با احداث پروژه راه اصلی قزوین ـ الموت ـ تنکابن، طول مسیر 182 کیلومتر کاهش می‌یابد

3 سال انتظار برای بزرگراه قزوین - تنکابن

با پیشرفت 60 درصدی مرحله نخست پروژه راه اصلی قزوین ـ الموت ـ تنکابن، عملیات فاز دوم این پروژه دیروز با حضور رئیس‌جمهور در مازندران آغاز شد.
کد خبر: ۵۵۳۲۰۸

به گفته جعفر قزوینیان، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، فاز دوم پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن از روستای شهرک تا حدفاصل روستای جورهلوان و جیر سربالان به طول 52 کیلومتر است و ادامه آن تا کمربندی تنکابن به صورت بهسازی راه موجود ادامه می‌یابد.

وی افزود: فاصله قزوین تا تنکابن از طریق پروژه مذکور به طول 148 کیلومتر است که 93 کیلومتر آن در استان قزوین و 55 کیلومتر در استان مازندران واقع شده است. این در حالی است که مسافت فعلی قزوین تا تنکابن 330 کیلومتر است که با احداث پروژه راه اصلی قزوین ـ الموت ـ تنکابن طول مسیر 182 کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: پیشنهاد احداث پروژه راه اصلی قزوین ـ الموت ـ تنکابن در سفر مقام معظم رهبری در سال 1382 مطرح و مورد تصویب معظم‌له قرار گرفت و با اعلام موافقت‌نامه طرح در سال 1385، عملیات اجرایی فاز نخست پروژه از قزوین تا روستای شهرک الموت به طول 62 کیلومتر آغاز شد و هم‌اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین که مجری این طرح است درباره مزایای این راه ارتباطی گفت: تسهیل در بهره​برداری از معادن منطقه، رونق گردشگری در منطقه تاریخی و طبیعی الموت، تسهیل در دسترسی مردم مناطق صعب‌العبور استان‌های قزوین و مازندران به مراکز استان، کاهش ترافیک مسیر کناره دریای خزر، کاهش ترافیک مسیر کرج ـ چالوس و قزوین ـ رشت و رونق کشاورزی و آبزی‌پروری در مناطق الموت و شهرستان تنکابن با توجه به منابع آبی از مزایای این طرح است.

سیدقاسم بی‌نیاز، مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نیز در باره این پروژه اظهار کرد: هزینه اجرای فاز دوم پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن 411 میلیارد تومان است که مقرر شده است در زمان سه سال توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا شود. وزارت راه و شهرسازی هزینه اجرای پروژه را از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی قابل واگذاری، تامین خواهد کرد.

بی‌نیاز یادآور شد: احداث این پروژه در حمل و نقل مواد اولیه، نیروی انسانی و محصولات کشاورزی برای منطقه که ظرفیت بالایی در کشاورزی، صنعت و گردشگری دارند نقش بسزایی خواهد داشت و با توجه به این‌ که منطقه الموت با داشتن بیش از 90 روستا از داشتن راه اصلی مناسب برخوردار نیست با احداث محور فوق مشکل منطقه الموت نیز مرتفع می‌شود.

وی بیان کرد: با احداث پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن ترافیک استان‌های غرب، شمال‌غرب و مرکزی کشور از طریق این جاده به شهرهای شمالی کشور توزیع شده است و علاوه بر توزیع ترافیک کاهش چشمگیری در زمان مصرف سوخت در پی خواهد داشت.

بزرگراهی با 26 تونل

مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن موجب کاهش 182 کیلومتری مسیر موجود می‌شود که کاهش مصرف 4800 هزار لیتر سوخت در سال را در پی دارد.

وی افزود: فاز دوم پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن به طول 52 کیلومتر است که 21 کیلومتر آن در استان مازندران و 31 کیلومتر آن در استان قزوین است.

این مقام مسئول اعلام کرد: این پروژه دارای 26 دستگاه تونل است که طولانی‌ترین آن 4300 متر طول دارد و عرض پیش‌بینی شده در این پروژه 11 متر است.

بی‌نیاز در پایان بیان کرد: احداث راه‌های جدید و متعادل کردن ترافیک و توزیع سفرها به شهرهای شمالی در نقاط مختلف ضروری به نظر می‌رسد و از آنجا که حد فاصل جاده چالوس تا جاده قزوین ـ‌ رشت محوری برای رسیدن به شهرهای شمالی وجود ندارد، مطالعات انجام شده نشان داد جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن گزینه مناسب برای اتصال به شهرهای شمالی است.

سابقه پروژه

از سال 86 ـ 85شرکت راه‌سازی اکسیکو، پیمانکار قطعه آخر فاز اول(کیلومتر 40 تا60) این کار را برعهده گرفت و بعد از مدتی این شرکت در باغدشت مستقرشد و قرار بود تا سال 1390 کیلومتر 40 تا 60 این جاده را تکمیل کرده و تحویل دهد اما به دلایل مختلف از جمله کم‌کاری و نبود نظارت دقیق و... این شرکت نتوانست به وظایف خود عمل نماید و انتظارات مسئولان و مردم را طبق قراردادهایش برآورده سازد، لذا در مرداد1390 شرکت سامان بیس را هم وارد این پروژه کرده‌اند.

این پروژه در دو قسمت شامل 62 کیلومتر تا روستای شهرک الموت و 90 کیلومتر از الموت تا شهرستان تنکابن در استان مازندران در حال اجراست.

مرحله نخست این طرح به طول 62 کیلومتر مسیر آزاد‌راه قزوین به کرج روبه‌روی نیروگاه شهید رجایی از روستای حصارخروان تا روستای شهرک در منطقه الموت را شامل می‌شود. قسمت دوم این پروژه ازکیلومتر 62 یعنی از روستای شهرک الموت تا کیلومتر 90 از شهرستان تنکابن در استان مازندران است.

افتتاح قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال

رئیس‌جمهور در این سفر قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال از مرزن‌آباد را نیز افتتاح کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از افتتاح رسمی قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال در روز گذشته خبر داد و گفت: این پروژه همزمان با فاز دوم پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن با حضور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی خواهد شد.

احمد صادقی با بیان این ‌که قطعه 4 به طول 21 کیلومتر از مرزن‌‌آباد آغاز و به چالوس ختم می‌شود، افزود: این قطعه شامل 4 دستگاه تونل به طول تقریبی 1700 متر است که کاهش زمان سفر، کاهش 20 میلیارد تومانی هزینه‌های ناشی از سوانح رانندگی و صرفه‌جویی حدود 15 میلیارد تومانی در مصرف سوخت از جمله ویژگی‌های بهره‌برداری از قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال است.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان بنیاد مستضعفان همچنان بر آماده نبودن این قطعه تاکید دارند، گفت: همه خط‌کشی‌ها انجام و روشنایی مسیر مذکور تکمیل شده است، اگر این‌گونه نبود که پیش از آغاز تعطیلات نوروزی قطعه 4 را زیر بار ترافیک قرار نمی‌دادیم.

ساخت آزادراه تهران ـ شمال که به گفته اکبر ترکان، وزیر وقت راه و ترابری 16 سال پیش فقط با یک «سفارش» به بنیاد مستضعفان واگذار شد امروز به‌ عنوان پیرترین پروژه راهسازی کشور به معضلی برای وزارت راه و شهرسازی بدل گشته است. پروژه‌ای که ده وزیر و سرپرست وزارتخانه وعده‌های فراوانی برای ساخت آن دادند، اما هیچ‌کدام نتوانستند گوشه‌ای از وعده‌های بی‌شمار خود را محقق کنند.

مجیدطاهرخانی / جام جم قزوین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها