنان کردستان نیز در گذشته نه‌‌چندان دور به طور سنتی همراه با لباس محلی خود، زیورآلات ساخت صنعتگران محلی را استفاده می‌کردند. جنس این زیورها عموما از آلیاژهای برنج و ورشو بوده است، اما گاهی بعضی قطعات آنها از مس ساخته می‌شد که به دلیل هزینه بالای ساخت، سختی کار و مشکل رقابت با زیورآلات وارداتی، امروزه این اشیا کمتر از پیش ساخته می‌شود، هرچند هنوز می‌توان آنها را در بازارهای قدیمی شهر سنندج و بقیه شهرهای استان کردستان یافت و هنوز برخی زنان کرد از چنین زیورآلاتی استفاده می‌کنند.توفیق شریعتی، مسئول تنها کارگاه تولیدی زیورآلات سنتی کردستان که جوانی سی و دو ساله است، از دوران کودکی در کنار پدرش کار ساخت زیورآلات سنتی را آغاز کرده و عملا 15 سال است که در این حرفه اشتغال دارد و به مدت هفت سال به‌ عنوان مربی در سازمان میراث فرهنگی کردستان به کارآموزان و هنرجویان این هنر دستی را آموزش داده است.

وی در گفت‌وگو با فارس، به اخذ مهر اصالت یونسکو برای دستبند سنتی کردستان که یک نوع زیورآلات مخصوص منطقه کردستان است، اشاره کرد و گفت: ساخت این نوع دستبند با تمام ریزه‌‌کاری‌هایش با حفظ اصالت قبلی و تغییرات کم که مخصوص منطقه کردستان و مربوط به دوران مادهاست، نشان ملی مهارت گرفته است.

شریعتی درباره زیبایی و ظرافت این دستبند سنتی که ساخت آن پنج شبانه‌روز به طول انجامیده است، افزود: در این دستبند که با ظریف کاری زیادی ساخته می‌شود، از نقره خالص استفاده شده و 1323 مورد جوشکاری در آن به‌کار رفته و از مشخصات این دستبند این است که حتی جای جوشکاری و لحیم‌های آن مشخص نیست.

این هنرمند سنتی‌کار سنندجی که به دلیل گرفتن نشان ملی مهارت به خاطر دستبند سنتی کردستان، سابقه فعالیت زیاد و اشتغالزایی برای جوانان در هنرهای سنتی دستی و نوآوری‌های نوین در کار صنایع دستی، به عنوان هنرمند برگزیده کشور نیز انتخاب شده است، ساخت دستبند سنتی را بهترین کار هنری خود در طول 15 سال فعالیتش عنوان کرد و افزود: این دستبند که با دست رئیس‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی کشور نشان ملی مهارت گرفت، کاری فوق‌العاده بود که به درخواست سازمان میراث فرهنگی باید در موزه تهران نگهداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها